No. 36 (2023): julio - diciembre
Artículos

IMPROVEMENT OF TEACHING COMMUNICATIVE COMPETENCE THROUGH DRAMATIC THEATRICAL PROPOSALS: A QUALITATIVE STUDY

Marcos Jesús Iglesias Martínez
Universidad de Alicante
María del Mar Camús Ferri
Universidad de Alicante
Inés Lozano Cabezas
Universidad de Alicante
Categories

Published 2023-06-23

How to Cite

Iglesias Martínez, M. J. ., Camús Ferri, M. del M. ., & Lozano Cabezas, I. . (2023). IMPROVEMENT OF TEACHING COMMUNICATIVE COMPETENCE THROUGH DRAMATIC THEATRICAL PROPOSALS: A QUALITATIVE STUDY. Revista Panamericana De Pedagogía, (36), 130–149. https://doi.org/10.21555/rpp.vi36.2882

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

Didactic communication is a key element in the management of educational and pedagogical processes that take place in the classroom. This allows to organize effective and efficient learning environments in the classroom and promotes environments of communicative exchange with students that generate interest, thought and emotion for education. In the educational stages related to childhood, it is especially relevant to guide the construction of knowledge and the acquisition of skills and abilities. However, it is still subtly promoted in university spaces; and the attempts to train teachers in communicative competence are reduced, in general, to the practice of oral presentations, far removed from the school communicative reality. Multisensory theater pedagogy is another way of learning to communicate in the classroom. The main objective of this research is to analyze the development of learning situations based on theater pedagogy as a teaching strategy that improves didactic communication in teaching-learning processes from the narratives of teachers and teachers. The results indicate that it is a valuable pedagogical tool for the development of communication and pedagogical skills in teachers in general, and for those who are being trained in particular.

