HIGHER EDUCATION STUDENTS IN INTERCULTURALITY: THE CASES OF INTERCULTURAL UNIVERSITIES OF CHIAPAS AND HIDALGO
Published 2022-07-01
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Abstract
From the First Meeting between the currently 12 Intercultural Universities present in the same number of states in Mexico, it was possible to issue a call for young students and graduates of them (From August 5 to September 10, 2021). In order for them to share their experiences on integral education and their community work at the Intercultural University of Chiapas (UNICH) and the Intercultural University of the state of Hidalgo (UIEH) mainly. The instrument was answered by a sample of around 500 young people from 19 different native languages and consisted of 25 questions (18 items closed and 7 open). Greater participation of women stands out. A higher percentage (~45%) choose these universities for the degrees they offer. Three out of ten young people mentioned possible desertion due to economic problems and finally community involvement, the essential activity that should be given greater support in all senses.
References
- Bolaños, G. y Tattay, L. (2012). La Educación Propia: una Realidad de Resistencia Educativa y Cultural de los Pueblos. Revista Educación y Ciudad, 22, 45-56.
- Bolom Pale, M. (2020). La Traducción como un Acto Epistémico desde la Lengua Tsotsil. Revista Latinoamericana de Educación y Estudios Interculturales, 4(3), 29-36.
- Casillas Muñoz, M. de L., y Santini Villar, L. (2009). Universidad Intercultural Modelo Educativo. Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe.
- Cerezo, L. (2018). El Ingreso a la Universidad de Jóvenes en Situación de Vulnerabilidad Social: Razones y Factores que los Motivan. Revista Iberoamericana de Educación Superior, IX(25), 62-84.
- Delgado-Sanoja, H.D., y Blanco-Gómez, G. (2016). Inclusión en la Educación Universitaria. Las Palabras y Experiencias detrás del Proceso. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-18. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.9
- Dietz, G., y Mateos, C. (2019). Las Universidades Interculturales de México. Logros y Retos de un Nuevo Subsistema de Educación Superior. Estudio sobre las Culturas Contemporáneas, Época II, XXV(49), 163-190.
- Dirección General de Educación Superior Universitaria e Intercultural de la Subsecretaría de Educación Superior (2021, 20-24 de septiembre). Encuentro de Universidades Interculturales. https://cutt.ly/9JhIwG7
- Guerrero, L.A.T. (2016). El Subsistema de Universidades Interculturales en México. Entre la Política Social y Política Educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 46(1), 7-50.
- Marcoy, J. (2021, 17 de marzo). El Amor y la Educación Intercultural es el Camino para Finalizar los Conflictos con los Pueblos Originarios. La-Yati Carmen Clavijo. https://cutt.ly/AJhERp4
- Mato, D. (2011). Universidades Indígenas de América Latina: Logros, Problemas y Desafíos. Revista Andaluza de Antropología, 1, 63-85.
- Navarro-Martínez, S.I. (2018). Perspectivas y Alcances de la Vinculación Comunitaria. El Caso de la Universidad Intercultural de Chiapas, Unidad Oxchuc. Revista LiminaR. Estudios Sociales y Humanísticos, XVI(1), 88-102.
- Sarango Macas, L.F. (2019). La Universidad Intercultural Amawtay Wasi del Ecuador, una Propuesta Atrapada en la Colonialidad del Poder. Revista Universitaria del Caribe, 23(2), 31-43. https://cutt.ly/PJhTCA6
- Suárez Zozaya, M.H. (2017). Juventud de los Estudiantes Universitarios. Revista de la Educación Superior, 46(184), 39-54.
- Universidad Intercultural del Estado de Hidalgo (s.f.). Sobre la Región. https://cutt.ly/IJcBpm1
- Walsh, C. (2009). Interculturalidad Crítica y Educación Intercultural. https://cutt.ly/VJhTKhy
- Zuchel, L., y Samour, H. (2018, julio). Para una Interculturalidad Crítica. Reflexiones desde Raúl Fornet Betancourt e Ignacio Ellacuría. Revista de Filosofía, 9. Debates contemporáneos sobre Justicia Social (Especial), 75-98. https://cutt.ly/2JhTP5e