No. 34 (2022): julio - diciembre
Artículos

TRANSITION TO VIRTUAL LEARNING AND ITS EFFECTS: TECHNOSTRESS IN UNIVERSITY STUDENTS IN THE CONTEXT OF COVID-19

Lucila Patricia Cruz Covarrubias
Universidad de Guadalajara
Pedro Aguilar Pérez
Universidad de Guadalajara
Categories

Published 2022-07-01

How to Cite

Cruz Covarrubias, L. P. ., & Aguilar Pérez, P. . (2022). TRANSITION TO VIRTUAL LEARNING AND ITS EFFECTS: TECHNOSTRESS IN UNIVERSITY STUDENTS IN THE CONTEXT OF COVID-19. Revista Panamericana De Pedagogía, (34), 52–71. https://doi.org/10.21555/rpp.vi34.2581

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

This research work aims to analyze the level of technostress, causes and effects in students of the University of Guadalajara, under the context of online education, during the COVID-19 pandemic. The methodology used is quantitative, descriptive, non experimental. The instrument used was Salanova’s «technostress» questionnaire (RED-ICT), «effects» by Jena, and «causes» by Suh and Lee, instruments with verifiable acceptable levels of reliability and validity. Survey applied virtually through Google Froms, to a sample of 221 university students. The findings show that students report having a moderate level of technostress. The dimensions that most influence this condition are: work overload, role ambiguity, and individual aspects, such as neuroticism. Regarding the effects, it was found that university students are not satisfied with the online modality; they recognize that their learning has not been entirely satisfactory. It was concluded that it is essential and necessary to propose projects and strategies to reduce this condition in students. It is suggested to take actions and allocate resources, in order to improve the satisfaction, performance and quality of education.

