PATH TOWARDS INCLUSION IN HIGHER SECONDARY EDUCATION AND HIGHER: TEACHING VOICES
Published 2023-06-23
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Abstract
This study analyzes the perception of the faculty of a public university in Mexico in the process of educational inclusion of high school and higher education students with disabilities and neurodiverse. A descriptive qualitative methodology based on discourse analysis through focus groups has been used. The results highlight actions that facilitate inclusion such as architectural adaptations, adapted technology support, guidance and advice. However, barriers that limit learning and participation focused on the training, guidance and updating of teaching staff are also identified, as well as unfavorable attitudes of the university community towards students with disabilities. It is concluded that inclusive education is the main challenge of Higher Education Institutions to guarantee not only access, permanence and graduation; but the quality, equity and educational equality as a constitutional right of any person.
References
- Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 39 https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/220/214
- ANUIES (2002). Manual para la integración de personas con discapacidad en las instituciones de educación superior. México: SEP-ANUIES. http://www.conapred.org.mx/documentos_cedoc/Manual_integracion_educacion_superior_UNUIES.pdf
- Arroyo, J. P. (2019) Líneas de política pública para la educación media superior. Subsecretaría de Educación Media Superior-SEP. Recuperado de http://www.dgcft.sems.gob.mx/files/portal/contenidos/normateca/L%C3%ADneas%20de%20pol%C3%ADtica%20pública%20para%20la%20EMS.pdf
- Avendaño B., C., y Díaz A., J. (2010). El proceso de integración educativa desde la perspectiva de cinco jóvenes universitarios con discapacidad visual de Concepción. Estudios pedagógicos, XL (2), 45-64. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v40n2/art03.pdf
- Bilbao L., C. (2010). Percepción de los recursos que favorecen la integración de estudiantes con discapacidad en la educación superior según los docentes de la Universidad de Burgos. Educación y Diversidad 4(2), 33-50. file:///Users/normamarquez/Downloads/DialnetPercepcionDeLosRecursosQueFavorecenLaIntegracionDe-3276325%20(1).pdf
- Booth, T., y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares [Ebook] (1ra ed). FUHEM.
- Castellana R., M., y Salas B., I. (2005). La universidad ante la diversidad en el aula. Aula abierta, 85, 57-84. https://sid.usal.es/idocs/F8/ART9632/universidad_ante_diversidad_en_el_aula.pdf
- Cruz V., R. (2016a). Discapacidad y educación superior: ¿Una cuestión de derechos o buenas voluntades? Revista de investigación educativa 23, 2-23. http://www.scielo.org.mx/pdf/cpue/n23/1870-5308-cpue-23-00002.pdf
- Cruz V., R. (2016b). Percepciones sobre la inclusión de alumnos con discapacidad en la Universidad Veracruzana. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 72, 151-178. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34051292010
- Cruz V., R. (2021). Las inclusiones «razonables» en materia de discapacidad en México: política de educación inclusiva. RLEE Nueva Época, LI (1), 91-118. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.1.200
- Cruz V., R. y Casillas A., M. (2016). Las instituciones de educación superior y los estudiantes con discapacidad en México. Revista de la Educación Superior, 46(181), 37-53. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista181_S2A3ES.pdf
- Declaración de Yucatán (2008). Declaración de Yucatán sobre los derechos de las personas con discapacidad en las universidades. Yucatán, México. https://www.uacj.mx/ddu/documentos/DECLARACION_YUCATAN.pdf
- Diario Oficial de la Federación (2019). Decreto por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3º, 31 y 73 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia educativa. https//dof.gob.mnotadetalle.ppcodigo=5560457&fecha=15/05/2019&print=true
- Getzel, E., & Thomas, C. (2008). Experiences of college students with disabilities and the importance of self-determination in higher education settings. Career Development for Exceptional Individuals, 31(2), 77-84. doi: 10.1177/0885728808317658.
- Hernández, R.; Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6ªed) México: McGraw-Hill.
- Mejía C. P., y Pallisera D. M. (2020). Las personas con discapacidad intelectual y la inclusión en la Universidad: una investigación centrada en las opiniones de responsables académicos y personas con discapacidad intelectual. Revista de Educación inclusiva, 13(2), 40-61. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/449/572
- Núñez M., M. (2017). Estudiantes con discapacidad e inclusión educativa en la Universidad: Avances y retos para el futuro. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 13-30. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/269
- ONU (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Nueva York, EE UU: ONU. http://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf
- Ponce, M. J. y Barcia, M.F. (2020). El rol del docente en la educación inclusiva. Rev. Dominio de las Ciencias, 6(2), 51-71. DOI: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1206
- Soares, A., Almeida, L., y Guisande, A. (2011). Ambiente académico y adaptación a la universidad: Un estudio con estudiantes de 1o año de la Universidad do Minho. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 2(1), 99-121. https://www.redalyc.org/pdf/2451/245116403005.pdf
- Sniatecki, J., Perry, H., & Snell, L. (2015). Faculty attitudes and knowledge regarding college students with disabilities. Journal of Postsecondary Education and Disability, 28(3), 259-275. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1083837.pdf
- UNESCO (1990). Declaración mundial sobre educación para todos. La satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje. Tailandia: UNESCO
- UNESCO (1994). Declaración de Salamanca y marco de acción sobre necesidades educativas especiales. España: UNESCO.
- UNESCO (2000). Marco de acción de Dakar. Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Dakar, Senegal: UNESCO. https://inee.org/system/files/resources/Dakar_Framework_for_Action_SP.pdf
- UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. UNESCO, Francia. https://down21-chile.cl/cont/cont/2017/336_2_guia_para_asegurar_la_inclusion_y_la_equidad_en_la_educacion.pdf
- Universidad de Colima (2021). Agenda rectoral 2021-2025. Universidad de Colima, México.https://www.ucol.mx/content/cms/6/file/agenda-rectoral-2021.pdf