Published 2022-12-31
How to Cite
Copyright (c) 2022 Revista Panamericana de Pedagogía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Abstract
The objective of this work is to understand the Normalista Advisory Practice to accompany the degree work in a public normal school in central Mexico. This research is carried out from a hermeneutic study of the narratives of a group of methodological advisors and final grade normal students, during the 2019-2021 school cycles, in the context of the Covid-19 pandemic, and collected through interviews. The relationship between the Methodological Advisor and the Normal Student is studied, in which the intersubjectivity of both is present, and is understood through a metaphor from the performing arts entitled The Black Box of Initial Teacher Training. Studying advisory practice based on hermeneutics gives us the possibility
of recovering the dialogue between advisor and student as the axis of meaning and thereby making visible the formative potential of the curricular space of degree work, and redefining the role of the methodological advisor in the normal schools.
References
- Anzaldúa Arce, E. R., y Ramírez Grajeda, B. (2010). Sujeto, autonomía y formación. Tramas, 33, pp. 113-130. Recuperado el 27 de noviembre de 2022, de https://biblat.unam.mx/hevila/TramasMexicoDF/2010/no33/5.pdf
- Fernández, L. (1994). Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas.Paidós. Bs. As.
- Ferry, Gilles (1990). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. México: Paidós Educador.
- Freire, P. (2005). Pedagogía del Oprimido (2a.). Siglo XXI Editores, S.A. de C.V. Recuperado el 27 de noviembre de 2022, de https://fhcv.files.wordpress.com/2014/01/freire-pedagogia-del-oprimido.pdf
- Freire, P. (2008). Cartas a Cristina (E. Siglo XXI (ed.); 3a.). Siglo XXI Editores, S.A. de C.V.
- Goffman E. (1983). Interaction Order. American Sociological Review, 48, pp. 1-17.
- Guerra Ruiz Esparza, J., y López Contreras, Y. (2019). Del tema al problema: El proceso de construcción del objeto de estudio en la investigación educativa. Enn D. M. Arzola Franco (Ed.), Procesos formativos en la investigación educativa Diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (pp. 1-245). Red de Investigadores Educativos Chihuahua AC. Recuperado el 27 de noviembre de 2022, de http://www.procesosformativosenlainvestigacineducativa
- Hernández Belmonte, S. H. (2018). Creencias docentes acerca de la asesoría para la elaboración del informe de práctica profesional. En II Congreso Nacional de Investigación sobre la Educación Normal.
- López Ibarra, D., Rábago Morales, D. Y., y Zavala León, M. J. (2019). De lo cualitativo a lo cuantitativo: experiencia en la asesoría de tesis en la escuela normal. En III Congreso Nacional de Investigación sobre la Educación Normal.
- Miranda Román, C. (2020). La narración autobiográfica: una propuesta de formación e investigación hermenéutica. En Pedagogía Hermenéutica (1a., p. 249). Torres Asociados.
- Navarro Meléndez, M. I., Jiménez Vázquez, J., y Nava Gómez, F. (2019). La competencia escrita de los estudiantes normalistas y el proceso de asesoramiento, aspectos clave en la redacción de trabajo de titulación. En XV Congreso Nacional de Investigación Educativa.
- Orientaciones Académicas para la Elaboración del Trabajo de Titulación–Planes de Estudio 2018, 18. Recuperado el 27 de noviembre de 2022, de https://drive.google.com/file/d/153u8YqbgTMoouvXX8xqc8AXd0EonoTnw/view
- Posner, George (1998). Análisis de currículum. 2ª ed. McGraw-Hill Interamericana, S.A. Santa Fe de Bogotá, Colombia.
- Ramírez Grajeda, Beatriz, y Anzaldúa Arce, Raúl Enrique (2014). Subjetividad y socialización en la era digital. Argumentos, 27(76), pp. 171-189. ISSN: 0187-5795. Disponible el 27 de noviembre de 2022, en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59537777009
- Reyes Reyes, S., Rodríguez Juárez, C., y Gómez Cárdenas, G. J. (2019). Asesoría Académica en Línea a estudiantes normalistas de séptimo y octavo semestres. En III Congreso Nacional de Investigación sobre la Educación Normal.
- Ricoeur, P. (2002). Del Texto a la Acción. Disponible el 27 de noviembre de 2022, en: https://www.academia.edu/39857983/Del_texto_a_la_Acci%C3%B3n_Paul_Ricoeur
- Ricoeur, P. (2004). Tiempo y Narración I (5a.). Siglo XXI Editores, S.A. de C.V.
- Rubio Moreno, M., y Castro López, G. (2017). La investigación educativa: un estudio exploratorio a las tesis de la primera generación del plan 2012 de la licenciatura en educación primaria. En XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa.
- Rubio Moreno, M., Castro López, G., y Samayoa López, G. (2019). Acompañamiento pedagógico para fortalecer la formación de futuros profesores. En XV Congreso Nacional de Investigación Educativa.
- Sánchez Tablas, M., Peña Rodríguez, T., y Yáñez Tiempos, C. A. (2019). Los tipos de asesoramiento en la elaboración de tesis profesional y el desarrollo de habilidades investigativas. En XV Congreso Nacional de Investigación Educativa.
- SEP/DGESPE. (2014a). Lineamientos para organizar el proceso de titulación. Disponible el 27 de noviembre de 2022, en http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf
- SEP/DGESPE. (2014b). Orientaciones académicas para la elaboración del trabajo de titulación. Disponible el 27 de noviembre de 2022, en http://library1.nida.ac.th/termpaper6/sd/2554/19755.pdf
- Torres Delgado, J. M., Aguilar Villegas, A., y Ávila Berbena, M. de J. (2019). Borrón y escritura nueva: la elaboración de tesis como modalidad de titulación normalista. En III Congreso Nacional de Investigación sobre la Educación Normal.