Latin otherness in video games: from the jungle to the screen

Main Article Content

Gastón Bernstein

Abstract

We are not only interested in rethinking the representations of Latino Characters and of Latin America made by First World produced games -and the stereotypes
that are implied- but also and mainly what happens with videogames  produced in Latin American territory,
and what type of representation is propose by way of response. It seems it’s not an easy task to escape self-erasure (deliberately erasing the marks of one’s own culture) or self-exoticization (lining up with the stereotype of otherness imposed by the hegemonic culture), at
least for the vast majority of latino video games. In this paper, some particular cases are investigated and at the
end some games are proposed as an alternative model to follow in terms of the representation of Latinos by
Latino. 

Article Details


Author Biography

Gastón Bernstein, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Licenciatura en Artes Audiovisuales, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Adscripto a la cátedra de Análisis de películas y críticas cinematográfcas desde 2017. Docente de  análisis cinematográfco en el Centro municipal de Producciones Audiovisuales Leonardo Favio de  Bernal. Publicación de “Into the Warp Zone: diálogos entre cine, series y videojuegos” en el libro “La venganza de la televisión: el audiovisual contemporáneo y sus nuevas preguntas”, Universidad Iberoamericana Ciudad de México; “Netflix y la demora” en Revista Aura, ISSN 2347-0135, n°12; en “Imagofagia” Revista de la ASAECA, ISSN 1852-9550, n°14 y n°20. Publicaciones periódicas en canal de Youtube “Casi Sale Vien: análisis y crítica de cine series y videojuegos”. Publicación del libro “Límites difusos y otros cuentos”, La Docta Ignorancia, Buenos Aires, 2020. Exposiciones en Primer Congreso Internacional de Ciencias Humanas “Humanidades entre Pasado y Futuro”, Escuela de Humanidades UNSAM, Bs As, 2019; en II Simposio sobre Cine y Audiovisual, UNICEN, Bs As. 2018. 

References

» Adorno, T., & Horkheimer, M. (1998). Dialéctica de la Ilustración. Madrid, Trotta.

» Anzaldúa, G. (2020). Borderlands / La Frontera. San Francisco, CA Aunt Lute Books.

» Benjamin, W. (1971). Angelus Novus. Barcelona Edhasa.

» Bonilla-Silva, E., Lewis, A. y Embrick, D. (2004). I did not get that job because of a black man...”: the story lines and testimonies of color-blind racism. Sociological Forum, 19(4), 555-581.

» Foucault, M. (1998). Historia de la locura en la época clásica. Colombia Fondo de Cultura Económica.

» Hall, S. (1996). Introducción: ¿Quién necesita “identidad? En Cuestiones de identidad cultural. Madrid, Amorrortu editores.

» Kerzman, N. (2019). Pasen el Joystick. Buenos Aires Universidad de Buenos Aires, FADU. En https://www.academia.edu/44081572/Pasen_el_Joystick

» Martin-Jones D. & Montañez M. S. (2013). Uruguay Disappears: Small Cinemas, Control Z Films, and the Aesthetics and Politics of

Auto-Erasure. Cinema Journal , Vol. 53, No. 1. pp. 26-51.

» Phelan, J. L. (1979) El Origen de la Idea de América.Cuadernos de Cultura Latinoamericana, 31, p. 5-21.

» Richard, N. (1994). La puesta en escena internacional del arte latinoamericano: Montaje, representación. En Visiones comparativas: XVII Coloquio Internacional de Historia del Arte. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.

» Richard, N. (2007). Fracturas de la memoria: arte y pensamiento crítico. Buenos Aires, Siglo XXI Editores.

» Rodríguez Jaume, M. J. (2019). El “nuevo racismo” desde la lente de la “migración silenciosa”: la adopción interracial en España. Migraciones Internacionales, 10(36). En https://doi.org/10.33679/rmi.v1i1.2153

» Said, E. W. (2008). Orientalismo. Barcelona, Debolsillo.