Library education in Cuba: twenty-five years of scientific production

Main Article Content

Eduardo-Alejandro Hernández-Alfonso
https://orcid.org/0000-0002-6446-1653
Luis-Ernesto Paz-Enrique
https://orcid.org/0000-0001-9214-3057

Abstract

Research in library education in Cuba is an area with limited representation within the library and information science knowledge published in mainstream scientific journals. Therefore, the study’s objective was to characterize scientific production on library education in Cuba during the period 1998–2024 using the Scopus database. The study is classified as descriptive with epistemological input. The theoretical methods of analysis-synthesis and historical-logical analysis were used to obtain results. At the empirical level, classic document analysis and the bibliometric method were employed. The techniques used were document review and social network analysis. A thematic concentration on information literacy and postgraduate training processes was identified, with an emphasis on university contexts. The positioning of institutions such as the University of Havana and the Universidad Central “Marta Abreu” Las Villas is notable. The most recurrent collaboration is developed between Cuba and Spain (North-South), which is expected due to the impact of the Doctoral Program in Scientific Documentation and Information University of Granada – University of Havana (DIG-UGR-UH) in the training of the main teaching and research capital of Cuba.

Article Details

Section

Monográfico

How to Cite

Hernández-Alfonso, E.-A., & Paz-Enrique, L.-E. (2025). Library education in Cuba: twenty-five years of scientific production. Revista Panamericana De Comunicación, 7(1). https://doi.org/10.21555/rpc.v7i1.3413

References

Acimed. (2007). Breve reseña cronológica del IDICT. Acimed, 16(5). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007001100016

Arencibia-Jorge, R., Peralta-González, M. J., & Ponjuán-Dante, G. (2020). Impacto de un programa doctoral de Ciencias de la información en el posicionamiento de Cuba en bases de datos internacionales. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 31(4), 1-18. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132020000400005&lng=es&tlng=es

Arencibia-Jorge, R., Peralta-González, M. J. (2020). Recommendations on the use of Scopus for the study of Information Sciences in Latin America. Iberoamerican Journal of Science Measurement and Communication, 1(1), 1-4. https://doi.org/10.47909/ijsmc.07

Bibliotecas. Anales de Investigación. (2025). Políticas de la editorial. Enfoque y alcance. http://revistas.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/about/editorialPolicies#focusAndScope

Cañedo-Andalia, R. (2008). Acimed: una revista al servicio de la comunidad de los profesionales de la información en Cuba. Acimed, 17(5). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000500001&lng=es&tlng=es

Díaz-Montes-de-Oca, F., Vidal-Ledo, M., & González-García, T. R. (2014). Plan de organización del proceso docente de la Licenciatura en Sistemas de Información en Salud, Facultad de Tecnología de la Salud. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 4(2), 1-7. https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/278

Escalona-Ríos, L. (2005). La educación bibliotecológica en México a través de sus instituciones educativas. Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas. Colegio Nacional de Bibliotecarios, A.C. https://ru.iibi.unam.mx/jspui/bitstream/IIBI_UNAM/L101/1/educacion_bibliotecologica_mexico.pdf

Espindola-Artola, A., Molina-Castellanos, O., Basanta-Vasnueva, Y., & Caridad-García-González, M. (2020). Representación social de la licenciatura en Ciencias de la Información en estudiantes universitarios. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 31(2), 1-18. https://www.redalyc.org/journal/3776/377665620008/html

Fernández-Hernández, S., & Rivera, Z. (2007). La metodología de la investigación en la formación del profesional de Bibliotecología y Ciencia de la Información. Acimed, 16(1), 1-13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000700010

Frías-Guzmán, M. (2000). La formación de bibliotecarios universitarios en Cuba Tesis de grado. Universidad de La Habana].

