Published 2024-06-29
How to Cite
Copyright (c) 2024 Revista Panamericana de Pedagogía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Abstract
In México, Covid- 19 pandemic made it necessary to adapt mobility activities to virtual modality in order to provide postgraduate students with an opportunity to work in settings external to their institutions of affiliation, to mobilize their competences and enrich their training by impacting in their professional practice. This study has as purpose to analyze the contribution of virtual mobility in training of education professionals in times of pandemic. A study was carried out from the qualitative paradigm and a phenomenological design was used. Data were analyzed using the content analysis technique and based on four axes of analysis: contribution to training, educational actors, digital media, and areas of opportunity. Results highlight that mobility in virtual mode helped to strengthening of academic, professional, and personal training from knowledge in disciplinary area, the development of soft and reseach skills, as well as the recognition of other cultures, development of potentialities to work based on them starting to the guidance of the tutor and co-tutor.
References
- Bautista Valdivia, J., Ramos Zuñiga, B., Ortega Torres, N.I., Morales Villegas, R. & Suárez Rodríguez, C.P. (2022). El programa de tutorías: un reto educativo post-pandemia. Ciencia Latina, 6(4), 1307-1333. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2662
- Comas Rodríguez, O.J. (2019). La Internacionalización de la educación superior. Revista de Educación Superior, 48(192), 165-168. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n192/0185-2760-resu-48-192-165.pdf
- Corbella, V.I. & Elías, S. (2018). Movilidad estudiantil universitaria: ¿qué factores inciden en la decisión de elegir Argentina como destino? Perfiles Educativos, XL(160), 120-140. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n160/0185-2698-peredu-40-160-120.pdf
- Cruz Serrano, J.J. & Killian Reyes, M.G. (2023). La movilidad virtual como otra forma de hacer movilidad estudiantil en programas de posgrado. Revista Panamericana de Pedagogía, 35, 166-177. https://doi.org/10.21555/rpp.vi35.2729
- De los Reyes Navarro, H.R., Rojano Alvarado, A.Y., & Araújo Castellar, L.S. (2019). La fenomenología: un método multidisciplinario en el estudio de las ciencias sociales. Pensamiento y Gestión, (47), 203-223. https://doi.org/10.14482/pege.47.7008
- García Palma, J.J. (2013). Movilidad estudiantil internacional y cooperación educativa en el nivel superior de educación. Revista Iberoamericana de educación, 61(1), 59-76. https://doi.org/10.35362/rie610600
- González Robles, N. M., & Contreras Cueva, A.B. (2020). Los procesos de gestión de la movilidad virtual internacional en la Universidad de Guadalajara. México: Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas. https://www.cucea.udg.mx/include/publicaciones/coorinv/pdf/Procesos_de_gestion_e-book.pdf
- Guerrero García, J., Villegas Tovar, R., & Cuevas Caballero, V. (2021). De pandemias, movilidad al extranjero y resiliencia: perspectivas estudiantiles y docentes. Revista Digital Universitaria, 22(5), 1-8. https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.5.12
- Lafont Castillo, T.I., Echeverría King, L.F., & Álvarez Ruiz, L.P. (2021). El intercambio virtual: experiencias desde instituciones en el Caribe Colombiano. EDUTEC: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 1(75), 90-109. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.75.1893
- MEFI – UADY (2012). Modelo Educativo para la Formación Integral de la Universidad Autónoma de Yucatán. México: UADY. https://www.dgda.uady.mx/media/docs/mefi_estudiantes.pdf
- Parrales Rodríguez, V.R. (2021). Las TIC y la educación en los tiempos de pandemia. Serie Científica.Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(6), 104-117. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/893
- Ramírez Martinell, A. & Ramírez Ramírez, A. (2021). Movilidad académica durante la pandemia: varados en Veracruz, México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(1), 231-254. https://www.redalyc.org/journal/270/27064402008/html/
- Rojas, E. (2004). La conquista de la voluntad: cómo conseguir lo que te has propuesto. Madrid, España: Booket.
- Ruiz Corbella, M. & García Aretio, L. (2010). Movilidad virtual en la educación superior, ¿oportunidad o utopía? Revista Española de Pedagogía, 68(246), 243-260. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3206659
- Santiago Ruiz, A.A., García Rodríguez, J.F., & Santiago, P.R. (2019). Movilidad estudiantil… nuevas experiencias académicas, otros significados! Atenas, 1(45), 36-43. https://www.redalyc.org/journal/4780/478058273003/478058273003.pdf
- Sobrado Fernández, L.M. (2022). Rol de las TIC en la orientación durante la pandemia de la COVID-19. Revista Orientación y Sociedad, 1(22), 1-24. https://doi.org/10.24215/18518893e043
- Universidad Autónoma de Chiapas (s/f). ¿Qué es la movilidad estudiantil? Coordinación General de Relaciones Interinstitucionales. Universidad Autónoma de Chiapas. https://www.sari.unach.mx/index.php/movilidad#:~:text=El%20concepto%20de%20Movilidad%20Estudiantil,aisladas%2C%20un%20semestre%20completos%20o
- Universidad de Guadalajara (2023). Tipos de estancias para estudiantes Universitarios. La Red Universitaria de Jalisco. https://www.udg.mx/es/internacional/para-udg/tipos-de-estancias-universitarios