Published 2025-08-06
Keywords
- Upper secondary education,
- Dropout,
- Technological baccalaureate,
- Logistic regression
Copyright (c) 2025 Revista Panamericana de Pedagogía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The article presents an analysis of variables associated with disaffiliation or desertion of a cohort of first-time students in technological high school in a school in the northwest of Mexico. To do so, three categories of analysis were considered: personal variables, school background, and digital capital. The selection of categories was based on the statistical availability of the school, but it allowed, based on the information of 500 students, the construction of a non-parametric model of the variables with the greatest influence on disaffiliation or desertion, with the support of a logistic regression. The results show a disaffiliation of 28% of students, where the average secondary level is one of the greatest predictors of this situation, as well as having computer equipment at home. The need to increase the understanding of the problem with the analysis of the school climate, as well as educational policies, is concluded in order to reduce the incidence of this problem.
References
- Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (MEJOREDU) (2024). Indicadores nacionales de la mejora continua de la educación en México. Cifras del ciclo escolar 2021-2022. México: MEJOREDU. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/indicadores-nacionales-2023.pdf
- Díaz-Barajas, D., & Ruiz-Olvera, A. (2018). Reprobación escolar en el nivel medio superior y su relación con del autoconcepto en la adolescencia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47(2). https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/49
- Gobierno de México (2024). Beca Universal para el Bienestar Benito Juárez de Educación Media Superior. https://www.gob.mx/becasbenitojuarez/articulos/beca-universal-de-educacion-media-superior-benito-juarez
- Guzmán-Ventura, R., & Moctezuma-Franco, A. (2022). Causas del abandono escolar en educación media superior en México. Ciencia latina, 6(3). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2468
- Guzmán-Ventura, R., & Moctezuma-Franco, A. (2023). Abandono escolar en la educación media superior en México. Revista de investigación educativa de la REDIECH, 14. https://www.redalyc.org/journal/5216/521674411009/html
- Martínez, M., & De-Ibarrola, M. (2021). Educación media superior obligatoria en México: cobertura y calidad. Perspectivas. Revista de Trabajo Social, 37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8229540
- Peláez, I. M. (2016). Modelos de regresión: lineal simple y regresión logística. Revista Seden, 14, 195-214.
- Peniche-Cetzal, R. S., & Ramón-Mac, C. C. (2023). Desafíos tecnológicos de actores escolares en bachilleratos mexicanos en desventaja. ¿Qué queda para el profesorado? Hachetetepé. Revista Científica de Educación y Comunicación, 26(1-2). https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2023.i26.1106
- Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: una mirada en conjunto. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficiencia y Cambio en la Educación, 11(2). https://doi.org/10.15366/reice2013.11.2.002
- Secretaría de Educación Pública [SEP] (2023). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional. México: SEP.
- Secretaría de Educación Pública [SEP] (2024). Bachillerato Tecnológico Especializado. México: SEP.
- Subsecretaría de Educación Media Superior (SEMS) (s/f). Líneas de política pública para la Educación Media Superior. México: SEMS.