No. 37 (2024): enero - junio
Artículos

CONCEPTIONS OF ASSESSMENT OF LEARNING. AN ANALYSIS TOWARDS THE TRANSFORMATION OF THE ASSESSMENT PRACTICES

Emmanuel Flores Flores
Universidad del Valle de Puebla
Gabriela Croda Borges
Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla, México
Categories

Published 2023-12-27

How to Cite

Flores Flores, E., & Croda Borges, G. (2023). CONCEPTIONS OF ASSESSMENT OF LEARNING. AN ANALYSIS TOWARDS THE TRANSFORMATION OF THE ASSESSMENT PRACTICES. Revista Panamericana De Pedagogía, (37), 10–24. https://doi.org/10.21555/rpp.vi37.2796

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

The recent changes in society have generated the need to transform the university teachers’ practices. However, the assessment of learning is recognized as one of the processes that has not been totally modified yet. There are some aspects teachers are already doing, but at the same time, traditional practices are still observed in universities such as those based on memorization and the exam as the way to assign a grade to the students. Taking this into consideration, this article reports the results obtained from a qualitative, carried out with the implementation of discussion groups. 17 university teachers participated in the research. The information collected was analyzed in the light of the most recent theoretical background. Some features of the new assessment approaches are identified in the teachers’ discourse as well as some reasons or possible situations that may be preventing them from carrying out their assessment practices accordingly with their students. Finally, teachers and school authorities are observed as being responsible for some actions to foster the change.

References

  1. Acevedo-Jaimes, J., y González-García, E. A. (2017). Concepciones sobre las prácticas evaluativas entre docentes de programas universitarios de enfermería. Revista Perspectivas, 2(1), 57-69. https://doi.org/10.22463/25909215.1285
  2. Ahumada, P. (2001). La evaluación en una concepción de aprendizaje significativo. Ediciones Universitarias de Valparaíso.
  3. Ballesteros, R., Aguilera, M., y Aguilera, A. (2017). La evaluación. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, 1-12. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0517.pdf
  4. Bernate, J. A., García-Celis, M. F., Fonseca-Franco, I. P., y Ramírez-Ramírez, N. E. (2020). Prácticas de enseñanza y evaluación en una facultad de educación colombiana.Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(2), 337-347. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10721
  5. Bilbao, A., y Villa, A. (2019). Avances y limitaciones en la evaluación del aprendizaje a partir del proceso de convergencia. Visión docente y discente en los Grados de Educación Infantil y Primaria. Educación XX1, 22(1), 45-69. https://doi.org/10.5944/educXX1.19976
  6. Cáceres, Z. T., Munévar, O. J., y Lara, L. L. (2019). Percepción de la evaluación en estudiantes y docentes del programa de fisioterapia. Praxis & Saber, 10(22), 289-308. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6934578
  7. Cortes, E. F. (2018). Las prácticas evaluativas de los docentes en educación superior. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación: Evaluación 2018. https://posgradoeducacionuatx.org/pdf2018/A103.pdf
  8. Díaz-Barriga, F. (2019). Evaluación de Competencias en Educación Superior: Experiencias en el Contexto Mexicano. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 49-66. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.003
  9. Galleguillos-Sarmiento, K., y Cerpa-Reyes, C. (2023). Teorías subjetivas de docentes respecto a la implementación del Decreto 67 de Evaluación. Revista Saberes Educativos, (10), 1-35. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2023.69089
  10. García-Prieto, F. J., Pozuelos-Estrada, F. J., y Álvarez-Álvarez, C. (2019). La evaluación de aprendizajes del alumnado por parte del profesorado universitario novel. Formación universitaria, 12(2), 3-16. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000200003
  11. Ibarra-Sáiz, M.S., Rodríguez-Gómez, G., Boud, D., Rotsaert, T., Brown, S., Salinas-Salazar, M.L., y Rodríguez Gómez, H.M. (2020). El futuro de la evaluación en la educación superior. RELIEVE, 26(1). http://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17323
  12. McArthur, J. (2019). La evaluación: una cuestión de justicia social. Perspectiva crítica y prácticas adecuadas. Narcea.
  13. Martínez, M. A., Del Bosque, A. E., y Cano, A. (2018). Significado de la evaluación para profesores y alumnos de Psicología Iztacala. Debates en Evaluación y Currículum.
  14. Moreno, C. (2023). Importancia de la evaluación, coevaluación y autoevaluación en la educación universitaria: Experiencias en la educación artística. Revista Internacional de Humanidades, (12), 2-12. https://doi.org/10.37467/revhuman.v12.4716
  15. Moreno-Olivos, T. (2021). Cambiar la evaluación: Un imperativo en tiempos de incertidumbre. ALTERIDAD. Revista de Educación, 16(2), 223-234. https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.05
  16. Muskin, J. (2015). Evaluación del aprendizaje del estudiante y el currículo: Problemas y consecuencias para la política, el diseño y la aplicación. Cuestiones fundamentales y actuales del currículo y el aprendizaje, (1). http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002354/235489s.pdf
  17. Paternina, A., y Quessep, D. C. (2017). Creencias y concepciones: una mirada a la evaluación matemática en la educación superior. REDIPE, 6(4), 150-159. http://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/231/228
  18. Pizarro, E.A., y Gómez, S. S. (2019). Concepciones docentes sobre evaluación: de los lineamientos, el discurso y la práctica. Praxis & Saber, 10(22), 71-88
  19. Reyes, I., Díaz, A., Pérez, R., Marchena, R., y Sosa, F. (2020). La evaluación del aprendizaje: Percepciones y prácticas del profesorado universitario. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 136-162. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8449
  20. Rodríguez, H. M., y Salinas, M. L. (2020). La evaluación para el aprendizaje en educación superior: Retos de la alfabetización del profesorado. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 111-137. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.005
  21. Sánchez, M. (2022). Evaluación y aprendizaje: tiempos de reflexión. Investigación en Educación Médica, 11(43), 5-7. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2022.43.22452
  22. Velasco, M. G. (2011). Los saberes docentes sobre la evaluación de los aprendizajes en la escuela primaria. Una realidad de la práctica cotidiana. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_14/1212.pdf
  23. Yepes, E., y Gutiérrez, J. (2022). Evaluación formativa como proceso mentor en la enseñanza y aprendizaje hacia la calidad educativa. Revista de Ciencias Sociales, 28, 255-269. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38844