Published 2022-07-01
How to Cite
Copyright (c) 2022 Revista Panamericana de Pedagogía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Abstract
This article reflects on the processes of professional training within the framework of the reflective practice paradigm. Vocational training is understood as a construction framed in a daily activity and implies analyzing and reflecting on that activity with the help of a mediator or tutor. In addition, it is considered that in professional training it is necessary to integrate conceptual learning with experiential learning. This article presents the analysis of a case in which reflections of the students of a first-year course of the Bachelor in Education Degree at a private university in Buenos Aires, Argentina, are systematized. The analyzed course, Introduction to Education, presents a teaching proposal that seeks to bring the world of work closer to students based on the concern that students usually express about the future.
References
- Alliaud, Andrea (2017). Los Artesanos de la Enseñanza. Acerca de la Formación de Maestros con Oficio. Buenos Aires. Paidós.
- Barato, Jarbas Novelino (2005). Formación Profesional: ¿Saberes del Ocio o Saberes del Trabajo? Oficina Internacional del Trabajo.
- Camilloni, Alicia (2010). La Formación de Profesionales en la Universidad. Gestión Universitaria, 2(2), 1-6.
- Camilloni, Alicia (2013). La Inclusión de la Educación Experiencial en Currículo Universitario. En G., Menéndez (Ed.). Integración Docencia y Extensión. Otra Forma de Enseñar y de Aprender, 11-21. Universidad Nacional del Litoral.
- Camilloni, Alicia (2014). Las Didácticas de las Profesiones y la Didáctica General: las Complejas Relaciones de lo Específico y lo General. En M.M., Civarolo (Ed.). Didáctica General y Didácticas Específicas: la Complejidad de sus Relaciones en el Nivel Superior, 8-31. Universidad Nacional de Villa María.
- Creswell, John (1994). Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks, Sage.
- Freire, Paulo (1971). La Educación como Práctica de la Libertad. Siglo XXI.
- Egan, Kieran (2000). Mentes Educadas, Cultura, Instrumentos Cognitivos y Formas de Comprensión. Paidós.
- López Zavala, R., Torres Aispuro, M.S., y Solís Aragón, M.L. (2019). Ética Docente Universitaria: la Necesaria Cultura Pedagógica del Profesorado en la Modernidad Líquida. En G. Acapulco (Ed.). XV Congreso Nacional de Investigación Educativa COME 2019, 1-9.
- Lundgren, U. (1992). Teoría del Currículum y Escolarización. Morata
- Maya Márquez, E.M. (2019). Educación Superior, ¿Motor de Cambio o Factor de Exclusión Social? Revista Universitaria, 2(11), 16-17. https://revistauniversitaria.uaemex.mx/article/view/12093
- Marquina, M. (2018). Más allá de la Didáctica: Alicia Camilloni. Revista de Educación, 14(2), 115-128.
- Mertian, N., Ornique, M., Sabelli, M.J., y Zambonini, S. (2018). Construir el Rol Profesional desde Comienzos de la Formación. Revista ISALUD, 13(64), 30-36.
- Pastré, P. (2006). Apprendre à Faire. Apprendre et Faire Apprendre, 109-121. Presses Universitaires de France.
- Pastré, P. (2011). La Didáctica Profesional. Un Punto de Vista sobre la Formación y la Profesionalización. Competenza e Professionalità Education Sciences & Societ, 1-10.
- Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la Práctica Reflexiva en el Oficio de Enseñar. Graó.
- Perrenoud, P., Paquay, L., Altet, M., y Charlier, E. (Ed.) (2008). Formación Profesional del Maestro. Estrategias y Competencias. Fondo de Cultura Económica.
- Porta, L., y Flores, G. (2017). Investigación Narrativa en Educación: la Expansión del Valor Biográfico. Revista del IICE, 41, 35-46. https://doi.org/10.34096/riice.n41.5156
- Sabelli, M.J., y Luján Baez (2021). Enseñar a Construir el Rol Profesional desde los Comienzos de la Formación: Condiciones, Dispositivos y Focalización. Formar en Práctica Reflexiva. Aique.
- Schön, D., y Coll, C. (1998). El profesional Reflexivo: Cómo Piensan los Profesionales Cuando Actúan. Paidós Ibérica.
- Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. Cambridge University Press.