Understanding the photographical context using the Reading model based on the Complex Method and the primary functions of images

Main Article Content

Gislene Rodrigues da Silva
Célia da Consolação Dias

Abstract

This study discusses the importance of understanding the context of a given photograph for effective indexing. It is based on the application of Matrix 1 and Matrix 2 of the Photograph Indexation Reading Model that was developed following the Complex Method and the primary functions of images. The model was applied by two groups of Library Science students at the Federal University of Minas Gerais, Brazil, using Matrix 1 and Matrix 2, as well as by an external user who only applied Matrix 2. The research presented in this paper is of an exploratory and applied nature. It analyzes a sample of two photographs that portray contemporary events. Participants were instructed to apply free indexing. It was observed that, when looking for information about the context of the images, information professionals had more resources for selecting key-words when indexing using Matrix 1. On the other hand, the external user who used Matrix 2 directly, without searching for information about context, only identified key-words related to the content that could be seen and interpreted in the photograph.

Article Details


Author Biographies

Gislene Rodrigues da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Estudiante de doctorado y maestría completada en Gestión y Organización del Conocimiento por la Universidad Federal de Minas Gerais (Brasil). Especialista en Gestión de Documentos e Información por la Universidad Candido Mendes. Graduada em Biblioteconomía por la Universidad Federal de Minas Gerais. Actualmente es bibliotecaria coordinando la biblioteca del Departamento de Física de la Universidad Federal de Minas Gerais. Tiene interés en la investigación en indización y organización de imágenes.

Célia da Consolação Dias, Universidade Federal de Minas Gerais

Maestría y doctorado en Ciencias de la Información de la Facultad de Ciencias de la Información por la Universidad Federal de Minas Gerais (Brasil). Licenciatura en Biblioteconomía de la Facultad de Ciencias de la Información por la Universidad Federal de Minas Gerais. Actualmente es profesora y coordinadora del Programa de Posgrado en Gestión y Organización del Conocimiento por la Universidad Federal de Minas Gerais. Miembro del proyecto de Estudios Organizacionales y Representación de Información que pasa por investigaciones relacionadas con problemas de organización de información en diferentes contextos que contribuyen a mejorar la recuperación de información desde un punto de vista de investigación teórica y aplicada.

References

Abril, G. (2007). Análisis crítico de textos visuales: mirar lo que nos mira. Madrid: Sintesis.

Catalá Domènech, J. (2011). A forma do real: introdução aos estudos visuais. São Paulo: Summus.

Catalá Domènech, J., Costa, M. (2015). “Por um olhar complexo sobre a imagem.Intercom”: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 38,1, pp. 295-308.

Silva, G. ; Dias, C. (2018). Modelo de leitura para indexação de fotografias baseado no método complexo e nas funções primárias da imagem (Dissertação de mestrado). Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/ECIP-B6VM9Y [Fecha de consulta: 18 de octubre 2017]