No. 34 (2022): julio - diciembre
Artículos

TRAINING PROFESSIONALS FROM EXPERIENCE

Graciela Laura Cappelletti
Universidad de San Andrés
Mariana Paz Sajón
Universidad de San Andrés
Categories

Published 2022-07-01

How to Cite

Laura Cappelletti, G., & Paz Sajón, M. (2022). TRAINING PROFESSIONALS FROM EXPERIENCE. Revista Panamericana De Pedagogía, (34), 94–104. https://doi.org/10.21555/rpp.vi34.2583

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

This article reflects on the processes of professional training within the framework of the reflective practice paradigm. Vocational training is understood as a construction framed in a daily activity and implies analyzing and reflecting on that activity with the help of a mediator or tutor. In addition, it is considered that in professional training it is necessary to integrate conceptual learning with experiential learning. This article presents the analysis of a case in which reflections of the students of a first-year course of the Bachelor in Education Degree at a private university in Buenos Aires, Argentina, are systematized. The analyzed course, Introduction to Education, presents a teaching proposal that seeks to bring the world of work closer to students based on the concern that students usually express about the future.

References

  1. Alliaud, Andrea (2017). Los Artesanos de la Enseñanza. Acerca de la Formación de Maestros con Oficio. Buenos Aires. Paidós.
  2. Barato, Jarbas Novelino (2005). Formación Profesional: ¿Saberes del Ocio o Saberes del Trabajo? Oficina Internacional del Trabajo.
  3. Camilloni, Alicia (2010). La Formación de Profesionales en la Universidad. Gestión Universitaria, 2(2), 1-6.
  4. Camilloni, Alicia (2013). La Inclusión de la Educación Experiencial en Currículo Universitario. En G., Menéndez (Ed.). Integración Docencia y Extensión. Otra Forma de Enseñar y de Aprender, 11-21. Universidad Nacional del Litoral.
  5. Camilloni, Alicia (2014). Las Didácticas de las Profesiones y la Didáctica General: las Complejas Relaciones de lo Específico y lo General. En M.M., Civarolo (Ed.). Didáctica General y Didácticas Específicas: la Complejidad de sus Relaciones en el Nivel Superior, 8-31. Universidad Nacional de Villa María.
  6. Creswell, John (1994). Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks, Sage.
  7. Freire, Paulo (1971). La Educación como Práctica de la Libertad. Siglo XXI.
  8. Egan, Kieran (2000). Mentes Educadas, Cultura, Instrumentos Cognitivos y Formas de Comprensión. Paidós.
  9. López Zavala, R., Torres Aispuro, M.S., y Solís Aragón, M.L. (2019). Ética Docente Universitaria: la Necesaria Cultura Pedagógica del Profesorado en la Modernidad Líquida. En G. Acapulco (Ed.). XV Congreso Nacional de Investigación Educativa COME 2019, 1-9.
  10. Lundgren, U. (1992). Teoría del Currículum y Escolarización. Morata
  11. Maya Márquez, E.M. (2019). Educación Superior, ¿Motor de Cambio o Factor de Exclusión Social? Revista Universitaria, 2(11), 16-17. https://revistauniversitaria.uaemex.mx/article/view/12093
  12. Marquina, M. (2018). Más allá de la Didáctica: Alicia Camilloni. Revista de Educación, 14(2), 115-128.
  13. Mertian, N., Ornique, M., Sabelli, M.J., y Zambonini, S. (2018). Construir el Rol Profesional desde Comienzos de la Formación. Revista ISALUD, 13(64), 30-36.
  14. Pastré, P. (2006). Apprendre à Faire. Apprendre et Faire Apprendre, 109-121. Presses Universitaires de France.
  15. Pastré, P. (2011). La Didáctica Profesional. Un Punto de Vista sobre la Formación y la Profesionalización. Competenza e Professionalità Education Sciences & Societ, 1-10.
  16. Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la Práctica Reflexiva en el Oficio de Enseñar. Graó.
  17. Perrenoud, P., Paquay, L., Altet, M., y Charlier, E. (Ed.) (2008). Formación Profesional del Maestro. Estrategias y Competencias. Fondo de Cultura Económica.
  18. Porta, L., y Flores, G. (2017). Investigación Narrativa en Educación: la Expansión del Valor Biográfico. Revista del IICE, 41, 35-46. https://doi.org/10.34096/riice.n41.5156
  19. Sabelli, M.J., y Luján Baez (2021). Enseñar a Construir el Rol Profesional desde los Comienzos de la Formación: Condiciones, Dispositivos y Focalización. Formar en Práctica Reflexiva. Aique.
  20. Schön, D., y Coll, C. (1998). El profesional Reflexivo: Cómo Piensan los Profesionales Cuando Actúan. Paidós Ibérica.
  21. Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. Cambridge University Press.