Challenges of the independent mobile video game creator ecosystem: a mexican perspective
Main Article Content
Abstract
Console and computer video games are monopolized by large entertainment conglomerates. However, with mobile devices the video game market opened to new, little-explored audiences: elders and casual gamers, mobilizing users to new strata and formats, promoting the creativity that in this article is analized from the dependency of the media system.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
References
» Bossom, A. & Dunning, B. (2016). Video Games: An Introduction
to the Industry. London, Fairchild Books.
» Casual Connect - Resources for the game industry. (s. f.). Recuperado 3 de octubre de 2022, de https://web.archive.org/web/20080121193648/http://www.casualconnect.org/newscontent/11-2007/casualgamesmarketreport2007.html
» Casual Games Association. (2007). 2007 Casual Games Report. En WebArchive.org. https://web.archive.org/web/20080121193648/
http://www.casualconnect.org/newscontent/11-2007/casualgamesmarketreport2007.html
» Cd, A. (2020, 28 julio). ¿Cuántas personas trabajan en los juegos de gran presupuesto como The Last of Us 2, God of War o Gears 5? Vidaextra. En https://www.vidaextra.com/industria/cuantas-personas-trabajan-juegos-gran-presupuesto-como-the-last-of-us-2-god-of-war-gears-5
» CGI - London Business School. (s. f.). Chartered Governance Institute UK & Ireland. cgi.org.uk. Recuperado 1 de octubre de 2022, de https://www.cgi.org.uk/annual-conference-2021/2021-speakers/sir-andrew-likierman
» Perron, B. & Wolf, M. (2005). Introducción a la teoría del videojuego. Formats, 4, 2. En https://core.ac.uk/download/pdf/39042803.pdf
» Piedras, A. (2022, 29 agosto). #DíaDelGamer2022: Industria de Videojuegos en México #JugarNoEsCosaDeNiños. The CIU. https://www.theciu.com/publicaciones-2/2022/8/29/dadelgamer2022-industria-de-videojuegos-en-mxico-jugarnoescosadenios#:%7E:text=Industria%20de%20Videojuegos-,La%20
industria%20de%20los%20videojuegos%20en%20M%-C3%A9xico%20se%20encuentra%20posicionada,una%20cifra%20de%2064.1%20millones.
» Porter, M. E. (1979). The Structure within Industries and Companies’ Performance. The Review of Economics and Statistics, 61(2), 214. https://doi.org/10.2307/1924589
» Roa, M. M. (2022, 28 febrero). Radiografía del mercado mundial de los smartphones. Statista Infografías. https://es.statista.com/grafco/25181/seleccion-de-datos-sobre-el-mercado-de-los-smartphones/
» Sergio Maneiro. (2020). Videojuegos en México. En Estudios de mercado y otros documentos de comercio exterior. Madrid ICEX España. Exportación e inversiones, 10 págs.
» Statista. (2022a, agosto 23). Industria del videojuego en México - Datos estadísticos. En https://es.statista.com/temas/9276/industria-de-los-videojuegos-en-mexico/#topicHeader__wrapper
» Statista. (2022b, agosto 23). Industria del videojuego en México - Datos estadísticos. En https://es.statista.com/temas/9276/industria-de-los-videojuegos-en-mexico/#dossierKeyfgures
» The CIU & TikTok. (2022). 18°Estudio sobre los Hábitos de Personas Usuarias de Internet en México 2022. En https://www.asociaciondeinternet.mx/estudios/asociacion. Asociación de Internet MX. https://www.asociaciondeinternet.mx/
» Torres, C. (2022, 20 septiembre). ¿Cuál es la consola más vendida en lo que vamos de 2022? Areajugones. En
https://areajugones.sport.es/videojuegos/cual-es-la-consola-mas-vendida-en-lo-que-vamos-de-2022/
» Unity Technologies. (2022, 7 junio). Growth and Monetization Report: Five insights to help you achieve scale for your mobile game. Unity Blog. En https://blog.unity.com/games/growth-and-monetization-report-five-insights-to-help-you-achieve-scale-for-your-mobile-game
» Wayback Machine. (s. f.). Recuperado el 3 de octubre de 2022 de https://web.archive.org/