No. 37 (2024): enero - junio
Artículos

INTERNAL COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION ORGANIZATIONS:A SYSTEMATIC REVIEW (2012-2022)

Jazibi Abigail Canul Alcocer
Universidad Autónoma de Yucatán
Galo Emanuel López Gamboa
Universidad Autónoma de Yucatán
Categories

Published 2023-12-27

How to Cite

Canul Alcocer, J. A., & López Gamboa, G. E. (2023). INTERNAL COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION ORGANIZATIONS:A SYSTEMATIC REVIEW (2012-2022). Revista Panamericana De Pedagogía, (37), 54–71. https://doi.org/10.21555/rpp.vi37.2931

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

The objective of this paper is to identify the contributions that internal communication has on the functioning of higher education organizations by analyzing the current state of research on the subject. For this purpose, a systematic review was carried out following the PRISMA methodology. The search for articles in the open databases Redalyc and Dialnet and in the closed databases Ebsco-Academic Search Ultimate, Ebsco-Business Source Complete, Web of Science was based on 328 articles to which four filters were applied, resulting in a final corpus of 18 articles. The main findings determined that the topic has been developed
mostly by authors from Latin America; the research takes into account all educational agents (students, teachers, administrators and managers) and mainly has four approaches: internal communication and its relationship with other elements; from the approach of the inclusion of digital media; as part of organizational functioning and from the training of communication professionals. It is concluded that internal communication is considered an important element for the fulfillment of organizational objectives and the generation of motivation, sense of belonging and integration of all personnel. However, it is considered as implicit in the functioning of educational organizations and therefore specific planning, development and evaluation processes are not carried out. Greater attention should be paid to internal communication in order to exploit its potential as a strategy for the improvement of educational organizations.

