LEARNING EVALUATION COMPETENCE IN THE TEACHING FORMATION FROM THE COMPETENCES FOCUS. A REFLECTION FROM THEORY AND PRACTICE
Published 2023-12-27
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Abstract
The objective of this document is to identify the configuration of the evaluative competence of learning of students in teacher training within the framework of a bachelor’s program structured from a focus on competences. A descriptive qualitative methodology has been used, based on the application of a questionnaire and observation. The study subjects were 20 first semester students of the Bachelor’s degree in mathematics teaching within the framework of the subject Educational Legislation and Policies. The results reflect that the participating population identifies and understands the meaning and importance of learning evaluation, but their behaviors and manifestations are not congruent with that thought, therefore, it is identified that the learning evaluation competence has not been consolidated as a teaching competence. during student training. We conclude that despite the diversity of opinions on the effectiveness of the focus on competencies as a curricular axis, it continues to be valid in the curriculum of many higher education institutions in Mexico. Likewise, we consider that the approach favors the implementation of educational proposals for teacher training. In which, among other competences, the evaluative competence of learning is promoted.
References
- Acebedo, M. J. (2017). La evaluación del aprendizaje en la perspectiva de las competencias. Revista TEMAS, 3(11), 203-226.
- Arceo, A. (2016). De la conceptualización de la evaluación a la toma de decisiones específicas en el aula. DOCERE, (14), 11-14.
- Argudín, Y. (2005). Educación basada en competencias. Nociones y antecedentes. Editorial Trillas.
- Bolívar, A. (2009). Una dirección para el aprendizaje. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(1), 1-4. Recuperado en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551/55170101
- Cano, E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado, 12(3), 11.
- Chávez, K., Calanchez, Á., Tuesta, J., y Valladolid, A. (2022). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 426-434. Epub 10 de febrero de 2022. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S221836202022000100426&lng=es&tlng=es.
- Denyer M., Furnémont, J., Poulain, R., y Vanloubbeeck, G. (2012). Las competencias en la educación. Un balance. Editorial Fondo de Cultura Económica.
- Díaz Barriga, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación, ¿una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, XXVIII(111), 7-36. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v28n111/n111a2.pdf?
- Díaz Barriga, A. (2022, 1 de octubre). Congreso Internacional de Educación Evaluación 2022 [Conferencia]. ¿Calificar o evaluar? Dos procesos que se confunden y pervierten el trabajo educativo, Tlaxcala, México.
- Díaz Barriga, F., y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. McGraw-Hill.
- Escudero, J. (2008). Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Revista de Docencia Universitaria, 2. Recuperado de http://www.redu.um.es/Red_U/1/
- Gimeno, J. (2009). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (Comp.). Morata.
- Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
- Hincapié, N., y Clemenza, C. (2022). Evaluación de los aprendizajes por competencias: Una mirada teórica desde el contexto colombiano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVIII(1), 106-122. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28069961009
- Leyva, Y. E., (2010). Evaluación del aprendizaje: Una guía práctica para profesores. Seminario de Educación Superior, UNAM.
- Mejía, O. (2012). De la evaluación tradicional a una nueva evaluación basada en competencias. Revista Electrónica Educare, 16(1), 27-46.
- Moreno, T. (2010). El currículo por competencias en la universidad: más ruido que nueces. Revista de la Educación Superior, 39(154), 77-90.
- Moreno, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica, (39), 1-20. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2012000200010&lng=es&tlng=es.
- OCDE/European Communities (2005). Manual de Oslo: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. Recuperado de http://www.dgi.ubiobio.cl/dgi/wp-content/uploads/2010/07/manualdeoslo.pdf
- Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Recuperado de https://www.uv.mx/.../Philippe-Perrenoud-Diez-nuevas-competencias-para-ensenar.pdf
- Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.
- Perrenoud, P. (2014). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Editorial Graó/Colofón.
- Pimienta, P. J. (2012). Las competencias en la docencia universitaria. Editorial Pearson.
- Pozo, J., Scheuer, N., Mateos, N., y Pérez, M. (2006). Las teorías sobre el aprendizaje y la enseñanza. En Pozo, J., Scheuer, N., Pérez, M., Mateos, M., Martín, E., y De la Cruz, M. (Eds.) Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos (pp. 95-132). Graó.
- Ramos, B., y Barrón, M. C. (2022). Representaciones implícitas de innovación curricular de profesores de educación superior. RPP, (34), 141-160. DOI: https://doi.org/10.21555/rpp.vi34.2586
- Roegiers, X. (2010). Una pedagogía de la integración. Competencias e integración de los conocimientos en la enseñanza. Editorial Fondo de Cultura Económica.
- Rueda, M. (2009). La evaluación del desempeño docente: consideraciones desde el enfoque por competencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol11no2/contenido-rueda3.html
- Universidad de Colima (2010). Visión 2030 Universidad de Colima, universidad sin fronteras: Ejes para el Desarrollo Institucional, Plan Institucional de Desarrollo. UDC-México.
- Whitear, G. (1997). Calificaciones profesionales nacionales. Competencia Laboral. Antología de Lecturas. Conocer.
- Zabalza, M. (2007). Innovación en la enseñanza universitaria. Contexto Educativos, 6(7), 113-136. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/848/84819191002.pdf
- Zavala, A., y Arnau, L. (2008). Once ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Editorial Graó.