Published 2025-02-19
Keywords
- Project based learning,
- Student perception,
- Third level of basic education,
- learning strategies
Copyright (c) 2025 Revista Panamericana de Pedagogía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
This study focuses on evaluating the perception of the impact of pedagogical strategies based on Project-Based Learning (PBL) in strengthening the teaching-learning process of basic subjects at the Eloy Alfaro Basic Education Unit. The objective is to analyze how PBL influences the perception of learning, motivation and participation of third-year basic education students in their educational process. The methodology used comprises a quantitative methods. Through the design of an operationalization of variables, a survey segmented into categories was created that systematically evaluates the perception of students regarding the use of PBL and its impact on strengthening the teaching-learning process of the basic subjects. The data collected and analyzed resulted in a positive perception about the implementation of PBL in the teaching-learning process, highlighting its potential to encourage aspects such as teamwork, motivation for learning, participation and a better assimilation of knowledge, generating a positive impact on student performance. The study concludes by indicating that PBL has a high potential to replace traditional teaching processes, providing both the teaching staff and the students with a more dynamic, functional and adaptable pedagogical strategy for various areas of study; however, it can increase the degree of complexity of the learning process.
References
- Baloco, C., & López-Mendoza, O. (2022). Ambientes virtuales de aprendizaje con metodología de aprendizaje basado en problemas (ABP): Una estrategia didáctica para el fortalecimiento de competencias matemáticas. Praxis, 18(2), 1-22. https://doi.org/10.21676/23897856.3919
- Berrones-Guaraca, S. J. (2023). El método de aprendizaje basado en problemas (ABP) en los procesos de enseñanza-aprendizaje de Filosofía de los estudiantes de 1ro de B.G.U. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/11042
- Capelo-Bayas, T. F., Guevara-Medina, B. I., Carvajal-Parra, M. R., & Guzmán-Hernández, R. (2024). El ABP para el desarrollo de competencias técnicas en la UEF Isabel de Godín. Riobamba-Ecuador 2024. Dominio de las Ciencias, 10(3), 1983-2007. https://doi.org/10.23857/dc.v10i3.4020
- Castro-Báez, C. C., Banquez-Buendía, H. E., & García-Buitrago, D. M. (2024). Fortalecimiento del pensamiento aleatorio, a través del ABP y apoyado por un objeto virtual de aprendizaje, en estudiantes de grado décimo del colegio Gimnasio el Bosque sede bachillerato de la ciudad de Cúcuta [Tesis de posgrado, Universidad de Cartagena]. https://hdl.handle.net/11227/17710
- Castro-Martín, B., & Silva-Lorente, I. (2022). Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) e interdisciplinariedad como ejes para el desarrollo profesional. Aula de Encuentro, 24(1), 77-101. https://doi.org/10.17561/ae.v24n1.6773
- Cevallos-Jiménez, V. P. (2022). Gamificación en el desarrollo de la metodología del aprendizaje basado en problemas en la asignatura de Estudios sociales [Tesis de posgrado, Universidad Tecnológica Indoaméricana]. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/4997
- Correa-Martínez, K. A., & Merchán-Jaimes, R. (2023). El uso de las TIC para fortalecer la motivación hacia procesos de lectoescritura desde el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) con los grados cuarto y quinto de la I.E. Rural La Libertad de Tutazá-Boyacá [Tesis de posgrado, Universidad de Cartagena]. https://hdl.handle.net/11227/17377
- Cyrulies, E., & Schamne, M. (2021). El aprendizaje basado en proyectos: Una capacitación docente vinculante. Páginas de Educación, 14(1), 1-25. https://doi.org/10.22235/pe.v14i1.2293
- Duque-Cardona, V., & Largo-Taborda, W. A. (2021). Desarrollo de las competencias científicas mediante la implementación del aprendizaje basado en problemas (ABP) en los estudiantes de grado quinto del instituto universitario de caldas (Manizales). Panorama, 15(1 (28)), 143-156. https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i28.1821
- Espinoza-Freire, E. E. (2022). Aprendizaje por descubrimiento Vs aprendizaje tradicional. Revista Transdisciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 2(1), 73-81. https://doi.org/10.58594/rtest.v2i1.38
- Giler-Figueroa, T. L., Delgado-Mendoza, J. R., & Martínez-Isaac, R. (2023). El desarrollo de competencias comunicacionales a partir del aprendizaje basado en proyectos en los estudiantes de básica superior. Sinergia Académica, 6(Especial), 101-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9283938
- Guachún-Villalta, M. G., & Quishpi-Betun, E. Y. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) para Diseño de una Cartilla Bilingüe de Saberes y Conocimientos Ancestrales con alumnos del sexto año de la UECIB “Tupak Yupanki” [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de educación]. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2657
- Guaicha-Soriano, K. M., Lima-Rosero, P. E., Calderón-Guzmán, J. A., & Llange-Nieves, Z. J. (2024). Implementación en el aprendizaje basado en proyectos (ABP) en la educación universitaria: impacto en la motivación y el rendimiento de los estudiantes. Revista Social Fronteriza, 4(5). https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(5)456
- Hernández-Sampieri, R., & Mendoza-Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/SampieriLasRutas.pdf
- Loja-Tacuri, H. J., & Calderón-Solis, P. M. (2021). El aprendizaje basado en proyectos desde la perspectiva docente. Mamakuna, (17). https://revistas.unae.edu.ec/index.php/mamakuna/article/view/517
- Ortega, A., Espinoza, O., Ortega, A., & Brito, L. (2021). Rendimiento académico de estudiantes universitarios en asignaturas de las ciencias norfológicas: Uso de Aprendizajes Activos Basados en Problemas (ABP). International Journal of Morphology, 39(2), 401-406. https://doi.org/10.4067/S0717-95022021000200401
- Mora-León, E., Salazar-Carranza, L., & Palíz-Sánchez, C. (2019). El aprendizaje basado en proyectos: realidad y perspectivas. Journal of Science and Research, 4(4), 22–33. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/687
- Sinalin-Villacis, J. L. (2023). El ABP para el aprendizaje de la suma y resta en los estudiantes de cuarto grado de la Unidad Educativa Ignacio Flores del cantón Salcedo [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/items/d2993146-6b32-465c-868b-d6716887fc73
- Tenecela-Jerez, B. A., Analuisa-Martínez, S. M., Vázquez-Álvarez, A., & Ortiz-Aguilar, W. (2024). Estrategia ABP para la resolución de problemas en la asignatura Matemática en básica media. Sinergia académica, 7(2). http://sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/143
- Ruiz-Hidalgo, D., & Ortega-Sánchez, D. (2022). El aprendizaje basado en proyectos: una revisión sistemática de la literatura (2015-2022). HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 14(6), 1-14.
- Vargas, J. D., Arrogocés, I. C., Solano., A. D., & Peña, K. K. (2021). Aprendizaje basado en proyectos soportado en un diseño tecno-pedagógico para la enseñanza de la estadística descriptiva. Formación universitaria, 14(6), 77-86. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062021000600077
- Vargas-Vargas, N. A., Niño-Vega, J. A., & Fernández-Morales, F. H. (2020). Aprendizaje basado en proyectos mediados por tic para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Boletin Redipe, 9(3), 167-180. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i3.943
- Villanueva-Morales, C., Ortega-Sánchez, G., & Díaz-Sepúlveda, L. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos: metodología para fortalecer tres habilidades transversales. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 433-445. https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/1130