Published 2023-12-27
Keywords
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Abstract
The objective of this study is to analyze the response of university students in relation to the perception, assimilation, understanding and regulation of their emotions in the face of diverse situations that arise, using a quantitative approach and an exploratory design of a sample of two groups of two, generations with a total of 62 participants, the survey technique was applied and a questionnaire was used to measure emotional intelligence using the scale (ESCQ) Emotional skills and competencies that explored four categories in particular from the Mayer and Salovey model (1997): perception, assimilation, understanding and regulation of emotions. It consists of 45 items, on a Likert-type scale with a rating from 1 to 5. To process the information, the data were analyzed by comparing means in the Anova test. The results indicate that the generation factor does not influence the behavior of the EI dimensions, so a significant difference is not reported.
The conclusions indicate that there are more latent needs in the perception and regulation of emotions, which could have certain effects on personal and professional life. After entering the field, it is considered essential to continue with this line of research and incorporate new hypotheses of study.
References
- Alonso-Serna, D. (2019) Inteligencia emocional, Daniel Goleman. Co-ciencia Serrana. Boletín científico. Univ. De Hidalgo. México. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ixtlahuaco/article/view/3677/5853
- Extremera Pacheco, N., Rey Peña, L., y Pena Garrido, M. (2016). Educadores de corazón. Inteligencia emocional como elemento clave en la labor docente. Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (368), 65-72. https://doi.org/10.14422/pym.i368.y2016.011
- Fragoso-Luzuriaga R. (2015) Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? Rev. iberoam. educ. super vol. 6 no. 16.
- Fragoso, L. R. (2022). Inteligencia Emocional en las aulas universitarias: prácticas docentes que promueven su desarrollo. Zona Próxima, 36, 49-75. http://orcid.org/0000-0003-1454-0844
- Fernández Berrocal, P., y Ruíz Aranda, D. (2008) La inteligencia emocional en la educación. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa. 15, 6 (2), 421-436. https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1289
- Fernández, B., y Cabello, R. (2021) La inteligencia emocional como base de la educación emocional. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, vol. 1, núm. 1, enero-junio, 31-46 http://ri.ibero.mx:8080/handle/ibero/6043
- Fernández Berrocal, P., y Extremera Pacheco, N. (2005) La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el modelo de Mayer y Salovey. Revista universitaria de formación del profesorado, 19(3), 63-93. https://www.redalyc.org/pdf/274/27411927005.pdf
- Fernández Berrocal, P., y Extremera Pacheco, N. (2009) La inteligencia emocional y el de estudio de la felicidad. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3), 85-108. https://www.redalyc.org/pdf/274/27419066006.pdf
- GarDo, K. (2017). La inteligencia emocional en el niño. Editorial Trillas.
- Gautier, E. (2007). Educación de calidad. Comentarios a la nueva propuesta de OREALC/UNESCO REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(3), 29-35 https://www.redalyc.org/pdf/551/55130505.pdf
- Schoeps, K., Tamarit Chuliá, A., y Montoya-Castilla, I. (2017) Cuestionario de competencias y habilidades emocionales (ESCQ-21): diferencias por sexo y edad en la adolescencia. Revista de Investigación en Psicología Social, 5(1), 77-87. https://r.issu.edu.do/g5
- López Cassà, E., Pérez-Escoda, N., y Alegre, A. (2017). Competencia emocional, satisfacción en contextos específicos y satisfacción con la vida en la adolescencia. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 57-73. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.273131
- Lugo, A. F. B. (2019). La inteligencia emocional: exposición teórica de los modelos fundantes. Revista seres y saberes, (6). https://revistas.ut.edu.co/index.php/SyS/article/download/1816/1418
- Mendoza, Y. (2013). Inteligencia emocional: una revisión teórica (Trabajo de investigación). Recuperada de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419066006
- Moreno, M., y Rodríguez M., I. (2010) Sentido de la vida, inteligencia emocional y salud mental en estudiantes universitarios. Primer Congreso Virtual de Psiquiatría. Inter psiquis https://r.issu.edu.do/29
- Nolazco Piz, K. A. (2021). La inteligencia emocional en el ámbito educativo. Revista científica de educación y ciencias sociales 2(1), 35-42. https://revista.unes.edu.mx/index.php/RCECS/article/view/9/10
- Ospina Rave, B. E. (2008) La educación como escenario del desarrollo humano. Investigación y educación en enfermería, 26(2), 12-15. https://r.issu.edu.do/DJ
- Papalia, D. E., Wedkos, S., y Duskin Feldman, R. (2009). Desarrollo Humano. McGraw Hill. https://r.issu.edu.do/pQ
- Pico López, G. J., Arias Ruiz, L. I., y Reyes Pico, M. J. (2023). Inteligencia Emocional: Relación entre la Inteligencia Emocional y el Rendimiento Académico en población de Bachillerato. Dominio de las Ciencias, 9(3), 2414-2444. https://doi.org/10.23857/dc.v9i3.3577
- Pincay-Aguilar, I., Candelario-Suarez, G., y Castro-Guevara, J. (2018). Inteligencia emocional en el desempeño docente. Psicología UNEMI, 2(2), 32-40. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol2iss2.2018pp32-40p
- Rodríguez, Fernández, M. (2010). Sentido de la vida inteligencia emocional y salud mental en estudiantes universitarios. https://r.issu.edu.do/42
- Fernández Berrocal, P., y Extremera Pacheco, N. (2005). La Inteligencia Emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 63-93 https://r.issu.edu.do/n3
- Ugarriza, N., (2001) La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn (I-CE) en una muestra de Lima Metropolitana. Persona, 4, 124-160. https://www.redalyc.org/pdf/1471/147118178005.pdf
- UNESCO (2007). Educación de Calidad para Todos: un asunto de Derechos Humanos. Documento de discusión sobre políticas educativas en el marco de la II Reunión Intergubernamental del Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe (EPT/PRELAC) 29 y 30 de marzo, Buenos Aires, Argentina. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150272
- Vasco, C. (1990). Algunas reflexiones sobre la pedagogía y la didáctica. Pedagogía, discurso y poder, 6(11), 107-122. https://r.issu.edu.do/ed
- Zambrano Leal, A. (2015). Pedagogía y didáctica: esbozo de las diferencias, tensiones y relaciones de dos campos. Praxis & Saber, 7(13). https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/4159