References

  1. Alcas, N., Alarcón, H., Venturo, C., Alarcón, M., Fuentes, J., & López, T. (2019). Tecnoestrés Docente y Percepción de la Calidad de Servicio en una Universidad privada de Lima. Propósitos y Representaciones, 7(3), 231-247. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.388
  2. Araya, A. (2018). Adaptación y Validación del Cuestionario de Medición de Tecnoestrés en Funcionarios Municipales de las Comunas de Angol, Linares, Parral y Retiro. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689-1699. http://repositorio.udec.cl/jspui/handle/11594/3578
  3. Ayyagari, R., Grover, V., & Purvis, R. (2011). Technostress: Technological Antecedents and Implications. MIS quarterly, 831-858. https://doi.org/10.2307/41409963
  4. Bracho-Paz, D., y Quintero-Medina, J. (2020). La Fatiga Laboral en el Ámbito de Seguridad y Salud Laboral en el Marco Jurídico Venezolano. CIENCIAMATRIA, 6(1), 237-263. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.306
  5. Carlotto, S. (2010). Fatores de Risco do Tecnoestresse em Trabalhadores que Utilizam Tecnologias de Informação e Comunicação. Estudos de Psicologia, 15(3), 319-324. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2010000300012
  6. Castro-Navarro, E.J., Beltran Mejía, J., y Miranda Viramontes, I. (2020). Emociones de Estudiantes en Clases Online Sincrónicas que Tratan Espacios Vectoriales. PARADIGMA, 227-251. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.10112251.0.p227-251.id890
  7. Coppari, N., Bagnoli, L., Codas, G., Martínez, M., Martínez, U., y López, H. (2017). Uso de Tecnologías de la Comunicación e Información y Tecnoestrés en Estudiantes Paraguayos: su Relación con la Edad. Cuadernos de Neuropsicología, 11(3), 166-181.
  8. Çoklar, A., & Şahin, Y. (2011). Technostress Levels of Social Network Users Based on ICTs in Turkey. European Journal of Social Sciences, 23(2), 171-182. https://www.tecnostress.it/wp-content/uploads/2011/09/Technostress-in-Social-Turkey.pdf
  9. Cuervo Carabel, T., Orviz Martínez, N., Arce García, S., y Fernández Suárez, I. (2018). Tecnoestrés en la Sociedad de la Tecnología y la Comunicación: Revisión Bibliográfica a Partir de la Web of Science. Archivos de Prevención de Riesgos Laborales, 21(1), 18-25. https://dx.doi.org/10.12961/aprl.2018.21.01.4
  10. De Prado, A. (2009). Estrés Tecnológico: Medidas Preventivas para Potenciar la Calidad de Vida Laboral. Temas Laborales, 102, 123-155. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3096343.pdf
  11. Dias, M., y Costa, J. (2008). Impacto Psicosocial de la Tecnología de Información y Comunicación (TIC): Tecnoestrés, Daños Físicos y Satisfacción Laboral. Acta Colombiana de Psicología, 11(2), 127-139. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/307
  12. Díaz Guillen, P.A., Andrade Arango, Y., Hincapié Zuleta, A.M., y Uribe Uran, A.P. (2021). Análisis del Proceso Metodológico en Programas de Educación Superior en Modalidad Virtual. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450711
  13. Esquivel Gámez, I., y E. del Navarro, R. (2013). El Estado del Conocimiento sobre la Educación Mediada por Ambientes Virtuales de Aprendizaje. Una Aproximación a través de la Producción de Tesis de Grado y Posgrado (2001-2010). Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56), 249-264. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025581011
  14. Estrada Araoz, E.G., Gallegos Ramos, N.A., Huaypar Loayza, K.H., Paredes Valverde, Y., y Quispe Herrera, R. (2021). Tecnoestrés en Estudiantes de una Universidad Pública de la Amazonía Peruana durante la Pandemia COVID-19. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 6, e12777. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12777
  15. Fuglseth, A.M., & Sorebo, O. (2014). The Effects of Technostress within the Context of Employee Use of ICT. Computers in Human Behavior, 40, 161-170. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.07.040
  16. Galarza, F. (2018). Las Nuevas Tecnologías de la Comunicación (TIC): su Relación con el Tecnoestrés en Estudiantes Universitarios. [Tesis Licenciatura, Universidad Siglo XXI]. https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/handle/ues21/16463
  17. Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). (Thrid edition). Thousand Oaks, CA-Sage.
  18. Hernández Godoy, V.L., Fernández Morales, K., y Pulido, J. E. (2018). La Actitud hacia la Educación en Línea en Estudiantes Universitarios. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 349-364. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.277451
  19. Herrera, C., Espinoza, M., Ludeña., V., y Michay, G. (2019). Las Tics como Herramienta de Interacción y Colaboración en el Área de Biología. Revista Espacios, 40(41), 1-10. https://www.revistaespacios.com/a19v40n41/19404101.htm
