No. 41 (2026): enero-junio
Artículos

Integration of the flipped classroom in Mexican school contexts. A review of studies from 2021 to 2025

Emmanuel Flores-Flores
Universidad del Valle de México

Published 2025-07-24

Keywords

  • Flipped classroom,
  • Active learning,
  • Educational innovation,
  • Student perception,
  • Educational inclusion,
  • Mexico
  • ...More
    Less

How to Cite

Flores-Flores, E. (2025). Integration of the flipped classroom in Mexican school contexts. A review of studies from 2021 to 2025. Revista Panamericana De Pedagogía, 41. https://doi.org/10.21555/rpp.3491

Abstract

The Covid-19 pandemic favored the integration of new innovative teaching methodologies in various educational contexts. One of them was the flipped classroom, which emerged as an effective strategy for fostering students’ active learning. The implementation of the methodology in Mexico allows to document, systematize and analyze a wide range of experiences. The aim of this study was to carry out a systematic review of studies published between 2021 and 2024 to identify trends, findings and strategies that help their integration into new school contexts. The revision included 19 studies focused on the implementation of the methodology in Mexican educational settings in different academic levels. Among the most relevant findings is that the flipped classroom promotes positive changes in teachers’ practices and in the development of students’ autonomy. In addition, there are some other benefits, for example, the increase in the interaction and responsibility of the students in their learning process. Nevertheless, some challenges were identified, mainly on teacher training, access to technological resources and the necessity to adapt the teaching strategies to the students’ profiles. As a result of the review, some opportunities arise. For example, strengthening the teacher’s skills to integrate digital tools and the possibility to improve the perception of both teachers and students. Finally, the need to continue researching on the implementation of the flipped classroom in new school contexts is of paramount importance.

