Theatre dramaturgy in the university classroom. Bridging the communication gap through action and collaborative work in times of pandemic

Main Article Content

José Luis Valhondo Crego
Agustín Vivas Moreno

Abstract

This text explores alternative ways of considering students’ roles in the university classroom space in times of pandemic. In doing so, we draw on the classical tradition of Aristotelian mimesis contrasted with ideas about modern theatre devised by Brecht and Artaud. The aim is to carry out an agenda in which the student adopts different roles in relation to a specific objective, in this case, that of learning to translate images into words and vice versa, in the environment of Audiovisual Narrative. The consolidated models of Problem Based Learning (PBL) and Collaborative Learning (CL) are used. The proposed design consists of a series of phases in which the role of the viewer changes from observation to active participation in the task.

Article Details


Author Biographies

José Luis Valhondo Crego, Universidad de Extremadura

José Luis Valhondo Crego es profesor en la Facultad de Ciencias de la Documentación y la Comunicación de la Universidad de Extremadura. Se doctoró en Comunicación en la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid y es Licenciado en Psicología en la Universidad de Salamanca y Master de Periodismo en la Universidad del País Vasco. Su línea de investigación está relacionada con la Comunicación Política, la Narrativa Cinematográfica y el storytelling

Agustín Vivas Moreno, Universidad de Extremadura

Doctor en Documentación por la Universidad de Salamanca. Catedrático de la Facultad de Documentación y Comunicación de la Universidad de Extremadura. Ha sido decano de dicha Facultad y Director de Información de la Universidad de Extremadura. Director del Grupo de Investigación ARDOPA. Profesor invitado de numerosas universidades europeas e iberoamericanas. Autor de monografías y artículos en revistas científicas en materias como Archivística, historia de las Universidades y difusión de la ciencia.

References

Austin, J. L. (1962). How to Do Things with Words. Oxford, Clarendom Press.

Bálint, K. y Kóvacs, András B. (2010). Focalization, attachment, and film viewers’ responses to film characters. En Reinhard, C. & Olson C. (Eds.) Making sense of Cinema: Empirical studies into film spectators and spectatorship. New York: Bloomsbury.

Crithcley, Simon (2020). La tragedia, los griegos y nosotros. Madrid. Noema.

Durkheim, Émile (1982 [1912]). Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid, Alianza editorial.

Gamson, William (1992). Talking politics. Cambridge, Cambridge University Press.

Goffman, Erwin (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. New York, Doubleday, Anchor Books.

Habermas, Jürgen (1989). Historia y crítica de la opinión pública. La transformación estructural de la vida pública. Barcelona, Gustavo Gili.

Rancière, Jacques (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires, Manantial.