No. 35 (2023): enero - junio
Artículos

TEACHER PERCEPTIONS ABOUT THE COVID-19 PANDEMIC AS EMERGING CURRICULAR CONTENT IN THE LEARNING CONTEXT

Lileya Manrique-Villavicencio
Pontificia Universidad Católica del Perú-PUCP
Angela Maria Figueroa Iberico
Pontificia Universidad Católica del Perú-PUCP
Jorge Ruiz Olaya
Pontificia Universidad Católica del Perú-PUCP
Categories

Published 2022-12-31

How to Cite

Manrique-Villavicencio, . L. ., Figueroa Iberico, A. M. ., & Ruiz Olaya, J. . (2022). TEACHER PERCEPTIONS ABOUT THE COVID-19 PANDEMIC AS EMERGING CURRICULAR CONTENT IN THE LEARNING CONTEXT. Revista Panamericana De Pedagogía, (35), 178–193. https://doi.org/10.21555/rpp.vi35.2730

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

The Covid-19 pandemic brought repercussions at different levels and generates new learning that was not part of the school curriculum, but is recognized as necessary to help students understand the situation they are experiencing and manage their agency. Precisely, in the need to inform and educate for prevention and care, the Covid-19 pandemic is incorporated into the school curriculum as an emerging content, because it is linked to a problem that needs to be reviewed and questioned critical consideration (Anguita et al., 2010, Dego and Ferraz, 2008). This qualitative study seeks to explore perceptions of teachers about the incorporation of the Covid-19 pandemic as emerging content in the implementation of the curriculum and investigate the contributions of that content in students and their families during remote education (April 2020 and July 2021). Eighteen teachers from two schools in the Cercado de Lima were interviewed. The Covid-19 pandemic represented an emerging and structuring content, in which various diverse conceptual contents, practices, habits and attitudes were linked, incorporated through the programming of significant experiences, the integration of curricular areas, in permanent activities and tutoring. Teachers perceive a flexible curriculum, which allowed them to adapt the proposal of the Ministry of Education to the reality and needs of their students. The pandemic provided learning focused on the practice of new personal and health care habits, as well as the importance of values such as solidarity, resilience, among others.

References

  1. Anguita, M., Hernández, F., y Ventura, M. (2010). Los proyectos, tejido de relaciones y saberes. Cuadernos de Pedagogía, 400, pp. 77-80. http://hdl.handle.net/11162/37057
  2. Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.
  3. Beech, J., Artopoulos, A., Capelletti,G., Furman, M., y Minvielle, L. (2017). Saberes emergentes. https://www.educ.ar/recursos/132263/saberes-emergentes
  4. Cárdenas, C., Guerrero, S., y Johnson, D. (2021). Construir currículum desde abajo: avanzando en la documentación de una propuesta curricular en el contexto del COVID-19. Revista Educación, 30(58), pp. 34-58. https://doi.org/10.18800/educacion. 202101.002
  5. Casanova, M.A. (2009). Diseño curricular e innovación educativa. Editorial La Muralla.
  6. Casanova, M.A. (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), pp. 6-20. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num4/art1.pdf
  7. CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
  8. Ciscar, C., y Uría, M.E. (1993). Los contenidos en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Naullibres.
  9. Dammert, M. (2018). Precariedad urbana, desalojos y vivienda en el centro histórico de Lima. Revista INVI, 33(94), pp. 51-76. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-83582018000300051
  10. Dego, A., y Ferraz, M.T. (2008). El tratamiento de los temas emergentes. Quehacer Educativo, 91, 83-86. https://www.fumtep.edu.uy/editorial/item/download/87_72dd29870a1872d1dcc48353896142e3
  11. Dirección Regional de Lima Metropolitana (2017). Currículo por la emergencia para instituciones educativas de Educación Básica de Lima Metropolitana 2017. MINEDU. https://www.drelm.gob.pe/drelm/wp-content/uploads/2017/04/CURRICULOEMERGENCIA.pdf
  12. Kvale, S. (2011). Las entrevistas en la investigación cualitativa. Morata.
  13. González, E.J. (2012). La ambientalización del currículum escolar: breve recuento de una azarosa historia. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(2), pp. 15-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56724395002
  14. Guzmán, M.A. (2001). Interacciones emergentes. Una aproximación teórica para comprender el significado innovador de la producción curricular intra-aula. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 29(2), pp. 319-340. http://www.redae.uc.cl/index.php/pel/article/view/26195
  15. Instituto Nacional de Estadística e Informática-INEI (2022). Estado de la Niñez y Adolescencia (Informe técnico), n. 01, marzo 2022.
  16. Jauregui, S. (2018). La transversalidad curricular: algunas consideraciones teóricas para su implementación. Revista Boletín Redipe, 7(11), pp. 65-81. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/627
  17. Magendzo, A. (2021). Un currículum controversial-problematizador: un desafío para la educación de América Latina. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(34), pp. 215-220. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.34.988
  18. Ministerio de Educación (2018). Encuesta Nacional a Docentes. http://www.minedu.gob.pe/politicas/docencia/pdf/endo-2018-resultados-regionales.pdf
  19. Ministerio de Educación (2020). Resolución Viceministerial, n. 00093-2020-Minedu Orientaciones pedagógicas para el servicio educativo de Educación Básica durante el año 2020 en el marco de la emergencia sanitaria por el coronavirus COVID-19. https://busquedas.elperuano.pe/download/url/aprueban-el-documento-normativo-denominado-orientaciones-pe-resolucion-vice-ministerial-n-00093-2020-minedu-1865785-1
  20. Opertti, R. (2020). Un currículo en emergencia para la región SICA: contenido y metodología. https://ceccsica.info/sites/default/files/inlinefiles/Un%20Curr%C3%ADculo%20en%20Emergencia%20para%20la%20regi%C3%B3n%20SICA.pdf
  21. Rojas, E. (2005). Perfiles educativos: análisis preliminar de temas emergentes. Perfiles educativos, 27(109-110), pp. 184-189. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982005000200010&lng
  22. Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos (4ª. ed.). Morata.
  23. Vallés, M. (2007). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis.
  24. Zabala, A. (2000). El aprendizaje de los contenidos según su tipología. La práctica educativa. Cómo enseñar, pp. 37-46. Graó.