Immersive narratives during the Covid-19 pandemic: An analysis of 360-degree videos on YouTube

Main Article Content

Carolina Gois Falandes
Denis Porto Renó

Abstract

The Covid-19 pandemic has triggered significant transformations in the processes of production, exchange and consumption of media content, driven by the desire of contemporary networked society to communicate, inform and entertain in the midst of a turbulent health and humanitarian moment. In this scenario, YouTube has become the preferred vehicle for video dissemination and consumption. Among the aesthetics available on this platform, this exploratory study focuses its reflections on pandemic productions that relied on 360-degree technology, an emerging image modality. Guided by a methodological path formed by a bibliographic review and netnography, the research covered a survey of 400 spherical videos, which were analysed through cartographic, technical and thematic particularities. For this purpose, expressions in Portuguese and Spanish related to 360-degree videos and Covid-19 were entered into the YouTube search system. The results provided an overview of how the pandemic phenomenon influenced the creative sector of 360-degree narratives, highlighting, for example, Brazil as the country with the highest number of published works, the virtual tour as the most explored format and the prominence of companies and professionals specialised in content creation, while press vehicles appeared timidly.

Article Details


Author Biographies

Carolina Gois Falandes, Facultad de Arquitectura, Artes, Comunicación y Diseño de la Universidad Estatal Paulista

Estudiante de doctorado en Comunicación en la Facultad de Arquitectura, Artes, Comunicación y Diseño de la Universidad Estatal Paulista - UNESP (Brasil). Máster en Innovación en Comunicación de Interés Público de la Universidad Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Licenciada en Comunicación Social - Título en Periodismo (USCS). Es investigadora del Smart Media & Users Research Group y participante del Grupo de Estudios sobre Nueva Ecología de los Medios. Investiga temas relacionados con la cultura digital, tecnologías en educación e innovaciones en el campo de la imagen, con énfasis en narrativas audiovisuales en 360 grados.

Denis Porto Renó, Facultad de Arquitectura, Artes, Comunicación y Diseño de la Universidad Estatal Paulista

Periodista y fotógrafo, es Libre-Docente en Ecología de los Medios y Narrativas Imagéticas por la Universidad Estatal Paulista – UNESP (Brasil) e Investigador Becario Productividad PQ2 - CNPq. Es docente en la Universidad Estatal Paulista - UNESP, además de profesor honorífico en la Universidad Complutense de Madrid (España) y profesor visitante en la Universidad Nacional de Rosario (Argentina) y en la Universidad Técnica Particular de Loja - UTPL (Ecuador). Es Director Académico de la Cátedra Latinoamericana de Narrativas Transmedia e Investigador Líder del GENEM - Grupo de Estudios sobre Nueva Ecología de los Medios.

 

References

» Almas, A., Ramos, L.F.A., Feitosa, D.F., Lima, D., Oliveira, L. y Knijnik, J. (2020). Apresentação. En A. Almas, L.F.A. Ramos, D.F. Lima, L. Oliveira y J. Knijnik (org.), Pandemídia: vírus, contaminações e confinamentos, pp. 4-7. São Paulo, Invisíveis Produções.

» Angeluci, A. y Falandes, C. (2022). Hábitos imagéticos dos jovens: o auge dos stories e a inexpressividade das narrativas em 360 graus. Mídia e Cotidiano, 16 (1), pp. 201-223.

» Angeluci, A., Rosa, B., y Passarelli, B. (2020). Podcasts sobre Covid-19: o projeto #MDDFcontraocorona. Comunicação & Educação, 25 (1), pp. 186-199.

» Augé, M. (2012). Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade (9a ed.). Campinas, São Paulo, Papirus.

» Bautista, P., Júlian, J. y Casa, J. (2017). La realidad virtual y el formato multimedia en 360º como mecanismo de enriquecimiento de los contenidos periodísticos. En J.S. Sánchez (coord.), Nuevas tecnologías audiovisuales para nuevas narrativas interactivas digitales en la era multidispositivo, pp. 99-108. España, McGraw-Hill.

» Bautista, P., Herranz de la Casa, J. y Díez, M. (2020). Evolución del periodismo inmersivo en España, desde su inicio hasta la pandemia por COVID-19. Estudos em Comunicação (31), pp. 69-94.

» Claremont, B. (2019). A beginner´s guide to tiny planet photography (Third edition). Consultado el 10 de abril de 2022. En línea: https://www.virtualtourpro.com/tinyplanet

» Falandes, C. y Angeluci, A. (2019). Usos e apropriações da imagem em 360 graus no Instagram. En Caprino M. y P.F. Perazzo (org.), Comunicação e cultura: aproximações com memória e história oral – Diálogos entre Brasil e México, USCS, pp. 722-739.

