The pandemic as a narrative resource: content and discourse analysis of two audiovisuals products
Main Article Content
Abstract
This text aims to show how the COVID-19 pandemic created new narratives that reflect everyday issues involving the world in one way or another. Furthermore, it shows how different cinematographic resources and emerging narratives allow for the telling of real and emotional stories, with a sarcastic and ironic edge, which help re-evaluate human relationships. The theoretical framework of this article focuses on cinematic narratives, genres, and cinema during the pandemic, and the advent of streaming platforms. This study is carried out through a qualitative methodology based on content analysis of the film Together and the BBC television series Staged. The study found that these two audiovisual products reliably portray what happened during the era of pandemic-driven stay-at-home orders. It also found Zoom to be an innovative resource for narrating these series. This platform became popular for working from home and, in this case, the program uses it intelligently. Finally, by way of conclusion, this article suggests that cinematographic resources, realistic scripts, and the working of narratives give the entertainment industry, particularly cinema and television, opportunities to create new content starting from historical moments.
Article Details
References
» Altman, R. (2020). Los géneros cinematográficos. Ciudad de México, Paidós.
» Ayala, J. (2012). El cine actual, estallidos genéricos. Ciudad de México, Cineteca Nacional.
» Calderón, J. (2021). El cine post pandemia: la transformación de una industria. Morelia, Universidad Latina de América.
» Cortés, M. (11 de abril de 2022). El 67% de los mexicanos visualizó contenido a través de streaming durante la pandemia. CIO México. Consultado el 12 de abril de 2022. En línea: https://cio.com.mx/apps-de-fitness-en-mexico-ya-superan-las-9-millones-de-horas-de-uso-en-tan-solo-un-ano/
» Gutiérrez, A. L. (20 de noviembre de 2020). Pandemia impulsa 26% los ingresos de aplicaciones de streaming este año. El Financiero. Consultado el 26 de febrero de 2022. En línea: https://www.elfinanciero.com.mx/empresas/pandemia-impulsa-26-los-ingresos-de-aplicaciones-de-streaming-este-ano/
» Feldman, S. (2012). La realización cinematográfica. Barcelona, Gedisa.
» Fulford, L. (s.f). Cambios en la industria cinematográfica a raíz del coronavirus. Consultado el 25 de febrero de 2022. En línea: https://www.canon.es/pro/stories/filmmaking-after-lockdown/
» Gaudreault, A. y Jost, F. (2015). El relato cinematográfico. Ciencia y narratología. Ciudad de México, Paidós.
» Godoy, J. (11 de noviembre de 2020). Televisión objetivo, desbancar a Netflix: el negocio del streaming explota con la pandemia. El País. Consultado el 25 de febrero de 2022. En línea: https://elpais.com/retina/2020/11/11/innovacion/1605118952_313914.html
» Guigues, S.L. y Leutrat, J.L. (2013). Cómo pensar el cine. Madrid, Cátedra.
» International Movie Database (2022). Staged. Consultado el 1º de marzo de 2022. En l línea: https://www.imdb.com/title/tt14640242/?ref_=fn_al_tt_1
» International Movie Database (2022). Together. Consultado el 1º de marzo de 2022. En línea: https://www.imdb.com/title/tt14640242/?ref_=fn_al_tt_1
» Labelium (2020). COVID-19: el poder del streaming para conectar con los usuarios durante el confinamiento. Labelium Group. Consultado el 1º de marzo de 2022. En línea: https://www.labelium.com/blog/es/streaming-conectar-usuarios-confinamiento/
» Marquines, O. y Añasco, O. (2014). Entretenimiento y streaming en la nube. Tesis de Licenciatura. Ecuador: Escuela Superior Politécnica del Litoral.
» Martin, M. (2018). El lenguaje del cine. Barcelona, Gedisa.
» Refojos, S. (2020). 2020, el año del streaming: así está cambiando el mundo esta tendencia. El Periódico. Consultado el 25 de febrero de 2022. En línea: https://www.elperiodico.com/es/activos/innovadores/20201028/2020-el-ano-del-streaming-asi-estacambiando-el-mundo-esta-tendencia-8176452
» Rotten Tomatoes (2022). Staged. Consultado el 24 de febrero de 2022. En línea: https://www.rottentomatoes.com/tv/staged.
» Rotten Tomatoes (2022). Together. Consultado el 24 de febrero de 2022. En línea: https://www.rottentomatoes.com/m/together_2021
» Sánchez, M. (2021). El cine en la COVID-19. Ciudad de México, Universidad Nacional Autónoma de México.
» Tuñón, J. y Gambari, A. (2021). Plataformas audiovisuales digitales: las grandes vencedoras de la pandemia. Barcelona, OBS Business School.
» Vanoye, F y Lété, F. (2018). Principios de análisis cinematográfico. Madrid, ABADA Editores.