References

  1. Angulo, J., García, R. I., Lagunes, A., & Torres, C. A. (2022). Prospectiva sobre la integración del aula invertida según experiencias del profesorado universitario. In M. Prieto, S. Pech, & S. del C. Herrera (Eds.), Avances Tecnológicos en la Educación y el Aprendizaje (pp. 10–21). Editorial CIATA.org - UNACAR.
  2. Arreola, D., & Vázquez, X. (2024). Aula inversa como método para el aprendizaje significativo y transdisciplinario. In A. Rodríguez (Ed.), Educación y Arte. Resonancias transdisciplinares en la sociedad (pp. 209–254). Centro de Investigación, Intervención, e integración Transdisciplinar en Ciencias y Artes CENIT .
  3. Bergman, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom. Reach every student in every class every day. International Society for Technology in Education.
  4. Bishop, J. L., & Verleger, M. A. (2013, junio). The flipped classroom: A survey of the research. Paper presentado en la 120.ª Conferencia Anual de la American Society for Engineering Education (ASEE), Atlanta, GA. https://doi.org/10.18260/1-2--22585
  5. Campos, L. E. (2021). La efectividad del aula invertida en línea como estrategia didáctica a distancia para la educación superior, durante la cuarentena por Covid-19: un estudio de caso. Revista Panamericana de Comunicación, 3(1), 102–115. https://revistas.up.edu.mx/rpc/article/view/2355/1925
  6. Cardoso-Espinosa, E. O. (2022). El aula invertida en la mejora de la calidad del aprendizaje en un posgrado en Administración. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24(e04), 1–15. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e04.3855
  7. Colín-Flores, C. G. (2023). Aplicación del aula invertida durante la pandemia de Covid-19 en estudiantes de negocios en México: hallazgos y aprendizajes. Revista del Centro de Investigación de La Universidad La Salle, 15(59), 215–238. https://doi.org/10.26457/RECEIN.V15I59.3260
  8. Inzunza-Mejía, P. C., López-Carmona, A. M., & Rivera-Obregón, M. L. (2022). El Enfoque de aula invertida como innovación en la educación superior ante el Covid-19. Revista RedCA, 4(12), 73–95. https://doi.org/10.36677/redca.v4i12.17166
  9. Jiménez-Rivas, J. R. (2023). Implementación de aula invertida: desempeño académico de estudiantes universitarios en un curso de lectura de textos en inglés. RIDE Revista Iberoamericana Para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(26), 1–18. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1484
  10. Londoño-Palacios, O. L., Maldonado-Granados, L. F., & Calderón-Villafañe, L. C. (2016). Guía para construir Estados del Arte. ICONK. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w25566w/Guia%20estados%20del%20arte.pdf
  11. Marín, R. I., Quevedo, S., & Loretto, T. (2022). Implementación de la metodología del aula invertida en el contexto de la pandemia de COVID 19 por docentes de la UAEMéx. Diversidad Académica, 1(2), 1. https://diversidadacademica.uaemex.mx/article/view/17810/15205
  12. Mejía-Velázquez, M. P., & Reyna-Lara, G. P. (2022). Uso del aula invertida para el desarrollo de la autonomía y pensamiento crítico: Aplicación en Alumnos del Técnico Superior Universitario en Lengua Inglesa de la Universidad Tecnológica de Querétaro. Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 12(3), 1–13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8839642&info=resumen&idioma=SPA
  13. Muñoz-Cano, J. M., Maldonano-Salazar, T. del N. J., Córdova-Hernández, J. A., Aleira-Albarrán, J., & Guzmán-Priego, C. G. (2023). Desarrollo en pandemia de proyectos de aula invertida en contextos de educación médica tradicional. Revista Cientifica Ciencia Medica, 26(2), 36–43. https://doi.org/10.51581/RCCM.V26I2.55
  14. Ñeco-Reyna, M. G., & Venteño-Jaramillo, M. G. (2021). Aula invertida en tiempos de pandemia: Una estrategia didáctica en sana distancia. In Y. M. Rueda-Mahecha, C. A. Silva-Giraldo, Jo. H. Cornejo-Martín-del-Campo, E. M. Godínez-López, H. E. Morales-del-Valle, B. A. Soria-Zendejas, T. López-Macías, & N. S. Sánchez-León. Las Tecnologías de la Información y Comunicación en la Educación Lationamericana: Modelos y Tendencias de Uso (pp. 163–177). Eidec Editorial. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8089656
  15. Pérez-Vences, M., Dajer-Torres, R., Villalobos-López, M., & Guerrero, L. E. (2024). Mediación pedagógica con un modelo híbrido y una metodología de aula invertida. Acción y Reflexión Educativa, 49, 50-61. https://doi.org/10.48204/j.are.n49.a4593
  16. Rose, D. H., & Meyer, A. (2002). Teaching every student in the digital age: Universal design for learning. Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
  17. Salas-Rueda, R. A., Cabrera-Rodríguez Arturo Efrén, & Domínguez-Herrera, E. (2025a). Uso del Padlet y la comunicación asertiva en el curso Geografía bajo la modalidad aula invertida. Revista de Educación Mediática y TIC, 14(1). https://journals.uco.es/edmetic/article/view/16649/15781
  18. Salas-Rueda, R. A., Negrete-Chaires, Á. A., & Domínguez-Herrera, E. (2025b). Uso de GeoGebra y Padlet en el proceso educativo de las matemáticas bajo la modalidad aula invertida. Revista Uniandes Episteme, 12(1), 84–98. https://doi.org/10.61154/rue.v12i1.3695
  19. Salas-Rueda, R. A., Eslava-Cervantes, A. L., Rocha, I., & Martínez-Ramírez, S. M. (2022). Uso del aula invertida y las herramientas tecnológicas en la asignatura Gestión de Proyectos durante la pandemia COVID-19. Gestión de Las Personas y Tecnología, 15(43), 1–24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9523526
  20. Salas-Rueda, R. A., Eslava-Cervantes, A. L., & Prieto-Larios, E. (2021). Análisis sobre el impacto del aula invertida y la tecnología en el proceso educativo sobre el diseño de la comunicación gráfica. Vivat Academia, 154, 25–39. https://doi.org/10.15178/VA.2021.154.E1238
  21. Zavala, M., González, I., & Rojas, G. (2023). Aportes al conocimiento actual sobre el aula invertida. Revista Espacios, 44(9), 206–217. https://doi.org/10.48082/ESPACIOS-A23V44N09P13