No. 35 (2023): enero - junio
Artículos

THE INNOVATIVE AND THE WORRYING ELEMENTS OF THE APPROACH OF THE 2022 CURRICULUM FOR THE UNDERGRADUATE PROGRAM FOR ELEMENTARY TEACHER EDUCATION

Cruz Eréndida Vidaña Dávila
Escuela Normal Rural «Gral. Matías Ramos Santos», Zacatecas, México
David Uriel Rodríguez Esquivel
Escuela Normal Rural «Gral. Matías Ramos Santos», Zacatecas, México
Semiramis Armida Gaspar Velázquez
Escuela Normal Rural «Gral. Matías Ramos Santos», Zacatecas, México
Juan Antonio Bocanegra Salas
Escuela Normal Rural «Gral. Matías Ramos Santos», Zacatecas, México
Categories

Published 2022-12-31

How to Cite

Vidaña Dávila, C. E. ., Rodríguez Esquivel, D. U. ., Gaspar Velázquez, S. A. ., & Bocanegra Salas, J. A. . (2022). THE INNOVATIVE AND THE WORRYING ELEMENTS OF THE APPROACH OF THE 2022 CURRICULUM FOR THE UNDERGRADUATE PROGRAM FOR ELEMENTARY TEACHER EDUCATION. Revista Panamericana De Pedagogía, (35), 235–249. https://doi.org/10.21555/rpp.vi35.2733

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

The Mexican Education System promotes a teaching-learning process centred on the transmission of knowledge, despite the discourses proposed in official documents such as the syllabus (SEP, 2022), which are based on different paradigms, such as socio-constructivism. The aim of this text is to critically analyse the 2022 Study Plan for the Bachelor’s Degree in Elementary Education. The theoretical perspective that guides this contribution focuses on collaborative and interdisciplinary work, as well as on sociocultural theory and critical thinking, which underpin the programme. The present analysis takes up the interpretative research paradigm, from a qualitative approach, centred on the methodology of critical discourse analysis.

 

In the critical reading of the curriculum of the Elementary Education Degree 2022, the following variables of analysis were identified: community participation in education, interdisciplinarity and articulation of content, situated learning, critical thinking and inclusive education. The results refer to the importance of the link between the school and the community, collaborative work between teachers, situated learning.

 

The 2022 Curriculum is an ambitious curricular project that aims to transform basic education through the training of a teacher who develops capacities and skills, different from the usual ones. However, it is worth questioning whether the educational policies implemented so far are enough to implement this proposal in the educational reality of Mexico, or whether it will remain only a draft of good intentions.

 

References

  1. Coll, C. (1994). Capítulos 2. Fundamentos del currículo, en Psicología y Currículum. Una aproximación psicopedagógica a la elaboración del currículum escolar. Paidós: Barcelona.
  2. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (2022). Práctica docente en la escuela multigrado para la atención a la diversidad. Gobierno de México.
  3. Dewey, J. (1998). ¿Qué es pensar? En D. John, Cómo pensamos. Nueva exposición de la relación entre el pensamiento reflexivo y proceso educativo (pp. 21-31). Paidós.
  4. De los Santos, P. J. (2020). Inclusión y educación. Educación Inclusiva, pp. 49-82. UNESCO. https://doi.org/10.2307/j.ctv153k3m3.6
  5. Díaz Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. Mc-Graw-Hill
  6. DOF. Diario Oficial de la Federación (2022, 16 de agosto). ACUERDO número 16/08/22 por el que se establecen los Planes y Programas de Estudio de las Licenciaturas para la Formación de Maestras y Maestros de Educación Básica que se indican. Anexo 5. Plan de estudio de la Licenciatura en Educación Primaria. México. Recuperado de: https://www.dof.gob.mx/2022/SEP/ANEXO_5_DEL_ACUERDO_16_08_22.pdf
  7. Didriksson Takayanagui, A., (2003). De la reforma a la innovación: la universidad de nuevo necesaria. Perfiles Educativos, XXV(101), pp. 23-49. [fecha de Consulta 30 de noviembre de 2022]. ISSN: 0185-2698. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13210103
  8. Kaufman, A. M. (2010). Leer y escribir: el día a día en las aulas. Aique.
  9. INEE. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2019). Directrices para mejorar la educación multigrado. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/P2A350.pdf
  10. Lenoir, Y. (2015). Interdisciplinariedad en educación: una síntesis de sus especificidades y actualización. Inter Disciplina, 1(1), pp. 51-86 https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2013.1.46514
  11. Miras, M. (2007). Un punto de partida para el aprendizaje de nuevos contenidos: Los conocimientos previos. En Coll, C; Martín, E.; Mauri, T.; Miras M.; Onrubia J.; Solé, I. El constructivismo en el aula. México: Colofón.
  12. Parada Barrera, C. S. (2009). Hacia un nuevo concepto de ciudadanía global. Revista VIA IURIS, 7, pp. 98-111. [fecha de Consulta 28 de octubre de 2022]. ISSN: 1909-5759. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273920959008
  13. Paul, R., y Elder, D. L. (2003). La mini-guía para el Pensamiento crítico Conceptos y herramientas. Pensamiento, 26.
  14. Secretaría de Educación Pública (2019). Estrategia Nacional de Mejora de las Escuelas Normales. México.
  15. Soler, J. C., Soler Martínez, M., y Peña, M. J. (2006). Las relaciones interdisciplinarias en la formación inicial del Profesor General Integral de Secundaria Básica. VARONA, 42,pp. 16- 21. [fecha de Consulta 27 de octubre de 2022]. ISSN: 0864-196X. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360635561004
  16. UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Informe mundial de la UNESCO. París: UNESCO. http://www.lacult.unesco.org/docc/2005_hacia_las_soc_conocimiento.pdf
  17. UNESCO (2021). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible: Análisis, 17(1), p. 15. https://doi.org/10.54114/revanlisis.v17i1.17556
  18. Vaillant, D., (2016). Trabajo colaborativo y nuevos escenarios. Hacia un movimiento pedagógico nacional. Docencia, XXI(60), pp. 4-13. https://bit.ly/3uM6yaV
  19. Wagner, W. (1995). Análisis crítico del discurso: Conceptualización y desarrollo. Critical discourse análisis. Papers on Social Representations. Electronic Version, 4(2), pp. 41-62.
  20. Zabala, A. (1989). El enfoque globalizador. Cuadernos de Pedagogía, 168.