No. 33 (2022): enero - junio
Artículos

SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: EVOLUTION OF EDUCATIONAL CLASSROOM SPACE IN THE CONTEXT OF COVID-19

Uriel Luévano Hernández
Escuela de Pedagogía
Categories

Published 2021-12-31 — Updated on 2021-12-31

How to Cite

Luévano Hernández, U., & Ramírez Ramírez, L. N. (2021). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: EVOLUTION OF EDUCATIONAL CLASSROOM SPACE IN THE CONTEXT OF COVID-19. Revista Panamericana De Pedagogía, (33). https://doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2414

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

The conception, design, and construction of classroom space in education has undergone transformations throughout history; it has moved from a traditional space in which functionality, sunlight, ventilation, and scale were privileged, to another design under the COVID-19 context in which priority is given to flexibility, recalculation of capacity, air circulation and open spaces. The objective of this research is to conduct a systematic literature review that contemplates empirical research on classroom space configuration in education during the period from 2015 to 2021. The following were considered as inclusion criteria: articles addressing the topic of the classroom space for learning; publications between 2015- 2021 and conducted in the context of Ibero-America. The open access databases SCIELO, REDALYC and search engines such as INVENTIO were used. In total, a database of 111 articles was compiled, from which 18 selected articles were filtered based on the inclusion criteria. The results were analyzed based on the content analysis strategy. Eight of the research were identified from Spain, 3 from Mexico, 3 from Colombia, 1 from Peru, 1 from Ecuador, 1 from Venezuela and 1 from Panama. It is concluded that there is a need to create classroom spaces that meet the criteria of limited capacity and ventilation for the COVID-19 context without neglecting the use of strategies that promote collaborative learning.

 