  20. Hsiao, K.-L.; Shu, Y.; & Huang, T.-C. (2017). Exploring the Effect of Compulsive Social App Usage on Technostress and Academic Performance: Perspectives from Personality Traits. Telematics and Informatics, 34(2), 679-690. https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.11.001
  21. Jena, R.K. (2015). Technostress in ICT Enabled Collaborative Learning Environment: An Empirical Study among Indian Academician. Computers in Human Behavior, 51, 1116-1123.
  22. Krishnan, S. (2017). Personality and Espoused Cultural Differences in Technostress Creators. Computers in Human Behavior, 66, 154-167. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.039
  23. Lee, A.R., Son, S.M., & Kim, K.K. (2016). Information and Communication Technology Overload and Social Networking Service Fatigue: A Stress Perspective. Computers in Human Behavior, 55, 51-61. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.011
  24. López Noriega, M.D.; Zalthen Hernandez, L., y García Álvarez H. (2019). El Uso de las TIC y el Estrés Tecnológico en Estudiantes Universitarios de Ciencias Económico Administrativas. En López Barbosa, R., Ríos Velázquez, B., y Neri Guzmán, J.C. (2019). El Uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en el Desempeño de Jóvenes Universitarios. Un Diagnóstico Regional y Multidimensional. Editorial Plaza y Valdés.
  25. Maldonado Berea, G.A., y Vega Gea, E. (2015). Actitud de los Estudiantes Universitarios ante la Plataforma Moodle. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 105-117. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.07
  26. Montes de Oca López, J.C., Alcántara Ramírez, S.M., y Domínguez Bond, A. (2021). Tecnoestrés en Docentes y Alumnos Universitarios: Medición en Tiempos de COVID-19. Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación RILCO DS, 16, en línea: https://www.eumed.net/es/revistas/rilcoDS/16-febrero21/tecnoestres-docentes-alumnos
  27. Observatorio Permanente de Riesgos Psicosociales (2008). Tecnoestrés, Efecto sobre la Salud y Prevención. Comisión Ejecutiva Confederal de UGT.
  28. Oladosu, K., Alasan, N., Ibironke, E., Ajani, H., & Jimoh, T. (2021). Learning with Smart Devices: Influence of Technostress on Undergraduate Students’ Learning at University of Ilorin, Nigeria. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 16(2), 40-47. http://ijedict.dec.uwi.edu/viewarticle.php?id=2757
  29. Qi, C. (2019). A Double-edged Sword? Exploring the Impact of Students’ Academic Usage of Mobile Devices on Technostress and Academic Performance. Behaviour & Information Technology, 38(12), 1337-1354. https://doi.org/10.1080/0144929X.2019.1585476
  30. Quintero, J., Munévar, R., y Munévar, F. (2015). Nuevas Tecnologías, Nuevas Enfermedades en los Entornos Educativos. Hacia la Promoción de la Salud, 20(2), 13-26. http://dx.doi.org/10.17151/hpsal.2015.20.2.2
  31. Salanova, M., Llorens, S., Cifre, E., y Nogareda, C. (2007). Tecnoestrés: Concepto, Medida e Intervención Psicosocial. Notas técnicas de Prevención, Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. En prensa.
  32. Salanova, M., Llorens, S., & Cifre, E. (2013). The Dark Side of Technologies: Technostress Among Users of Information and Communication Technologies. International Journal of Psychology, 48(3), 422-436. https://doi-org.erevistas.ugto.mx/10.1080/00207594.2012.680460
  33. Salanova, Schaufeli, Líbano, D., & Llorens (2010). Validity of a Brief Workaholism Scale. Psicothema, 22(1), 143-150. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20100441
  34. Suh, A., & Lee, J. (2017). Understanding Teleworkers’ Technostress and its Influence on Job Satisfaction. Internet Research, 27(1), 140-159. https://doi.org/10.1108/IntR-06-2015-0181
  35. Tarafdar, M., Cooper, C., & Stich, Jean-Francois (2019). The Technostress Trifecta - Echno Eustress, Techno Distress and Design: Theoretical Directions and an Agenda for Research. Information Systems Journal, 29(1), 6-42. https://doi.org/10.1111/isj.12169
  36. Upadhyaya, P., & Vrinda (2021). Impact of Technostress on Academic Productivity of University Students. Education and Information Technologies, 26(2), 1647-1664. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10319-9
  37. Verkijika, S.F. (2019). Digital Textbooks are Useful but not Everyone Wants Them: The Role of Technostress. Computer & Education, 140, 103591. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.05.017
  38. Villavicencio, E., Ibarra, D., y Calleja, N. (2020). Tecnoestrés en la Población Mexicana y su Relación con Variables Sociodemográficas y Laborales. Psicogente, 23(44), 1-27. https://doi.org/10.17081/psico.23.44.3473
  39. Wang, X., Tan, C., & Li, L. (2020). Technostress in University Students’ Technology-enhanced Learning: An Investigation from Multidimensional Person-environment Misfit. Computers in Human Behavior, (105). https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.106208
  40. Weil, M.M., Rosen, L.D. (1997). Technostress: Coping with Technology@ Work@ Home @ Play. John Wiley & Sons Inc