Introduction to the study of audiovisuals: an innovative teaching experience in the context of the pandemic in Uruguay

Main Article Content

Varenka Parentell

Abstract

The pandemic forced educational actors to transform their practices to adapt them to the context. One advantage of the University of the Republic is that it already had a consolidated path regarding the incorporation of the Virtual Learning Environment (VLE). However, its use is still considered as «a repository to support face-to-face teaching» and distance education implies the development of pedagogical strategies with specific dimensions and approaches that lead to process transformations. It is possible that truly online teaching practices have existed with the use of EVA or that «successful» distance courses have been developed after the incorporation of educational innovations. Introduction to the study of audiovisual language is a curricular unit in the first year of the Bachelor’s Degree in Communication with an enrolment of more than 1500 students. During the pandemic, it proposed an inverted classroom modality that focused on the students’ process through: the diversification of didactic resources, contents and activities; the incorporation of instances of exchanges; and the change in the role of the teacher and the student. These innovative aspects, which are not limited to the use of the EVA, imply a modification in the organisation of the course and in didactics. This allowed for a better link between teacher – student – content and a higher percentage of passes. The above results in an innovation with relevant positive results, even in times of pandemic, in which socio-economic aspects are involved that further condition the particular characteristics of the educational contexts.

Article Details


Author Biography

Varenka Parentell, Universidad de la República del Uruguay

Doctora en Ciencias de la Educación; Magíster en Enseñanza Universitaria; Diplomada en Gestión Educativa y Licenciada en Ciencias de la Comunicación. Profesora de la Facultad de Información y Comunicación (Universidad de la República - Uruguay) donde realiza formación pedagógica y didáctica; docencia de asignaturas vinculadas al lenguaje audiovisual y la orientación curricular. Es docente de la Maestría en Información y Comunicación y tiene una activa participación en Congresos y en eventos como ponente y panelista invitada. Presenta varias publicaciones en revistas arbitradas, participa como  integrante de tribunales y de comisiones científicas e investigadora en líneas relacionadas con la enseñanza superior.

References

Area, M. y Adell, J. (2009). eLearning: Enseñar y aprender en espacios virtuale En J. De Pablos (Coord): Tecnología Educativa. La formación del profesorado en la era de Internet. Aljibe, Málaga, (pp. 391-424). https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1Q09K8F68-1CNL3W8-2LF1/e-learning.pdf

Arocena, R. (2011). Una perspectiva de la reforma universitaria. Seminario sobre Reforma Universitaria Asociación de Universidades del Grupo Montevideo. http://www.universidad.edu.uy/renderPage/index/pageId/499.

Artigas, S. (2014). La Reforma Universitaria (2007-2010): Ejes temáticos, actores e influencias. (Tesis de maestría) Universidad de la República, Uruguay. SSN: 2393-7378

Bautista, G; Borges, F.; Forés, A. (2006). Didáctica universitaria en entornos virtuales. Narcea. Madrid. ISBN: 978-84-227-1534-9

Berenguer, C. (2016). Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped classroom. XIV Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. Investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares. Universidad de Alicante. ISBN: 978-84-608-7976-3. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/59358/1/XIV-Jornadas-Redes-ICE_108.pdf

El Entorno Virtual de Aprendizaje de la Udelar “en transición” (31 de octubre de 2020) La Diaria. Recuperado de https://ladiaria.com.uy/educacion/articulo/2020/10/el-entorno-virtual-de-aprendizaje-de-la-udelar-en-transicion/

Lucarelli, E. (2003). Innovaciones educativas en la formación docente. Revista Nordeste núm.19, 49 – 65. http://revistas.unne.edu.ar/index.php/nor/issue/archive

Universidad de la República. (2020). Análisis de la utilización del Entorno Virtual de Aprendizaje de la Udelar durante el COVID-19. Comisión Sectorial de Enseñanza. Programa de Entornos Virtuales de Aprendizaje. https://proeva.udelar.edu.uy/analisis-de-la-utilizacion-del-entorno-virtual-de-aprendizaje-de-la-udelar-durante-el-covid-19/

Universidad de la República (2019). Estadísticas básicas 2019. Dirección General de Planeamiento. ISSN: 1510-804X. https://planeamiento.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/sites/33/2020/12/web_Estadisticas-basicas_2019.pdf

Universidad de la República (2019). Perfil de los estudiantes de grado. Dirección General de Planeamiento. http://gestion.udelar.edu.uy/planeamiento

Universidad de la República (2005). Plan Estratégico de Desarrollo de la Universidad de la República. http://www.universidad.edu.uy/renderPage/index/pageId/102%3B#headingsListFor166.

UNESCO () Innovación Educativa. Serie “Herramientas de apoyo para el trabajo docente”. ISBN No. 978-9972-841-20-0. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247005

Zabalza, M. (2013). Innovación en la enseñanza universitaria. Contextos Educativos. Revista de Educación, 0(6), 113-136. doi:http://dx.doi.org/10.18172/con.531