Analysis of reference coverage between OpenAlex and Web of Science in co-authored articles from Argentina and Spain (2013-2023)
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the evolution of co-authorship between Spain and Argentina based on an analysis of 47,354 multidisciplinary scientific articles published between 2013 and 2023. Taking into account the different publication practices and circulation of knowledge between both countries, and the growth in their open access publications, two commercial indexing bases –Scopus and Web of Science– are compared with OpenAlex, which aspires to position itself as a more inclusive reference for bibliographic searches. The study shows that OpenAlex includes 27.9% more records than Web of Science and 29.3% more than Scopus; in addition to a greater presence of articles from social sciences and humanities compared to the two commercial databases, in which disciplines such as chemistry and immunology predominate. The analysis also highlights the role of universities and scientific organizations in the production and circulation of knowledge, based on an analysis of affiliations and publishing houses. The data suggest that the inclusion of OpenAlex allows for a more diverse view of scientific production and international collaborations, especially in traditionally underrepresented disciplines and geographic regions.
Article Details
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
References
Adams, J. (2013). The fourth age of research. Nature, 497, 557-560. https://doi.org/10.1038/497557a
Aguado-López, E., Becerril-García, A., Arriola, M., & Martínez-Domínguez, N. D. (2014). Iberoamérica en la ciencia de corriente principal (Thomson Reuters/Scopus): una región fragmentada. Interciencia, 39(8), 570-579. https://www.redalyc.org/pdf/339/33931820006.pdf
Alperín, J. P., Portenoy, J., Demes, K., Larivière, V., & Haustein, S. (2024). An analysis of the suitability of OpenAlex for bibliometric analyses. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2404.17663
Alperín, J. P., Fishman, G. E., & Willinsky, J. (2012). Estrategias de comunicación académica en Universidades de investigación intensiva de América Latina. Educación Superior y Sociedad, 16(2). https://doi.org/10.54674/ess.v16i2.659
Beigel, F., Packer, A., Gallardo, O., & Salatino, M. (2024). OLIVA: La producción científica indexada en América Latina. Diversidad disciplinar, colaboración institucional y multilingüismo en SciELO y Redalyc (1995-2018). Dados, 67. https://doi.org/10.1590/dados.2024.67.1.307
Beigel, F., & Salatino, M. (2015). Circuitos segmentados de consagración académica: Las revistas de Ciencias Sociales y Humanas en la Argentina. Información, cultura y sociedad, 32, 11-36. https://www.redalyc.org/pdf/2630/263039285002.pdf
Belli, S., & Balta, J. (2019). Mapeo de las publicaciones científicas entre América Latina, el Caribe y la Unión Europea. América Latina Hoy, 82. https://doi.org/10.14201/alh201982943
Castells, M. (2006). La sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza Editorial.
Cebrián, G., Borrego, A., & Abadal, E. (2025). OpenAlex y Crossref como fuentes de datos bibliográficas alternativas a Web of Science y Scopus en ciencias de la salud. Revista Española de Documentación Científica, 48(1). https://doi.org/10.3989/redc.2025.1.1649
Cetto, A. M., Alonso-Gamboa, J. O., Packer, A., & Aguado-López, E. (2015). Enfoque regional a la comunicación científica. Sistemas de revistas en acceso abierto. En J. P. Alperín, & G. Fischman (Eds.), Hecho en Latinoamérica: acceso abierto, revistas académicas e innovaciones regionales. Clacso.
CLACSO – Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (2020). Evaluando la evaluación de la producción científica. Serie: Para una transformación de la evaluación de la ciencia en América Latina y el Caribe del Foro Latinoamericano sobre Evaluación Científica (FOLEC). 2da. Edición. CLACSO. https://www.clacso.org/una-nueva-evaluacion-academica-para-una-ciencia-con-relevancia-social
Chavarro, D.; Tang, P.; Ràfols, I. (2017). Why researchers publish in non-mainstream journals: Training, knowledge bridging, and gap filling. Research Policy, 46(9). https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.08.002
Chinchilla-Rodríguez, Z., Bu, Y., Robinson-García, N., Costas, R., & Sugimoto, C. R. (2018). Travel bans and scientific mobility: utility of asymmetry and affinity indexes to inform science policy. Scientometrics, 116, 569–590. https://doi.org/10.1007/s11192-018-2738-2
Chinchilla-Rodríguez, Z., Sugimoto, C. R., & Larivière, V. (2019). Follow the leader: On the relationship between leadership and scholarly impact in international collaborations. PLoS One, 14 (6), e0218309. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0218309
Culbert, J., Hobert, A., Jahn N., Haupka, N., Schmidt, M., Donner, P., & Mayr, P. (2024). Reference coverage analysis of OpenAlex compared to Web of Science and Scopus. Scientometrics, 130, 2475-2492. https://doi.org/10.1007/s11192-025-05293-3
De-Filippo, D., Barrere, R., & Gómez, I. (2010). Características e impacto de la producción científica en colaboración entre Argentina y España. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 6(16), 179-200. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92418416009
