CONDITIONS, VOICES AND PERCEPTIONS OF YOUNG PEOPLE AT THE UPN DURING THE COVID-19 PANDEMIC
Published 2021-12-31 — Updated on 2021-12-31
How to Cite
Copyright (c) 2021 Revista Panamericana de Pedagogía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Abstract
The objective of this work is aimed at knowing and describing the social and technological conditions and inequalities, as well as some of the educational and emotional experiences of the young people of the Universidad Pedagógica Nacional Unidad 153, Ecatepec, during the COVID-19 pandemic. The analysis starts from a structuralist constructivist perspective of Pierre Bourdieu and a mixed methodology based on a non-probabilistic sample for convenience and semi-structured interviews. The implications of studying the degree in a non-face-to-face way, the material conditions and the perceptions of the students during confinement were analyzed. The results show that a large percentage of those surveyed have thought about abandoning their studies, given that the distance modality has been linked to other activities such as domestic activities and caring for relatives, as well as the lack of technological capital, income and the prevailing need to work, assuming different roles, in addition to that of students. On the other hand, the text highlights that studying at home had an influence on widening the inequality gaps as not everyone had the same tools and services; however, it triggered other learnings related to the use of educational platforms and contributed to building greater autonomy in learning. Therefore, this work exposes the different difficulties, inequalities, perceptions and emotional affectations that this student community faced, but also highlights the exercise of their autonomy around other learning that contributes to their professional training.
References
- Blanco, E., Solís P. y Robles H. (2014) Caminos desiguales. Trayectorias educativas y laborales de los jóvenes de la Ciudad de México. COLMEX- INEE.
- Bourdieu, P. y Passeron J.C. (2003). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI. https://revintsociologia.revistas.csic.es/index.php/revintsociologia/article/view/584/610
- De Garay, A., Miller, D. y Montoya, I. (2016). Una misma institución, estudiantes diferentes. Los universitarios de nuevo ingreso de las unidades Azcapotzalco y Cuajimalpa de la UAM. Revista Sociológica, 31(88), 95-140. https://www.redalyc.org/pdf/3050/305045555004.pdf
- Giddens, A (1995). Introducción, Elementos de la teoría de la estructuración, Estructura, sistema, reproducción social, Teoría d la estructuración, investigación empírica y crítica social, en Giddens, La constitución de la sociedad: Bases para la teoría de la estructuración. (pp.15-33). Amorrortu.
- González, L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociados a la pandemia por COVID-19. ESPACIO 1+D, Innovación más desarrollo, 9(25). http://www.dgei.unam.mx/hwp/wpcontent/uploads/2021/05/07e13951aa7762ed8a2f-8b3885927f23.pdf
- Guzmán, C. (2013). Introducción, en Los estudiantes y la universidad. Integración, experiencias e identidades. (pp. 7 -23). ANUIES
- Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (1997). Metodología de la investigación. Mc-Graw Hill.
- INEGI. (2018). Encuesta Nacional de la Dinámica Demográfica (ENADID). Base de datos. SNIEG, Información de Interés Nacional. https://www.inegi.org.mx/programas/enadid/2018/
- INEGI (2020, 10 de agosto). Comunicado de prensa Núm. 393/20. Estadísticas a propósito del día internacional de la juventud. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2019/Juventud2019_Nal.pdf
- INEGI (2020) http://www.cuentame.inegi.org.mx/monografias/informacion/mex/poblacion/educacion.aspx?tema=me&e=15
- INEGI (2021) Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación ECOVID-ED https://www.inegi.org.mx/contenidos/investigacion/ecovided/2020/doc/ecovid_ed_2020_presentacion_resultados.pdf
- Marinoni, G., Van’t Land, H. & Jensen, T. (2020). The Impact of COVID-19 on Higher Education Around the World IAU Global Survey Report. Retrieved from https://www.iauaiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf
- MEJOREDU (2020). Experiencias de las comunidades educativas durante la contingencia sanitaria por COVID-19. Educación media superior. Cuadernos de investigación educativa. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. México. https://www.mejoredu.gob.mx/publicaciones/informe-de-resultados/experiencias-de-las-comunidades-educativas-durante-la-contingencia-sanitaria-por-covid-19-eb
- Miguel, J. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: una visión desde dentro del proceso formativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (ESPECIAL), 13-40. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.95
- Navarrete, Z., Manzanilla, H. y Ocaña, L. (2020) Políticas implementadas por el gobierno mexicano frente al COVID-19. El caso de la educación básica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (ESPECIAL), 143-172. https://www.redalyc.org/journal/270/27063237025/html/
- Navia, A., Czarny, G. y Salinas, S. (2021). Estudiar fuera de la universidad en pandemia: estudiantes indígenas en México. Revista Ciencia y Cultura, 25(46), 69-87. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232021000100004&lng=es&tlng=es
- Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la educación superior, 49(194), 1-8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120
- Organización Internacional del Trabajo (2020). Los jóvenes y la COVID-19: efectos en los empleos, la educación, los derechos y el bienestar mental. Informe de la Encuesta 2020. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/ed_emp/documents/publication/wcms_753054.pdf
- Ramírez, R. (2013) Cambiar, interrumpir o abandonar. La construcción de experiencias de los estudiantes en su tránsito por una institución de educación superior tecnológica. ANUIES. 2da. edición.
- Rieble, S. y Viteri, A. (2020). COVID-19. ¿Estamos preparados para el aprendizaje en línea? CIMA América Latina y el Caribe. Nota 20. Banco Interamericano para el Desarrollo. https://publications.iadb.org/es/publications/spanish/document/Nota-CIMA--20-COVID-19-Estamos-preparados-para-el-aprendizaje-en-linea.pdf
- Silva, M. y Rodríguez, A. (2013). ¿Cómo viven su primer año universitario los jóvenes provenientes de sectores de pobreza? En Carlota Guzmán Gómez (Coord.). Los estudiantes y la universidad: integración, experiencias e identidades. ANUIES.