Media communication of golf in Ireland

Main Article Content

José Gabriel Fernández

Abstract

Golf is a sport played by more than 66 million people around the world. Officially, golf was born in Scotland in the 16th century. The British Islands and Ireland are the European countries with the longest tradition with more than five millions players, 50% of all European golfers. Ireland surpassed Scotland in number of golfers for the first time in 2018. Ireland will receive the Ryder Cup at Adare Manor Golf Resort in 2027 and these data are enough for the press to pay attention to golf. This article describes the research done in Ireland monitoring the Irish press and confirming the value of golf in the Irish newspapers.


 

Article Details

Keywords:

Author Biography

José Gabriel Fernández, Universidad Rey Juan Carlos

Es profesor en la Universidad Rey Juan Carlos desde 2005 donde imparte la asignatura de Géneros Informativos en Radio y Televisión. Licenciado en Ciencias de la Información por la Universidad de Navarra y Doctor en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense, es Master de Periodismo Económico por la Complutense, una especialidad que reforzó con su tesis doctoral titulada "La Información de Bolsa en televisión". Coordinador de la Cátedra Comunicación y Golf UCM-RFEG, es autor de varias publicaciones sobre periodismo especializado en golf, en economía y en deporte, y ha participado en diferentes congresos internacionales sobre estas especialidades. Respecto a su experiencia profesional destacan sus tres años como redactor en la sección local de Diario 16 entre 1995 y 1998, así como sus siete años como redactor en la sección de economía en el canal 24 Horas de TVE entre los años 1998 y 2005. Ha colaborado en madridiario.es, elperiodigolf.com, Radio Marca, Radio Intereconomía, La Radio del Golf y Movistar Golf, así como en diferentes medios de comunicación escritos especializados en golf, en economía y en deporte.

References

» Berry, R. (2006). ‘Will the iPod Kill the Radio Star?’. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 12(2): 143–162.

» Consejo Europeo. (1991). Resolution 957 (1991) on the situation of local radio in Europe. Retrieved from https://pace.coe.int/en/files/16368/html

» Cortes Generales. (2010). Ley 7/2010, de 31 de marzo, General de la Comunicación Audiovisual. Retrieved from http://noticias.juridicas.com/base_datos/Admin/l7-2010.html

» Costa Gálvez, L. (2015). ¿A quién le importa? Radio especializada musical en España desde la perspetiva del servicio público (Doctoral dissertation). Authonomous University of Barcelona. https://tdx.cat/handle/10803/305104

» Costa Gálvez, L. (2016a). Música y significado. Análisis de los términos asociados a la radio musical en España en los documentos legales y corporativos desde la perspectiva del servicio público. Derecom, 20, 153-172. http://hdl.handle.net/11531/63511

» Costa Gálvez, L. (2016b). ‘Music for everyone?’ El fracaso de la radio musical pública en España en los servicios de música en streaming. Observatorio (OBS*), 10, 98-103. http://hdl.handle.net/11531/63510

» Costa Gálvez, L. (2017). ‘There’s a star man waiting in the sky’. How does public radio approach under-the-radar-musicians in the United Kingdom and Spain. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 16, 65-88. http://hdl.handle.net/11531/63508

» DCMS (Department for Culture, Media and Sport). (2005). Liverpool Audiovisual Conference: Between Culture and Commerce. Liverpool: September 20-22, 2005. Retrieved from https://www.key4biz.it/files/000063/00006341.pdf

» Scannell, P. (1990). Public service broadcasting: The history of a concept. In A. Goodwin & G. Whannel (Eds.), Understanding television (pp. 11-29). London: Routledge.