No. 40 (2025): July-December
Artículos

School Inclusion Processes in Colombian Rurality: A Systematic Review of the Literature

Ivonne-Valeria Domínguez-Delgado
Universidad Santo Tomás

Published 2025-05-24

Keywords

  • Inclusion,
  • Rural,
  • Education,
  • Colombia

How to Cite

Domínguez-Delgado, I.-V. (2025). School Inclusion Processes in Colombian Rurality: A Systematic Review of the Literature. Revista Panamericana De Pedagogía, 40. https://doi.org/10.21555/rpp.3391

Abstract

This article corresponds to a systematic review developed under the guidelines of the PRISMA declaration, whose objective was to analyze the research production related to the processes of school inclusion in rural areas of Colombia, within the framework of Decree 1421 of 2017, a regulation that regulates inclusive education in the country. To this end, a documentary search was carried out in four databases, prioritizing articles published in the last five years and with open access, specifically focused on inclusion and rurality. In total, 212 records were identified; After the process of filtering and application of inclusion criteria, 9 relevant studies were selected for analysis. The results show common problems such as ignorance of current regulations, lack of preparation of teaching staff and contextual barriers typical of rurality, which limit the effective implementation of inclusive educational practices.

References

  1. Correa, J., Agudelo-Alzate, G. C., & Bedoya-Sierra, M. M. (2013). Formación de docentes participantes en el programa de educación inclusiva con calidad en Colombia. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/4018
  2. Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for inclusion: developing learning and participation in schools. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE). United Kingdom. https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20English.pdf
  3. Buriticá-Morales, D. A., & Saldarriaga-Vélez, Ó. (2020). Voces infantiles y gestos pedagógicos en escuelas rurales. Pedagogía y Saberes, (52), 23-35. https://doi.org/10.17227/pys.num52-10025
  4. Castillo-Briceño, C. (2015). Posicionando la educación inclusiva: Una forma diferente de mirar el horizonte educativo. Revista Educación, 39(2), 123-152. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19902
  5. Chavarro-Bermúdez, L. J., Capella-Peris, C., Chiva-Bartoll, O., & Pallarés-Piquer, M. (2020). Promoción de la educación inclusiva e intercultural: estudio de caso en un colegio rural colombiano. Revista Lasallista de Investigación, 17(2), 256-265. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8233078
  6. Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2022). Situación de las mujeres rurales desde las estadísticas oficiales. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/notas-estadisticas/oct-2022-nota-estadistica-mujer-rural-presentacion.pdf
  7. Díaz-Piñeres, A., Bravo-Rueda, C., & Sierra-Delgado, G. E. (2020). Inclusive education in context: Reflections upon the implementation of the decree 1421 of 2017. Revista historia de la educación latinoamericana, 22(34), 265-290. https://doi.org/10.19053/01227238.9823
  8. Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293
  9. Echeita, G. (2016). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones (Vol. 102). Narcea Ediciones.
  10. García-Castillo, A. M. (2020). Educación inclusiva y marco legal en Colombia. Una mirada desde la alteridad y las diferencias. Tesis Psicológica, 15(2), 72-93. https://doi.org/10.37511/tesis.v15n2a4
  11. García-Sánchez, B. (2010). Pensamiento de Simón Rodríguez: la educación como proyecto de inclusión social. Revista Colombiana de Educación, (59), 134-147. https://doi.org/10.17227/01203916.600
  12. Maldonado‐Carreño, C., Yoshikawa, H., Escallón, E., Ponguta, L.A., Nieto, A. M., Kagan, S. L., Rey-Guerra, C., Cristancho, J. C., Mateus, A., Caro, L., Aragón, C. A., Rodríguez, J. C., & Motta, A. (2022). Medición de la calidad de la educación en la primera infancia: Asociaciones con el desarrollo infantil a partir de un estudio nacional con la herramienta IMCEIC en Colombia. Desarrollo infantil, 93(1), 254-268. https://doi.org/10.1111/cdev.13665
  13. Ministerio de Educación Nacional. (2017) Plan especial de educación rural, Hacia el desarrollo rural y la construcción de paz. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf
  14. Ministerio de Educación Nacional. (2020). Plan Especial de Educación Rural. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-404773_Recurso_01.pdf
  15. Ministerio de Educación Nacional. (2022). Circular 020 del 2022. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-412039_archivo_pdf.pdf
  16. Montaño-Contreras, L. M., Cerón-Bastidas, J. E., & Martín-Padilla, M. A. E. (2019) Relación cooperativa entre docentes y padres de estudiantes con discapacidad. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(24), 145-160 https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.rcdp
  17. Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, DG (2009). Elementos de informe preferidos para revisiones sistemáticas y metanálisis: la declaración PRISMA. British Medical Journal, 339 https://doi.org/10.1136/bmj.b2535
  18. Ortiz-Calderón, L. M., & Betancourt-Romero, C. (2020). Evaluación del Programa de Aceleración del Aprendizaje: una apreciación estratégica hacia la educación inclusiva en el posconflicto. Praxis y Saber, 11(25), 97-110. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.8207
  19. Ospina-Rave, B. E. (2008). La educación como escenario para el desarrollo humano. Investigación y educación en enfermería, 26(3), 12-15. https://doi.org/10.17533/udea.iee.2873
  20. Porter, G. L., & Towell, D. (2017). Promoviendo la educación inclusiva. Claves para el cambio transformacional en los sistemas de educación. Inclusive Education Canadá y Centre for Inclusive Futures del Reino Unido. https://citizen-network.org/uploads/attachment/592/promoviendo-laeducacin-inclusiva.pdf
  21. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  22. Tobón-Gaviria, I. C., & Cuesta-Palacios, L. M. (2020). Diseño universal de aprendizaje y currículo. Sophía, 16(2), 166-182. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.2i.957
  23. Vargas, Y. C., & Romero-Alfonso, S. L. (2021). Escuela en Ruralidad: una mirada a la inclusión en la educación. Educación y Ciencia, (25), 1-15. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e12313
  24. Yamada, T., Sakisaka, K., Bermúdez-Rodríguez, L. N., & Yamaoka, K. (2021). Self-esteem, socioeconomic status and social participation of persons with disabilities living in areas affected by armed conflict in Colombia. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Pública, 18(8). https://doi.org/10.3390/ijerph18084328
  25. Zhang, J. (2014). The development of special education in China under the trend of inclusive Education. Taking Hong Kong’s Inclusive Education as an Example. SME Management and Technology (Mid-10 Issue), (7), 298-300.