No. 35 (2023): enero - junio
Artículos

THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL LOGICAL REASONING IN HIGHER BASIC GENERAL EDUCATION

Alexandra Marisol Sánchez Lema
Unidad Educativa «23 de abril», Ecuador
José Manuel Gómez Goitia
Universidad Tecnológica Indoamérica, Ecuador
Categories

Published 2022-12-31

How to Cite

Sánchez Lema, A. M. ., & Gómez Goitia, J. M. . (2022). THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL LOGICAL REASONING IN HIGHER BASIC GENERAL EDUCATION. Revista Panamericana De Pedagogía, (35), 152–165. https://doi.org/10.21555/rpp.vi35.2728

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

This research deals with developing mathematical logical reasoning in the students of the Eighth Year of Basic General Education of the Educational Unit «April 23» of the Santa Fe parish of the Guaranda canton, Bolívar province, Ecuador; mainly detecting the lack of sequential and systematic content, the lack of playful and motivational stimulation, and the inadequate method applied during the teaching-learning process. Through a research methodology with a quantitative approach, it was possible to demonstrate the presence of procedural errors, lack of interest in learning, educational superficiality and the difficulty of solving problems in students as the main consequences in cognition processes. , thus coming to correlate and verify that the poor level of mathematical logical reasoning does affect the teaching-learning process in students at this school age. As a conclusion, the skills and enhancing the reasoning skills focused on the aspects: logical, numerical and abstract at a high level were evidenced, and in this way, that they have the possibility of giving reliable and exact solutions to the problems of everyday life that they will have to face.

References

  1. Aguirre, Karla (2021). El razonamiento lógico matemático y su relación en el proceso de memorización. Tesis de Maestría, Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/33089
  2. Asamblea Nacional del Ecuador (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Registro oficial.
  3. Asamblea Nacional del Ecuador (2014). Código de la Niñez y Adolescencia. Quito: Registro oficial.
  4. Asamblea Nacional del Ecuador (2015). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Quito: Registro oficial.
  5. Asamblea Nacional (2021). Constitución de la República de Ecuador. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
  6. Asamblea Nacional (2021). Ley Orgánica de Educación Superior. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/02/InstructivoSNNA.pdf
  7. Barrera, M. (2020). Fundamentos del pensamiento con enfoque del razonamiento, contexto educativo. Bogotá: Amanecer.
  8. Barrera, R. (2020). El pensamiento matemático, fundamentos estudiantiles. Guayaquil: Graficas RP.
  9. Bastidas, O. (2018). Fundamentación epistemológica del aprendizaje en los estudiantes. México DF: McGraw Hill.
  10. Bastidas, P. (2020). Lineamientos estandarizados de la prueba Ser Bachiller. Cuenca: Editofset.
  11. Boyled, I. (2020). Fundamentos de la pedagogía matemática de Boyled. New York: Eduprint.
  12. Bustos, F. (2020). Informe del programa internacional de evaluación de los alumnos (PISA). https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/programainternacionaldeevaluaciondelosalumnospisa.htm
  13. Castillo, (2020). Resultados nacionales de la prueba Ser Bachiller, segmento Bolívar. Quito: Infograf.
  14. Cervantes, I. (2020). Bases del aprendizaje centrado en los estudiantes enfoque interdisciplinar. Quito: Zigmagraf.
  15. Cevallos, C. (2021). Compendio estructural mediante el razonamiento lógico. Guayaquil: Alfaimpresion.
  16. Escobar, F. (2020). Problematización matemática, enfoque metodológico de Polya. Santiago: Gráficas Eclipse.
  17. Estrada, F. (2020). Metodologías activas en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cuenca: Editor UNAE.
  18. Fernández, C. (2018). Principales dificultades en el aprendizaje de las Matemáticas, pautas para maestros en educación primeria. Tesis de Maestría. Universidad de La Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/1588
  19. Flores (2020). La educación en la etapa de adolescencia, retos del pensamiento lógico. Caracas: Hemisferio digital.
  20. González, R. (2018). Caracterización del examen PISA-D en el contexto ecuatoriano. Guayaquil: Libresa.
  21. Gutiérrez, M. (2019). Técnicas y estrategias individuales y complementarias en la educación, enfoque matemático. Quito: Graficas Sol.
  22. Heredia (2020). Plan educativo institucional unidad educativa «23 de abril». Guaranda: Britosa.
  23. Hurtado (2019). Caracterización y conceptualización del pensamiento integral. Santiago: Moderna.
  24. INEVAL (2017). Acuerdo Interinstitucional del Ministerio de Educación de Ecuador con el Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Quito: Cebrasof.
  25. Lara, R. (2019). La resolución de problemas, contingencia el pensamiento humano. Buenos Aires: Salamancasof.
  26. Larios, H. (2021). El proceso cognitivo de la enseñanza y el aprendizaje. Bogotá: Pirámide.
  27. López, F. (2019). Fundamentos del proceso educativo en el área de matemática, enfoque del razonamiento. Loja: Ediciones UTPL.
  28. Lozada, M. (2018). El razonamiento lógico matemático en niños y adolescentes escolares. Cali: Solsoft.
  29. Martínez Juan y Cerecedo María (2020). El Programa Escuelas de Calidad (PEC) y el aprovechamiento escolar en el área de razonamiento lógico matemático. Un estudio comparativo. Investigación Administrativa, 38(104), pp. 58-71. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782009000200058&lng=es&tlng=es
  30. Ministerio de Educación del Ecuador (2016). Currículo Nacional de Matemática. Quito: Mineduc.
  31. Nieves, Serdaniel. Caraballo Manuel y Fernández Luis (2019). Metodología para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático desde la demostración por inducción completa. Mendive. Revista de Educación, 17(3), pp. 393-408. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000300393&lng=es&tlng=es
  32. OMEC (2021). Historia, misión, visión y valores institucionales, organización de olimpiadas matemáticas ecuatorianas. https://omec-mat.org/acerca-de-nosotros/
  33. Orozco, P. (2018). Las ciencias pedagógicas en el contexto educativo del milenio. Guayaquil: Amanecer.