Published 2022-12-31
How to Cite
Copyright (c) 2022 Revista Panamericana de Pedagogía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Abstract
In 2020 and 2021, the international spread of the SARS-COV-2 virus caused academic activities at universities to be carried out virtually. Due to this situation, the face-to-face mobility of the national postgraduate programs affiliated to the National Postgraduate System (SNP) of the National Council of Science and Technology (CONACyT) were affected, so that mobility had to be developed virtually. A questionnaire was designed and applied to graduate students in language and linguistics (n=46), with the purpose of collecting their experiences about the implementation of virtual mobility in their programs. The results showed that virtual mobility is considered as a good alternative, since for the participants this modality allowed them to continue developing their academic activities. Additionally, they consider that virtual mobility can help to avoid costs of transportation, rent housing, and transportation time. Furthermore, virtual mobility gives them the opportunity to be present virtually anywhere to participate and develop academic activities. Based on this, we propose this modality as different way to carry out mobility in postgraduate programs attached to the SNP, which would heed to the diversity of life conditions, and family and working conditions of students who study quality graduate programs in Mexico, thus contributing to a better construction of disciplinary and scientific knowledge.
References
- Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open, 2, pp. 8-14. https://doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001
- Bruno, G. I., y Agullana, P. (2022). Viajar desde su lugar después de la pandemia: Multiplicar las oportunidades de estudios virtuales en el extranjero. En S. Castiello-Gutiérrez, M. P. Pantoja Aguilar, y C. E. Gutiérrez Jurado (Eds.). Internacionalización de la educación superior después de la COVID-19: Reflexiones y nuevas prácticas para tiempos distintos (pp. 291-309).
- Bustos-Aguirre, M. L., y Moreno Arellano, C. I. (2022). La educación superior mexicana después del COVID-19: ¿Cambio y mejora o business as usual? En S. Castiello-Gutiérrez, M. P. Pantoja Aguilar, y C. E. Gutiérrez Jurado (Eds.), Internacionalización de la educación superior después de la COVID-19: Reflexiones y nuevas prácticas para tiempos distintos (pp. 363-378).
- Castiglia, V. C. (2016). Metodología de la investigación biomédica. Vicente Carmelo Castiglia.
- Chanto Espinoza, C. L., y Mora Peralta, M. (2021). De la presencialidad a la virtualidad ante la pandemia de la COVID-19: Impacto en docentes universitarios. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(2), pp. 1-16. https://doi.org/https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2021.1342
- Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (s/f). Programa Nacional de Posgrados deCalidad. https://conacyt.mx/becas_posgrados/programa-nacional-de-posgrados-de-calidad/
- Términos de referencia para la renovación y seguimiento de programas de posgrado, 1 (2021). https://conacyt.mx/wp-content/uploads/convocatorias/PNPC/2021/TerminosReferenciaRenovacion2021.pdf
- Programas presenciales (2022). https://conacyt.mx/wp-content/uploads/convocatorias/becas_nacionales/conv_abiertas_becas_nal/PP-22.pdf
- Gallifa Roca, J., y Sangrà Morer, A. (2021). Transformar la Universidad. Desafíos, oportunidades y propuestas desde una mirada global. Editorial UOC. http://hdl.handle.net/10609/134926
- Gil Serra, A. F., y Roca-Piera, J. (2020). Movilidad virtual, reto del aprendizaje de la educación superior en la Europa 2020. RED. Revista de Educación a Distancia, 26, pp. 1-16. https://www.um.es/ead/red/26/gil_roca.pdf
- Gómez López, A. P. (2020). ¿Qué sucederá con la internacionalización de la educación superior y la movilidad estudiantil después del COVID-19? Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1), pp. 1-15. https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1348
- Joshi, P. (2019). Research Design. En V. Bairagi & M. V. Munot (Eds.), Research methodology: A practical an scientific approach. Chapman and Hall/CRC.
- Lai, C. C., Shih, T. P., Ko, W. C., Tang, H.-J., & Hsueh, P. R. (2020). Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and coronavirus disease-2019 (COVID-19): The epidemic and the challenges. International Journal of Antimicrobial Agents, 55(3), 105924. https://doi.org/10.1016/j.ijantimicag.2020.105924
- Organización Mundial de la Salud (s/f). Los nombres de la enfermedad por coronavirus (COVID-19) y del virus que la causa. Recuperado el 29 de mayo de 2022, de https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the-coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it
- Pérez-López, E. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), pp. 331-350. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
- Quinteiro Goris, J. A. (2022). La internacionalización de la educación superior desde la perspectiva de la movilidad estudiantil: Antes y después del COVID-19. En S. Castiello-Gutiérrez, M. P. Pantoja Aguilar, y Gutierrez Jurado César Eduardo (Eds.). Internacionalización de la educación superior después de la COVID-19: Reflexiones y nuevas prácticas para tiempos distintos2 (p. 49). Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla. Asociación Mexicana para la Educación Internacional.
- Ruiz Carrillo, E., Cruz González, J. L., Gómez Aguirre, C., García Corona, V., y Lemus Amescua, E. V. (2022). Comparación de la motivación en alumnos(as) universitarios(as) de movilidad virtual/virtual versus presencial/virtual desde el MSQL. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(93), pp. 369-386.
- Ruiz Corbella, M., López-Gómez, E., y Cacheiro-González, M. L. (2021). Movilidad virtual en instituciones de educación superior de América Latina y El Caribe (MOVESALC): Guía para el diseño, implementación y seguimiento de acciones de movilidad virtual. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) España. https://www.urp.edu.pe/pdf/id/28720/n/estrategias-para-incentivar-la-movilidad-virtual.pdf
- Salazar Fernández, S. (2022). El desafío de la internacionalización en las universidades peruanas. En S. Castiello-Gutiérrez, M. P. Pantoja Aguilar, y C. E. Gutiérrez Jurado (Eds.), Internacionalización de la educación superior después de la COVID-19: Reflexiones y nuevas prácticas para tiempos distintos (pp. 124-137). Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla. Asociación Mexicana para la Educación Internacional.
- Stallivieri, L. (2022). Internacionalización virtual de la educación superior: hacia los entornos digitales y más allá. En S. Castiello-Gutiérrez, M. P. Pantoja Aguilar, y C. E. Gutiérrez Jurado (Eds.). Internacionalización de la educación superior después de la COVID-19: Reflexiones y nuevas prácticas para tiempos distintos (pp. 310-324). Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla. Asociación Mexicana para la Educación Internacional.
- Torres Velandia, Á. (2005). Redes académicas en entornos virtuales. Apertura, 1, pp. 83-91. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/1281/761
- Vriens, M., Petegem, W. Van, & Achten, M. (2010). Virtual mobility as an alternative or complement to physical mobility? Edulearn 10 Proceedings. 2nd International Conference on Education and New Learning Technologies, July, pp. 6695-6702. http://i2agora.odl.uni-miskolc.hu/i2agora_home/data/P3_D6_ERACON_Virtual mobility_paper.pdf