No. 34 (2022): julio - diciembre
Artículos

IMPLICIT REPRESENTATIONS OF CURRICULAR INNOVATION OF HIGHER EDUCATION TEACHERS

Briseda Noemí Ramos Ramírez
Universidad de Colima
María Concepción Barrón Tirado
UNAM/IISUE
Categories

Published 2022-07-01

How to Cite

Ramos Ramírez, B. N. ., & Barrón Tirado, M. C. . (2022). IMPLICIT REPRESENTATIONS OF CURRICULAR INNOVATION OF HIGHER EDUCATION TEACHERS. Revista Panamericana De Pedagogía, (34), 141–160. https://doi.org/10.21555/rpp.vi34.2586

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

The article presents the results of an investigation about the implicit representations of higher education teachers about curricular innovation and its relationship with classroom performance. The study was carried out with teachers of a degree from the University of Colima, in which the competency-based model was implemented as part of a curricular innovation process. Fourteen teachers participated. The research was carried out under a qualitative - descriptive approach and a questionnaire based on dilemmas and open questions was used as an instrument for collecting information. It can be affirmed that the analysis of the implicit representations of the teachers begins in the self-perception regarding their performance; their beliefs, cultural background and their social context, which is decisive in their conception regarding learning, teaching, evaluation and innovation. In general terms, commitment to teaching, interest in students and the contradiction between linear or progressive thinking and a practice that adds didactic tools that boast metacognitive results are identified, all of this immersed in a context of construction and reconstruction of teaching continuously.

References

  1. Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2006). Improving Schools. Developing Inclusion. Routledge.
  2. Álvarez, C. (2012). La Relación Teoría-Práctica en los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje, 30(2), 393-402. Educatio Siglo XXI.
  3. Behar, D. (2008). Metodología de la Investigación. http://rdigital.unicv.edu.cv/bitstream/123456789/106/3/Libro%20metodologia%20investigacion%20este.pdf
  4. Bellocchio, M. (2010). Educación Basada en Competencias y Constructivismo. Un Enfoque y un Modelo para la Formación Pedagógica del Siglo XXI. ANUIES.
  5. Boatto, Y., Vélez, G., y Bono, A. (2011). Construcción de un Cuestionario de Dilemas para Indagar las Concepciones sobre el Aprendizaje a partir de la Lectura en Ingresantes Universitarios. Summa Psicológica UST, 8(1), 13-20. https://summapsicologica.cl/index.php/summa/article/view/77/pdf
  6. Díaz Barriga, F., y Hernández, G. (2010). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Una Interpretación Constructivista. Mc Graw Hill
  7. Echeita, G., Parrilla, Á., y Carbonell, F. (2011). La Educación Especial a Debate. Revista RUEDES. Revista Universitaria de Educación Especial, 1(1), 35-53.
  8. Gómez, V., y Célis, J. (2005). Factores de Innovación Curricular y Académica. Revista Iberoamérica de Educación, 33(9), 1-13. http://rieoei.org/edu_sup31.htm
  9. Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación. McGraw Hill Interamericana.
  10. Lagos Paredes, C., Albarrán Vergara, P., Aguilar Peña, P., y Errázuriz Cruz, M. (2016). Teorías Implícitas sobre los Procesos de Escritura: Relación de las Concepciones de Estudiantes de Pedagogía Básica con la Calidad de sus Textos. Estudios Pedagógicos, XLII(3), 7-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173550019001
  11. Lugo Villaseñor, E. (2008). Reformas Educativas, su Impacto en la Innovación Curricular y la Formación Docente. ANUIES.
  12. Ortega y Gasset, J. (1999). Ideas y Creencias. Alianza editorial.
  13. Pacheco, L. (2019). Representaciones Explícitas e Implícitas sobre el Aprendizaje y la Enseñanza en una Muestra de Docentes del Departamento de Córdoba-Colombia (Tesis doctoral inédita). Universidad del Norte. https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/8801/138919.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  14. Pereira, I., y Pozo, J.I. (2014). Las Concepciones Implícitas de los Profesores Universitarios sobre los Requisitos para el Aprendizaje. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, 23(41), 191-203. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v23.n41.836
  15. Pozo, J.I. (2001). Humana Mente. El mundo, la Conciencia y la Carne. Morata.
  16. Pozo, J.I. (2003). Adquisición del Conocimiento. Morata.
  17. Pozo, J.I. (2006). La Nueva Cultura del Aprendizaje en la Sociedad del Conocimiento. En
  18. Pozo, J.I., Scheuer, N., Pérez, M.P., Mateos, M., Martín, E., y De la Cruz, M. (Eds.). Nuevas Formas de Pensar la Enseñanza y el Aprendizaje. Las Concepciones de Profesores y Alumnos, 29-53. Graó.
  19. Pozo, J.I. (2008). Aprendices y Maestros. Alianza.
  20. Pozo, J.I., Scheuer, N., Mateos, M., y Pérez, M.P. (2006). Las Teorías sobre el Aprendizaje y la Enseñanza. En Pozo, J.I., Scheuer, N., Pérez, M.P., Mateos, M., Martín, E., y De la Cruz, M. (Eds.). Nuevas Formas de Pensar la Enseñanza y el Aprendizaje. Las Concepciones de Profesores y Alumnos, 95-132. Graó.
  21. Ramos, B. (2020). Concepciones Implícitas de Innovación Curricular de Profesores de Educación Superior (Tesis doctoral inédita). Universidad Autónoma de Tlaxcala, Tlaxcala, México.
  22. Reber, A. (1993). Implicit Learning and Tacit Knowledge. Oxford University Press.
  23. Rojas, O. (2019). Rol del Maestro en los Procesos de Innovación Educativa. Revista Scientific, 4, 4-67. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.E.3.54-67
  24. Wagner, W., y Flores, F. (2010). Apuntes sobre la Epistemología de las Representaciones Sociales. Educación Matemática, 22(2), 139-162. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-58262010000200007&lng=es&tlng=es