No. 35 (2023): enero - junio
Artículos

THE EDUCATIONAL EXPERIENCE IN THE UNIVERSITY CLASSROOM. A PHENOMENOLOGICAL APPROACH

Myriam Adriana Reyes Rodríguez
Pontificia Universidad Javeriana
Categories

Published 2022-12-31

How to Cite

Reyes Rodríguez, M. A. . (2022). THE EDUCATIONAL EXPERIENCE IN THE UNIVERSITY CLASSROOM. A PHENOMENOLOGICAL APPROACH. Revista Panamericana De Pedagogía, (35), 34–44. https://doi.org/10.21555/rpp.v35i35.2681

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

This article is situated in a philosophical and holistic approach of the critical educational theory (Freire, 1992; Agamben, 2004; Illich, 2011; Bauman, 2013; Biesta, 2009), which shows the inadequacy of the modern rationalist project, where pedagogical science is oriented to  the adoption of standards of measurement and evaluation of educational quality. It is based on the hypothesis that university educational practice has been focused, during the last decades, on the dogmatic-technical transmission of contents and the acquisition of competences to satisfy the labor market. In this institutional panorama of technocratic orientation, my objective is to point out, through a phenomenological-hermeneutic methodology, another educational experience, that of the university classroom; appealing to philosophical traditions (Heidegger, 2005; Gadamer, 2001; van Mannen, 2003). Taking the phenomenological narrative, present in the experiential accounts of participants in the university classroom and
questioning several authoritative voices on the subject, a ritual structure configured by different constitutive elements of the classroom essential for training is manifested as a finding: The word, the attention, the question, the encounter and the conversation.

References

  1. Adorno, T. (1998). Educación para la emancipación (Jacobo Muñoz). Madrid, España: Morata
  2. Agamben, G. (2004). Estado de excepción. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
  3. Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios de reflexión. Barcelona, España: Península.
  4. Bárcena, F., Larrosa J., y Mélich, J. (2006). Pensar la educación desde la experiencia. Revista portuguesa de pedagogía, 40(1), pp. 233-259.
  5. Biesta, G. (2009). Good education in an age of measurement: On the need to reconnect with the question of purpose in education. Educational Evaluation, Assessment and Accountability, 21(1), pp. 33-46.
  6. Boadu, G. (2021) Giving voice to teachers through interpretative phenomenological research: a methodological consideration. Qualitative Research Journal, 21(4), pp. 408-423.
  7. Byung-Chul, H. (2019). La desaparición de los rituales. Barcelona, España: Herder.
  8. Canguilhem, G. (1976). El conocimiento de la vida. Madrid, España: Anagrama
  9. Clandinin, J. (2008). Narrative Inquiry: A Methodology for Studying Lived Experienced. In Research Studies in Music Education, 27, pp. 44-54.
  10. Delory-Momberger (2009). Biografía y educación. México: CLACSO
  11. Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI. Freire, P. (1995). La Pedagogía del oprimido. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
  12. Fullat i Genis, O. (1992). La educación y sus saberes. Revista de Educación, 1(2), pp. 146-166.
  13. Gadamer, G. (2001). Verdad y método. I y II. Salamanca, España: Ediciones Sígueme.
  14. Heidegger, M. (2005). Ser y tiempo (Jorge Eduardo Rivera). Madrid, España, Trotta.
  15. Husserl, E. (2011). La idea de fenomenología. Barcelona, España: Herder.
  16. Jaeger, W. (2001). Paideia. Los ideales de la cultura griega. Barcelona, España: Herder. Illich, I. (2011). La sociedad desescolarizada. Buenos Aires. Argentina: GodoT.
  17. Emilio Lledó (1970). Filosofía y Lenguaje. Barcelona, España: Ariel.
  18. Masschelein, J., y Simons, M. (2014) Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Buenos Aires, Argentina: Miño & Dávila.
  19. Nietzsche, F. (2001). Sobre el porvenir de nuestras instituciones educativas. Barcelona, España: Tusquets.
  20. Sellar, S. Lingard, B. (2013). The OECD and Global Governance in Education. Journal of Education Policy, 28(5), pp. 710-725.
  21. Suarez, D. (2011). Relatos de experiencia, saber pedagógico y reconstrucción de la memoria escolar. Revista Belo Horizonte, 27(1), pp. 387-416.
  22. Vallone, M. (2005). La documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Buenos Aires, Argentina: OEA.
  23. Van Manem, M. (2003). Investigar la experiencia vivida. Barcelona, España: Paidós.
  24. Vesga, J. (2013). Cultura organizacional y sistemas de gestión de la calidad: una relación clave en la gestión de las instituciones de educación superior. Revista Guillermo de Ockham, 11(2), pp. 89-100.