References

  1. Álvarez, C. (2017). ¿Es interactiva la enseñanza en la Educación Superior? La perspectiva del alumnado. Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 97-112. https://doi.org/10.4995/redu.2017.6075
  2. Acosta, D. L., Rodríguez, J. C., y Caso, J. (2019). Aspects that employers value when hiring a graduate of Higher Education. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(37). http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20191837acosta5
  3. Bakic-Tomic, L., Dvorski, J., & Kirinic, A. (2015). Elements of Teacher Communication Competence: An examination of Skills and Knowledge to Communicate. International Journal of Research in Education and Science, 1(2), 157-166. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1105191.pdf
  4. Balaguer, M. C., Pujol, M., y Graell, M. (2018). Desarrollo del pensamiento crítico a través de la competencia comunicativa en la Educación Superior. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(1), 54-61. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3592
  5. Becerra, M. T. (2017). La habilidad de hablar en público. Una experiencia formativa con estudiantes universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 117-129. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/2170/217052050009.pdf
  6. Bosch, E. (2019). «Metaclases» para la Didáctica de la Educación Visual y Plástica. Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 6, 7-21. https://doi.org/10.1344/did.2019.6.7-21
  7. Boud, D. (2020). Challenging in reforming Higher Education assessment: a perspective from afar. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 26(1), 1-14. https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17088
  8. Borda, M. I. (2015). Dramatización infantil: Una propuesta de reconstrucción del conocimiento experiencial. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 30(2), 247-258. https://doi.org/10.18239/ensayos.v30i2.791
  9. Bueno i Torrens, D. (2017). Neurociencia para educadores. Barcelona: Octaedro.
  10. Cabeza, M. A. (2018). Arte-lier. Estrategias lúdico-pedagógicas basadas en el arte, experiencias sensoriales y expresión para el aprendizaje en primera infancia. Red Iberoamericana de Pedagogía, 7(12), 106-114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6728825
  11. Cardona, J. (2016). Formación en competencias comunicativas de los maestros de Educación Infantil. Enseñanza y Teaching, 34(2), 109-130. https://doi.org/10.14201/et201634219130
  12. Carmona, A. N. (2018). Práctica Docente Teatral: Un espacio en (des) construcción. Revista Foro de Educación Musical, Artes y Pedagogía, 3(4), 47-72. http://www.revistaforo.com.ar/ojs/index.php/rf/article/view/52
  13. Carrion, E. (2019). El uso del juego y la metodología cooperativa en la Educación Superior: Una alternativa para la enseñanza creativa. Arsteduca, 23, 70-97. http://dx.doi.org/10.6035/Artseduca.2019.23.4
  14. Cayo, L. E., Viera, A. R., Cajas, I. E., y Hidalgo, R. S. (2018). La docencia y sus competencias en la Educación Superior. Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 2(2), 419-450. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(2).2018.419-450
  15. Domingo, J., Gallego, J. L., y Rodríguez, A. (2013). Percepción del profesorado sobre la competencia comunicativa en estudiantes de Magisterio. Perfiles Educativos, XXXV(142), 54-74. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(13)71849-X
  16. Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  17. Fernández, A. (2020). Entornos de aprendizaje para el desarrollo profesional docente. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 169-191. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13145
  18. García-Huidobro, M. V. (2015). Pedagogía teatral: metodología activa en el aula. Ediciones UC: Venezuela.
  19. Garzón, N. (2019). Didáctica del teatro escolar: Cómo desarrollar las artes escénicas en la escuela. Venezuela: Ediciones Madriguera.
  20. Garrote, D., Jiménez-Fernández, S., y Martínez-Heredia, N. (2019). El trabajo cooperativo como herramienta formativa en los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 41-58. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.003
  21. Huber, G. L. y Gürtler, L. (2012). AQUAD 7. Manual del programa para analizar datos cualitativos (1. Es. 2003, Tübingen: Ingeborg Huber Verlag). Tübingen: Günter Huber. Retrieved from www.aquad.de [11/09/2020]
  22. Kana, K. (2015). Investigation of Pre-service Teacher’s Communication Skills. The International Journal of Educational Researchers, 6(3), 34-42. http://ijer.eab.org.tr/media/volume6/issue3/f_kana.pdf
  23. Larruzea-Urkixo, N., Cardeñoso, O., y Idoiaga, N. (2020). El alumnado de Grado de Educación ante las tareas universitarias. Educación XXI: Revista de la Facultad de Educación, 23(1), 197-201. https://doi.org/10.5944/educxx1.23453
  24. L’Ecuyer, C. (2013). Educar en el asombro. ¿Cómo educar en un mundo frenético e hiperexigente? Barcelona: Plataforma Editorial.
  25. Losada, S., y García, M. A. (2018). Las estrategias didácticas en la práctica docente universitaria. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(2), 371-388. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7728
  26. Marchant, T., Milicic, N., y Soto, P. (2020). Educación socioemocional. Descripción y evaluación de un programa de capacitación de profesores. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 185-203. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.008
  27. Miranda-Calderón, L. A. (2020). Theatrical pedagogy and exploration of reality: An expressive approach that causes awareness in teacher training. Revista Electrónica Educare, 24(2), 437-458. http://doi.org/10.15359/ree.24-2.21
  28. Padierna, J. C., y González, E. V. (2013). La metodología experiencial en la Educación Superior. Itinerario Educativo: Revista de la Facultad de Educación, 27(62), 151-168. https://doi.org/10.21500/01212753.1496
  29. Pérez, E. (2018). El desarrollo de la competencia comunicación oral. En A. Eizaguirre, M. J. Bezanilla, y A. M. García (Coords.). Innovación Docente en Educación Superior: Buenas prácticas que nos inspiran (pp. 157-170). España: Pearson.
  30. Reche, E., Martín, M. A., y Vilches, M. J. (2016). La competencia literaria y comunicativa en la formación inicial del docente. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 138-144. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.2035
  31. Romero, M. R., Castejón, F. J., López, V. M., y Fraile, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, XXV(52), 73-82. https://doi.org/10.3916/C52-2017-07
  32. Rodríguez, A., Ayllón, M. F., Gallego, J. L., & Gómez, I. A. (2017). The Communication Skills of Future Teachers during their Initial Training. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 7(1), 88-120. http://dx.doi.org/10.17583/remie.2017.2200
  33. Rojas, R. A. (2020). Escuela y praxis pedagógica. Vínculo transformador de licenciados y maestros. Educación y Calidad, 39, 165-175. https://doi.org/10.36737/01230425.N39.2020.2342
  34. Sandoval-Poveda, A., González-Rojas, V., y Madriz-Bermúdez, L. (2020). Retos y oportunidades: Teatro como estrategia de mediación pedagógica para el desarrollo de habilidades sociales. Innovaciones Educativas, 22(32), 65-77. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2821
  35. Trujillo, E., Ceballos, E. M., Trujillo, M. C., y Moral, C. (2020). El papel de las emociones en el aula de Educación Infantil. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(1), 226-244. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8675
  36. Sabariego, M., Sánchez, A., y Cano, A. B. (2019). Pensamiento reflexivo en la Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 30(3), 813-830. https://doi.org/10.5209/rced.59048
  37. Shulman, L. S. (2016). Educational innovation with open eyes and no excuses: The challenges and opportunities of learning from experience. Revista de Gestión de la Innovación, 1(1), 13-28. http://200.91.9.165/index.php/regies/article/view/16/38
  38. Soler, R. (2012). ¿Es el lenguaje de los docentes creativo? Análisis de sus expresiones másfrecuentes. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación, 10(3), 88-104. https://www.researchgate.net/publication/256980296
  39. Tejada, J. (2020). El prácticum en Educación Superior. Algunos hitos, problemáticas y retos de las tres últimas décadas. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 105-121. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13036
  40. Vieites, M. F. (2014). Educación teatral. Una propuesta de sistematización. Teoría de la Educación, 26(1), 77-101. https://doi.org/10.14201/teoredu201426177101
  41. Villa, A. (2020). Aprendizaje basado en competencias. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 19-46. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13015