» Falandes, C. (2020). A Cultura da Imagem Digital na Vida dos Jovens: percepções sobre as narrativas em 360º. Aveiro, Portugal, Ria Editorial.

» Falandes, C. y Renó, D. (2021). As narrativas imersivas no contexto da pós-fotorreportagem: o Hyperlapse 360 graus como uma nova poética da fotografia em movimento. En Gosciola V. y F. Irigaray (org.), Transmedia Storytelling, pp. 135-158. Aveiro, Portugal, Ria Editorial.

» Falandes, C. y Renó, D. (2021). Centros de producción e investigación de imágenes en 360 grados: una cartografía de no-ficción de inmersión en la academia iberoamericana. Hipertext.net (23), pp. 117-126.

» Kozinets, R. (2014). Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre, Brasil, Penso.

» Maciel, I. (2020). Mapeamento do setor de realidade virtual e realidade aumentada: perspectivas e desafios [Presentación del congreso]. I Congresso Ibero-Americano Interdisciplinar de Economia Criativa, Rio de Janeiro, Brasil.

» Martínez, V., García, A. y Moraleda, I. (2021). 360 Video Trend on YouTube Before and During the COVID-19. Pandemic. Journal of Creative Communications, 17 (1), pp. 22-34.

» Mello Silva, E. de y Yanaze, L. (2019). Narrativas jornalísticas com Vídeos 360: aspectos históricos e conceituais do telejornalismo imersivo. Lumina, 13 (1), pp. 29-46.

» Molina, F. (2021). Herramientas para el diseño de producción en videoclip 360 como modelo ante la necesidad de un producto audiovisual más inmersivo. Revista de Comunicación de la SEECI, 54, pp. 65-92.

» Opinion Box (2021). YouTube no Brasil: dados sobre o comportamento dos usuários da plataforma de vídeos mais popular do mundo. Blog Opinion Box. Consultado el 6 de mayo de 2021. En línea: https://blog.opinionbox.com/pesquisa-sobre-youtube/

» Orduña-Malea, E., Font-Julián, C. y Ontalba-Ruipérez, J. (2020). COVID-19: análisis métrico de vídeos y canales de comunicación en YouTube. El profesional de la información, 29 (4), pp. 1-14.

» Pew Research Center (2021). Social Media Use in 2021. Consultado el 7 de abril de 2021. En línea: https://www.pewresearch.org/internet/2021/04/07/social-media-use-in-2021/

» Ramírez, M., Rojas, R. y Martínez, A. (2020). YouTube y coronavirus: análisis del consumo de vídeos sobre la pandemia COVID-19. RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 78, pp. 121-153.

» Renó, D., Versuti, A., et. al. (2021). Educar e informar: la fotografía em los procesos comunicacionales vía Instagram sobre el COVID-19. Razón y Palabra, 25 (111), pp. 84-92.

» Rodrigues, L. (2021). OLHAR AO REDOR: pedagogia dos vídeos esféricos para o telejornalismo [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Pernambuco – UFPE]. Repositório Institucional UFPE.

» Sidorenko-Bautista, P., Herranz de la Casa, J. Y Cantero de Julián, J. (2020). Use of New Narratives for COVID-19 Reporting: From 360º videos to Ephemeral TikTok Videos in Online Media. Tripodos, 1 (47), pp. 105-122.

» Sued, G. (2020). El algoritmo de YouTube y la desinformación sobre vacunas durante la pandemia de COVID-19. Chasqui – Revista Latinoamerica de Comunicación, 145, pp. 163-180.

» Ting, Y., Lai, I., Fan, Z y Mo, Q. (2020). The impact of a 360◦ virtual tour on the reduction of psychological stress caused by COVID-19. Technology in Society, 64, pp. 1-11.

» Tricart, C. (2018). Virtual Reality Filmmaking: Techniques & Best Practices for VR Filmmakers. New York, Routledge.

» Verma, S. (2015). Um novo modo de ver e compartilhar seu mundo com um vídeo em 360 graus. YouTube Official Blog. Consultado el 13 de marzo de 2015. En línea: https://blog.youtube/intl/ptbr/news-and-events/um-novo-modo-de-ver-e-compartilhar-seu/

» We Are Social y Hootsuite (2021). Digital 2021 España. Consultado el 8 de abril de 2022. En línea: https://wearesocial.com/es/blog/2021/01/digital-2021-espana/

» World Health Organization–WHO (2020). WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. Consultado el 11 de marzo de 2020. En línea:https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020