D’Onofrio, M. G., Barrere, R., Fernández-Esquinas, M., & De-Filippo, D. (2010). Motivaciones y dinámica de la cooperación científica bilateral entre Argentina y España: La perspectiva de los investigadores. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 6(16), 213-236. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132010000300011
Fu, Y. C., Marques, M., Tseng, Y. H., Powell, J. J. W., & Baker, D. P. (2022). An evolving international research collaboration network: Spatial and thematic developments in co-authored higher education research, 1998-2018. Scientometrics, 127(3), 1403-1429. https://doi.org/10.1007/s11192-021-04200-w
Gallardo, O., & Bruccoleri-Ochoa M. (2024). El problema de las bases de datos en la evaluación de la producción científica en América Latina. Una exploración del potencial de OpenAlex para las universidades argentinas, Discursos del Sur, (13), 63-85. https://doi.org/10.15381/dds.n13.27890
Guédon, J. C. (2011). El acceso abierto y la división entre ciencia principal y periférica. Crítica y Emancipación, 3(6), pp. 137-180. http://eprints.rclis.org/17570/1/CyE-6_Guedon-CLACSO.pdf
Glänzel, W. (2001). National characteristics in international scientific co-authorship relations. Scientometrics, 51(1), 69-115. https://doi.org/10.1023/A:1010512628145
Glänzel, W., & Schubert, A. (2004). Analysing scientific networks through co-authorship. En: H. Moed, W. Glänzel, & U. Schmoch (eds.), Handbook of quantitative science and technology research. Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/1-4020-2755-9_12
Gök, A. & Karaulova, M. (2023). How “international” is international research collaboration? Journal of the Association for Information Science and Technology, 75(2), 97-114. https://doi.org/10.1002/asi.24842
Henriksen, D. (2016). The rise in co-authorship in the social sciences (1980-2013), Scientometrics, 107(2), 455-476. https://doi.org/10.1007/s11192-016-1849-x
Larivière, V., Gingras, Y., Sugimoto, C. R., & Tsou, A. (2015). Team size matters: Collaboration and scientific impacto since 1990. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(7), 1323-1332. https://doi.org/10.1002/asi.23266
Leydesdorff, L., & Wagner, C. S. (2008). International collaboration in science and the formation of a core group. Journal of Informetrics, 2(4), 317–325. https://doi.org/10.1016/j.joi.2008.07.003
Luchilo, L (2010). Internacionalización de investigadores argentinos: el papel de la movilidad hacia España. Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad, 6(16), 153-177. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132010000300008
Luchilo, L. (2019). Revistas científicas: oligopolio y acceso abierto. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 14(40). https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/94
Maddi, A, Maisonobe, M., & Boukacem-Zeghmouri, C. (2024) Geographical and disciplinary coverage of open access journals: OpenAlex, Scopus and WoS. ArXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2411.03325
Priem, J., Heather, P., & Richard, O. (2022). OpenAlex: A fully-open index of scholarly works, authors, venues, institutions, and concepts, In 26th International Conference on Science and Technology Indicators “From global indicators to local applications”, Granada. https://arxiv.org/abs/2205.01833
Salatino, M. (2018) La estructura del espacio latinoamericano de revistas científicas [Tesis de Doctorado. Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina]. https://bdigital.uncu.edu.ar/10720
Sánchez-Jiménez, R., Guerrero-Bote, V. P., & Moya-Anegón, F. (2017). The role of guarantor in scientific collaboration: The neighbourhood matters. Journal of Informetrics, 11(1), 103-116. https://doi.org/10.1016/j.joi.2016.11.004
Segado-Boj, F., Gómez-García, S., Díaz-Campo, J. (2022). Intellectual and thematic structure of Communication research in Scopus (1980-2020). A comparative perspective among Spain, Europe, and Latin America. Profesional de la información, 31(1). https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.10
Segado-Boj, F., Antona-Jimeno, T., & Piñeiro-Naval, V. (2024). Patrones de coautoría en la investigación española y latinoamericana en la categoría “Communication” en ESCI y JCR-SSCI (2015–2021). Revista Española de Documentación Científica, 47(2), e386. https://doi.org/10.3989/redc.2023.2.1450
Simard, M. A., Hare, M., Basson, I., Larivière, V., & Mongeon, P. (2023). The value of a diamond: Understanding global coverage of diamond Open Access journals in Web of Science, Scopus, and OpenAlex to support an open future, In 51st Annual Conference of the Canadian Association for Information Science / l’Association canadienne des sciences de l’information (CAIS/ACSI). https://doi.org/10.29173/cais1845
Torres-Salinas, D., Robinson-García, N., & Arroyo-Machado, W. (2022). Coverage and distribution of altmetric mentions in Spain: a cross-country comparison in 22 research fields. Profesional de la información, 31(2). https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.20
Vessuri, H., Guédon, J. C., & Cetto, A. M. (2014). Excellence or quality? Impact of the current competition regime on science and scientific publishing in Latin America and its implications for development, Current Sociology, 62(5), pp. 647-665. https://doi.org/10.1177/001139211351283
Vlegels, J., & Huisman, J. (2021). Patterns of international collaboration in higher education research: A network analysis. Scientometrics, 126, 8631-8656. https://doi.org/10.1007/s11192-021-04200-w