No. 36 (2023): julio - diciembre
Artículos

MANAGEMENT AS A PROCESS OF IMPROVING SCHOOL COEXISTENCE. EXPERIENCE IN AN EDUCATION CENTER OF THE NEW ÑUBLE REGION IN CHILE

Rodrigo Cisternas Muñoz
Instituto Santa María
Categories

Published 2023-06-23

How to Cite

Cisternas Muñoz, R. . (2023). MANAGEMENT AS A PROCESS OF IMPROVING SCHOOL COEXISTENCE. EXPERIENCE IN AN EDUCATION CENTER OF THE NEW ÑUBLE REGION IN CHILE. Revista Panamericana De Pedagogía, (36), 180–197. https://doi.org/10.21555/rpp.vi36.2886

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

This research describes in an intensive and rigorous manner how coexistence management processes are carried out in the educational center Instituto Santa María in San Carlos, Chile. A mixed methodological research approach has been proposed, using a parallel/ simultaneous equivalent status design. The techniques used to obtain information were validated questionnaires given to students, teachers and families, interviews with the management team, provincial education authorities and discussion groups with students and teachers. It is concluded that the main manager of coexistence is the teacher, the lack of a coexistence program to develop it in a transversal way in the center is identified, since there are no structured formative processes, there are no preventive activities and reactive actions prevail when difficulties and conflicts that alter coexistence arise.

References

  1. Antúnez, S. (2012). Una brújula para la dirección escolar: orientaciones para la mejora. SM.
  2. Arón, A., y Milicic, N. (2000). Climas Sociales Tóxicos y Climas Nutritivos para el Desarrollo Personal en el Contexto Escolar . Revista Psykhé, 9(1), 117-124.
  3. Becerra, S., Muñoz, F., y Riquelme, E. (2015). Elaboración y validación psicométrica del cuestionario de convivencia escolar para la no violencia (CENVI). Estudios Pedagógicos, 43(3), 205-223.
  4. Benbenishty, R., Avi Astor, R., Roziner, I., & Wrabel, S. L. (2016). Testing the causal links between school climate, school violence, and school academic performance: a cross-lagged panel autoregressive Model. Educational Researcher, 45(3), 197-206.
  5. Campo, J. del (2002). La gestión positiva del conflicto: un camino para la convivencia multicultural. En M. Bartolomé (Coord.), Identidad y ciudadanía, un reto para la educación intercultural (pp.163-181). Nancea.
  6. Cátedra de la Paz (2016). Guía para la implementación de la Cátedra de la Paz en Colombia. Santillana.
  7. Cerda, G., Salazar, Y., Guzmán, C., y Narváez, G. (2018). Impacto de la convivencia escolar sobre el rendimiento académico, desde la percepción de estudiantes con desarrollo típico y necesidades educativas especiales. Propósitos y Representaciones, 6(1), 247-300. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.194
  8. Espelage, D., Low, S., y Jimerson, S. (2014). Understanding school climate, aggression, peer victimization and bully perpetration: contemporary Science, Practice, and policy. School Psychology Quarterly, 29(3), 233-237.
  9. Fierro, C. y Carbajal, P. (2019). Convivencia escolar: una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 1-14. https://dx.doi.org/10.50.27/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1486
  10. Konishi, C., Miyazaki, Y. Hymel, S., & Waterhouse, T. (2017). Investigating associations between school climate and bullying in Secondary Schools: multilevel contextual effects modeling. School Psychology International, 38(3), 240-263.
  11. Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2020). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 40(1), 5-22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
  12. Low, S., & VanRyzin, M. (2014). The moderating effects of school climate on bullying prevention efforts. School Psychology Quarterly, (29), 306-319.
  13. Mendoza, B., y Barrera, A. (2018). Gestión de la convivencia escolar en educación básica: percepción de los padres. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 93-102. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1729
  14. MINISTERIO DE EDUCACIÓN [MINEDUC]. (2009). Convivencia Escolar. Gobierno de Chile, Ministerio de Educación. http://www.convivenciaescolar.cl/index.php?id_portal=50
  15. MINISTERIO DE EDUCACIÓN [MINEDUC]. (2019). Convivencia Escolar. Gobierno de Chile, Ministerio de Educación. http://www.convivenciaescolar.cl/index2.php?id_portal=50&id_seccion= 4010&i_contenido=17916
  16. MINISTERIO DE EDUCACIÓN [MINEDUC]. (2021). Fortalecimiento de las capacidades locales para la gestión de la convivencia escolar en contexto de epidemia en Chile por la enfermedad Covid-19. Gobierno de Chile, Ministerio de Educación. http://convivenciaescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/03/INFORME-SOBRE-EL-PLAN-DE-TRABAJO.pdf
  17. Monge, C., y Gómez, P. (2021). El papel de la convivencia escolar en la formación inicial del profesorado de educación infantil y primaria. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(1), 197-220. https://doi.org/10.14201/teri.23580
  18. PAULA (2019). Programa Paula de educación para la paz. Universidad de Barcelona, Portal Paula. http://portalpaula.org
  19. Penalva, A. (2016). Análisis de la convivencia escolar. Propuesta de un programa de formación para el profesorado [Tesis doctoral, Universidad de Murcia].
  20. Toledo, M., Guajardo, G., Miranda, C., y Pardo, I. (2018). Propuesta tríadica para el estudio de la violencia escolar. Cinta de moebio, (61), 72-79. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2018000100072
  21. Varela, J., Tijmes, C., y Sprague, J. (2009). Paz Educa. Programa de prevención de la violencia escolar. Fundación Paz Ciudadana.
  22. Vidal, Ll. (2003). Fundamentos teóricos del día escolar de la paz y la no violencia (DENIP). Educación XXI, (6), 45-67. https://doi.org/10.5944/educxx1.6.0.352