References

  1. Aguilar Ramos, M. y Linde Valenzuela, T. (2015). Innovación en el aula: creación de espacios de aprendizaje. Hekademos. Revista Educativa Digital, 17, 93-103.
  2. Arksey, H. & O’Malley, L. (2005). Scoping Studies: Towards a Methodological Framework. International Journal of Social Research Methodology, 8(1), 19-32.
  3. Bó, M. P. y Civera, J. N. (2017). Las TICs en el aula y su efecto final en el resultado de aprendizaje. En La innovación docente como misión del profesorado. Actas del IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad/CINAIC (pp. 689-694). Universidad de Zaragoza.
  4. Beltrán G. y Óscar A. (2005). Revisiones sistemáticas de la Literatura. Revista Colombiana de Gastroenterología, 20(1), 60-69 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337729264009.
  5. Burke Mena, G. (2017). Contaminación Acústica en el campus de la USMA. Investigación y Pensamiento Crítico, 5(3), 19-33. https://doi.org/10.37387/ipc.v5i3.73
  6. Cabrero Almenara, J. y Martínez-Gimeno, A. (2019). Las Tecnologías de la Información y Comunicación y la Formación Inicial de los Docentes. Modelos y Competencias Digitales. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 247-268. htttps://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
  7. Casales Navarrete, A. (2021). Experiencias educativas con aprendizajes combinados y un domo de inmersión, un estudio de caso. Tecnología & Diseño, 15, 27-47. https://revistatd.azc.uam.mx/index.php/rtd/article/view/99/204
  8. CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia COVID-19. Comisión Económica para América Latina y El Caribe, 11-13. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075?posInSet=1&queryId=9ccf4a39-7c50-43e4-856b-a09632daa7a2
  9. Chávez-Chiquimango, M. A. e Ibáñez, D. B. (2021). El uso de apps durante la pandemia de COVID-19: Un estudio de caso a partir de estudiantes universitarios de Lima (Perú). RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 2021(E40), 51-63.
  10. Dios, M. A. Q., Manzanares, M. C. S. y García, E. M. (2018). Transformar el aula en un escenario de aprendizaje significativo. Hekademos. Revista Educativa Digital, 24, 7-18.
  11. Domingo Calabuig, D. (2019). Espacios intermedios, espacios de relación, espacios para el aprendizaje: lecturas de transición en la arquitectura universitaria. Eídos, 14(diciembre), 89-98. https://doi.org/10.29019/eidos.v14i1.610
  12. Elo, S., Kääriäinen, M., Kanste, O. & Pölkki, T. (2014). Qualitative Content Analysis: A Focus on Trustworthiness. Sage Open, January-Ma, 1-10. https://doi.org/10.1177/2158244014522633
  13. Fernández, M. (2020). La influencia de la arquitectura y el diseño del espacio en la enseñanza post COVID-19. Covid-19. Educación Inclusiva y Personas con Discapacidad: Fortalezas y Debilidades de la Teleeducación, 1, 45-53. http://hdl.handle.net/11181/6156
  14. García-Cano, M., Hinojosa Pareja, E. y Gutiérrez Santiuste, E. (2017). Construcción de Aprendizajes Académicos y Ciudadanos más allá del Aula. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(74), 889-921.
  15. García Aretio, L. (2020). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 09. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
  16. García Guardado, E. de J. (2019). La interactividad en espacios de aprendizaje virtuales: roles de profesores y estudiantes. Daena: International Journal of Good Conscience, 14(1), 5-29.
  17. González Castro, Y., Manzano Duran, O. y Torres Zamudio, M. (2021). Tecnologías disruptivas en educación virtual. Revista Boletín Redipe, 10(7), 185-200. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i7.1357
  18. González, R. C. V., Herrera, D. G. G., Clerque, S. E. M. y Álvarez, J. C. E. (2020). Ejecución de una clase dentro del aula y en la virtualidad. Revista Arbitrada Interdiciplinaria Koinonía, 5(1), 392-410. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.789
  19. Ibero (2021). Desigualdad educativa, que ahondó la pandemia, requiere políticas públicas. https://ibero.mx/prensa/desigualdad-educativa-que-ahondo-la-pandemia-requiere-politícas-públicas
  20. INEGI (2021). Encuesta par la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación (ECOVID-ED), 1-27.
  21. Kitchenham, B., Pretorius, R., Budgen, D., Brereton, O. P., Turner, M., Niazi, M. & Linkman, S. (2010). Systematic Literature Reviews in Software Engineering - A Tertiary Study. Information and Software Technology, 52(8), 792-805. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2010.03.006
  22. López, E. P. M. (2020). Limitaciones en el uso del aula invertida en la educación superior. Revista Transdigital, 1(1), 1-28.
  23. Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. La Educación y pandemia: una visión académica (pp.115-121). México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://n9.cl/o4zcg
  24. Masciotra, D. & Medzo, F. (2009). Déveloper un agir compétent. Vers un curriculum pour la vie. De Boeck Supérieur. https://doi.org/10.3917/dbu.masci.2009.01
  25. Meek, V. L., Teichler, U. & Kearney, M. (2009). Higher Education, Research and Innovation: Changing Dynamics. Report on the UNESCO Forum on Higher Education, Research and Knowledge 2001-2009. UNESCO/International Centre for Higher Education Research Kassel.
  26. Méndez Escobar, A. (2021). Educación en tiempos de pandemia (COVID-19). Revista de la Universidad de la Salle, 2020(85), 51-59.
  27. Mohamed Al-Lal, F. (2021). Aula inteligente: Definición y evolución. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 12(2), 1-24.
  28. Montoya, O., San Juan, G. A. y Saavedra, L. (2019). Evaluación de propuestas de diseño para la optimización del desempeño lumínico en aulas del trópico, basadas en métricas dinámicas. Avances en Energías Renovables y Medio Ambiente, 23.
  29. Perrenoud, P. (2008). Diez nuevas competencias para enseñar. Tiempo de Educar, 9(17), 159.
  30. Pisá-Bó, M. P. y Novejarque-Civera, J. N. (2017). Las TICs en el aula y su efecto final en el resultado de aprendizaje. La innovación docente como misión del profesorado. Actas del IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad, CINAIC 2017 (pp. 689-694). Universidad de Zaragoza.
  31. Prince Torres, A. C. (2021). Aulas híbridas: Escenarios para transformación educativa dentro de la nueva normalidad. Podium, 39, 103-120. https://doi.org/10.31095/podium.2021.39.7
  32. Ramírez-Ramírez, L. N., y Ramírez-Montoya, M. S. (2018). El papel de las estrategias innovadoras en educación superior: retos en las sociedades del conocimiento. Revista Pedagogía, 39(104), 147-170. https://repositorio.itesm.mx/bitstream/handle/11285/630729/Ramírez%26RamírezUpedagocia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  33. Rodríguez, L., Gallego, J. L. y V. Rodríguez, A. (2016). Reflexiones docentes acerca del diseño arquitectónico de los centros de formación profesional en Granada. Propósitos y Representaciones, 4(1) 115-168. https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.88
  34. Schmelkes, S. (2020). La educación superior ante la pandemia de la COVID-19: el caso de México. Universidades, 71(86), 73-87.
  35. Steelcase (2021). Designing Post-COVID Learning Spaces. https://www.steelcase.com/research/articles/topics/education/designing-post-covid-learning-spaces/
  36. Torres, D. R. V. y González, S. L. A. (2019). Análisis socio espacial de las instituciones educativas: estudio de caso del territorio escolar. Educación y Territorio, 9(16), 13-46. https://doi.org/10.38017/22563989.702
  37. Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: Reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466
  38. UNICEF (2021). Guidance for COVID-19. Prevention and Control in Schools. http://www.unicef. org/lac/media/12481/file
  39. Vassilakaki, E. & Moniarou-Papaconstantinou, V. (2021). Library Space and COVID-19: Re-thinking of Place and Re-designing of Digital Space. In Libraries, Digital Information, and COVID (pp. 207-213). Chandos Publishing.
  40. Xiao, Y. & Watson, M. (2019). Guidance on Conducting a Systematic Literature Review. Journal of Planning Education and Research, 39(1), 93-112. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0739456X17723971