References

  1. Abad, M. V., Valles, J. E. G., & Rincon, S. (2020). Interpersonal Communication and Internal Communication in Companies: An Analysis from the Profession and the University. Comunicación y Hombre, (16), 335-354.
  2. Andrade, H. (2012). Definición y alcance de la comunicación organizacional. En Fernández, C. (Ed.). La comunicación en las organizaciones (11-17). Trillas.
  3. Arizcuren, A., Cabezas, E., Cañeque, N., Casado, M., Fernández, P., Lacasta, J., Martín, T., Menchaca, M., Núñez, F., Sánchez, M., Soria, L., y Vicarioa, D. (2008). Guía de buenas prácticas de comunicación interna. FEAPS. https://www.plenainclusion.org/sites/default/files/bp-comunicacion-interna.pdf
  4. Avram, E. M. (2015). Internal and External Communication in Higher Education Institutions.SEA: Practical Application of Science, 3(2), 273-282.
  5. Barrios Fernández, N., Rodríguez Aguirre, N., y Tristá Pérez, B. (2019). El aseguramiento de la calidad y el factor humano en las instituciones de educación superior de América Latina. Revista Cubana de Educación Superior, 38(2).
  6. Beneitone, P. (2021). Educación Superior, documento eje. IIPE UNESCO. https://www.siteal.iiep.unesco.org/eje/educacion_superior#:~:text=Am%C3%A9rica%20Latina%20se%20distingue%20como,(Red%20%C3%8DndicES%2C%202021)
  7. Berceruelo, B. (2014). Comunicación interna en la empresa, claves y desafíos. Wolters Kluwer.http://www.comunicacioninterna.pe/pdf/pdf1.pdf
  8. Brinia, V., Selimi, P., Dimos, A., & Kondea, A. (2022). The Impact of Communication on the Effectiveness of Educational Organizations. Educ. Sci, 12(3). https://doi.org/10.3390/educsci12030170
  9. Brunner, J., y Uribe, D. (2007). Mercados universitarios: el nuevo escenario de la educación superior.Ediciones Universidad Diego.
  10. Cárdenas-Valencia, L. E., y Aguilar-Vélez, B. D. (2018). Incidencia de la comunicación interna con los estudiantes del programa Ser Pilo Paga de la Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín. Revista CEA, 4(8), 35-49. https://doi.org/10.22430/24223182.1046
  11. Cardozo Vale, S., y Vásquez, M. (2014). Herramientas de comunicación interna en la Universidad de Los Andes, Trujillo. Visión Gerencial, (1), 63-80.
  12. Delport, M. (2020). Lost in Communication in Higher Education, Communicatio, 46(3). 106-126. https://doi.org/10.1080/02500167.2020.1826552
  13. Diario Oficial de la Federación (2021). Ley General de Educación Superior. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGES_200421.pdf
  14. Duque-Rengel, V., Abendaño, M., y Cusot, G. (2022). Gestión de Comunicación Interna en Universidades de Ecuador: la mirada de los colaboradores. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 13(1), 34-49. https://doi.org/10.31207/rch.v13i1.335
  15. Espinosa Osorio, F. (2014). Comunicación interna en el entorno digital de la Universidad de Ibagué. Revista Comunicación, (31), 55-66.
  16. González, M. (2003). Las organizaciones escolares: dimensiones y características. En Gonzáles, M. (Ed.). Organización y gestión de centros escolares, dimensiones y procesos (25-40). Pearson.
  17. Hendrawan, B., Elshof, M., & Verkuil, L. (2020). Internal Communication Education in Universities of Applied Sciences in the Netherlands. Journal of Communication Management, 25(1), 34-49. https://doi.org/10.1108/JCOM-11-2019-0151
  18. Hoy, W., & Miskel, C. (1996). Educational Administration, theory, research and practice. Mc-Graw-Hill.
  19. Jadán Solís, P., Mackencie Álvarez, C., Sánchez Gómez, M., y Sobenis Cortéz, J. (2019). Plan estratégico de comunicación interna, para fortalecer los procesos administrativos de la Universidad Técnica de Babhoyo, extensión Quevedo. Journal of Science and Research, 4, 196-212. https://doi.org/10.5281/zenodo.3600470
  20. Jiménez Peñarreta, K. M., Sánchez Montalván, S. E., y Rodríguez Recalde, J. S. (2021). Incidencia de la comunicación interna en la identidad institucional del docente de la Universidad Politécnica Salesiana. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 94-125. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n63a5
  21. Loraine, P. (2013). Barreras de comunicación interna universitaria en el desarrollo de los procesos para la vinculación con el sector productivo. Revista Electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 8, (14).
  22. Lovell, D., Dolamore, S., & Collins, H. (2022). Examining Public Organization Communication Misalignments During COVID-19 Through the Lens of Higher Education. Administration & Society, 54(2), 212-247. https://doi.org/10.1177/00953997211026949
  23. Nadales-Gallego, A., Gallindo-Reyez, F., y Garrido-Moreno, A., et al. (2023). Revisión sistemática de la literatura. Conectando la comunicación interna con el employee engagement en las organizaciones. https://hdl.handle.net/10630/25965
  24. Newman, M., & Gough, D. (2020). Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. In Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M., & Buntins, K. (Eds.). Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application (3-22). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-27602-7
  25. Nivela-Cornejo, M., Echeverría-Desiderio, S., y Santos-Méndez, M. (2021). Educación superior con nuevas tecnologías de información y comunicación en tiempo de pandemia. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19). https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.239
  26. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO].Transformaciones digitales.https://www.iesalc.unesco.org/investigacion/transformaciones-digitales
  27. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico [OCDE] (2019). Educación superior en México: Resultados y relevancia para el mercado laboral. https://www.oecd-ilibrary.org/sites/ec877412-es/index.html?itemId=/content/component/ec877412-es
  28. Orrego Correa, C. I., y Muñoz Hernández, M. H. (2014). La Comunicación Interna en la Productividad Académica de la Universidad Privada y Pública en Programas de Administración de Empresas de Medellín, Colombia. Desarrollo Gerencial, 6(2), 98-127. https://doi.org/10.17081/dege.6.2.469
  29. Page, M. J., Moher, D., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., MayoWilson, E., Mcdonald, S., y Mckenzie, J. E. Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Rev. Esp. Cardiol, 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016
  30. Papic, K. (2018). La comunicación organizacional interna en la organización educativa. Foro educacional, (30), 11-39.
  31. Piñuel, J. (1997). Teoría de la comunicación y gestión de las organizaciones. Editorial síntesis.
  32. Rodríguez, H. (2012). Definición y alcance de la comunicación organizacional. En Fernández, C. (Ed.). La comunicación en las organizaciones (11-17). Trillas.
  33. Sandoval, L. (2006). El ser y el hacer de la organización educativa. Educación y Educadores, 9, 33-53.
  34. Santos Botechia, J., & Higashi, R. (2021). Internal Communication as Strategic Planning Tool: A Study in an Alto Tiete. Revista Fatec Zona Sul (REFAS), 7(4), 1-10.
  35. Simancas-González, E., y García-López, M. (2017). Gestión de la Comunicación en las Universidades Públicas Españolas. El Profesional de La Información, 26(4), 735-744. https://doi.org/10.3145/epi.2017.jul.17
  36. Tessi, M. (2013). Comunicación interna en la práctica: siete premisas para la comunicación en el trabajo. Ediciones Granica. https://books.google.com.pe/books?id=ZZtfAAAAQBAJ&printsec=copyright#v=onepage&q&f=false
  37. Vivas, A., y Saavedra, P. (2018). Comunicación interna en la calidad de la gestión administrativa del Liceo Técnico Amelia Courbis, Talca. Revista Scientific, 4(Ed. Esp.), 116-135. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.E.7.116-135
  38. Wills-Espinosa, N., Cevallos, M., Sadi, G., y Ancin, I. (2017). La relación entre la satisfacción con la comunicación interna y el compromiso organizacional: el caso de una universidad ecuatoriana. Austral Comunicación, 6 (1), 133-160.
  39. Zainun, N. F. H., Johari, J., & Adnan, Z. (2020). Technostress and Commitment to Change: The Moderating Role of Internal Communication. International Journal of Public Administration, 43(15), 1327-1339. https://doi.org/10.1080/01900692.2019.1672180