Frías-Guzmán, M. (2008). La enseñanza bibliotecológica en Cuba: orígenes y factores condicionantes. Acimed, 17(4), 1-10. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008000400010&lng=es&tlng=es

Ginarte, M. R. (2008). Un acercamiento a la introducción y desarrollo de las Tecnologías de Información y Comunicación en Cuba en el período 1983-1999. Ciencias de la Información, 39(1), 3-18. https://www.redalyc.org/pdf/1814/181418336001.pdf

Hernández-Galán, I. (2009). Origen y desarrollo del sistema nacional de información en Cuba. Acimed, 19(6), 1-35. http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v19n6/aci03609.pdf

Jara-Abaca, N., Ossandón-Cárcamo, F., & Pacheco-Valdebenito, P. (2021). Percepción de la carrera de bibliotecología por los estudiantes de cuarto medio de la Región Metropolitana de Chile. Serie Bibliotecología y Gestión de Información, 116(2021), 1-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8032706

Ledo, M., Victoria, N., & Lauzarique, M. (2017). Satisfacción con la formación del profesional en Sistemas de Información en Salud. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 31(1), 48-60. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/959

Linares-Columbié, R. (1991). La investigación científica en la formación del profesional de la información. Experiencia cubana. Ciencias de la Información, 22(1), 6-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3893177

Martínez-Rodríguez, A., & Solís-Cabrera, F. M. (2013). La investigación en las ciencias de la información en Cuba a través de la formación posgraduada hasta el año 2010. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 24(4), 456-471. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=377645755008

Mena-Múgica, M., Linares-Columbié, C., & Piedra-Salomón, Y. (2019). La investigación cubana en Ciencias de la Información: el caso de los estudios de postgrado (2008-2018). Bibliotecas. Anales de Investigación; 15(2), 212-231. http://revistas.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/129/128

Múnera-Torres, M. T., & Jaramillo, O. (2016). La Escuela Interamericana de Bibliotecología, pionera en la formación de profesionales de la información. Revista Interamericana de Bibliotecología, 39(3), 211-230. http://www.scielo.org.co/pdf/rib/v39n3/0120-0976-rib-39-03-00211.pdf

Paz, L. E., & Frías-Guzmán, M. (2022). Asociaciones de bibliotecarios en Cuba: análisis histórico de su surgimiento en 1936. Bibliotecas: Revista de la Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información, 40(2), 1-27. https://doi.org/10.15359/rb.40-2.1

Pedroso-Izquierdo, E. (2004). Peculiaridades del desarrollo de las Ciencias de la Información en Cuba. Acimed, 12(1), 1-59. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352004000100006

Pérez-Matos, N. (2005). La formación bibliotecaria en Cuba: una mirada a través de los documentos. Acimed, 13(3), 1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352005000300009&lng=es&tlng=es

Ponjuán, G. (2021). Contribuciones del programa de doctorado en Documentación e Información Científica para el desarrollo profesional en Cuba. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 32(1), 1-4. https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1887

Rodríguez-Cruz, M., & Rivera, Z. (2006). María Villar Buceta: la primera profesora de biblioteconomía en Cuba. Acimed, 14(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352006000400006&lng=es&tlng=es

Santos, M., García, E. (1990). La información del especialista en información científico-técnica y Bibliotecología en Cuba. Editora Universidad de La Habana.

Sené-Alegret, M. L. (2019). Nuevas modalidades en la formación de bibliotecólogos. https://www.bn.gov.ar/resources/conferences/encuentroIII/ponencia-25-L-SeneAlegret.pdf

Setién-Quesada, E. L. (2002). El fenómeno bibliotecario y la bibliotecología en Cuba. Ciencias de la Información, 33(3), 27-37. https://biblat.unam.mx/hevila/Cienciasdelainformacion/2002/vol33/no3/3.pdf

Setién-Quesada, E. L. (2005). Raíces y concepciones que conducen a la Teoría Bibliológico Informativa. Bibliotecas. Anales de Investigación, 1, 35-53. https://core.ac.uk/download/pdf/230402766.pdf

Setién-Quesada, E. L. (2010). Las investigaciones cubanas en Bibliotecología y Estudios de la Información: peculiaridades significativas. En S. Gorbea (Eds.). Potencialidades de investigación y docencia iberoamericanas en Ciencias bibliotecológica y de la Información (pp. 137-161). Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información, UNAM. http://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/CL715

Viciedo, M. (2021). La formación profesional en Cuba, en Ciencias de la Información: diferentes niveles de enseñanza y práctica. En G. A. Torres Vargas (Ed.), Brecha entre investigación y práctica bibliotecológica: cómo reducir la distancia (pp. 183-195). UNAM. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.

VLIRUOS. (2025). IUC with Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas (Cuba). https://www.vliruos.be/iuc-universidad-central-marta-abreu-de-las-villas-cuba

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.