The communication of the psychologist through the cinema: analysis of the filmic stereotype

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Marta E. Vivas Rodríguez
Francisco Javier Cantero Sánchez
Vanesa Salado Navarro

Abstract

The present research starts from the premise that cinema is a source of great interest for the analysis of the image of the psychology professional over time. The way in which cinema has represented the psychologist is, consequently, of enormous importance as a generator and transmitter of filmic stereotypes. Two are, therefore, the objectives pursued: to analyze the representation of the psychologist in the cinema from 1930 to the present and to establish, based on the above, the basic stereotypes of the psychologist in the cinema that have actively intervened in the construction of models of representation of our discipline. For this purpose, a qualitative methodology of thematic analysis has been followed, selecting a representative sample and describing and analyzing thematic aspects such as the scenario, the evolution of the psychological schools represented, the staged techniques, the psychological branches present, or the social image that emerges from all this through a categorization of the filmic stereotyping. The results show an increasing evolution over the time studied of the number of valid films, their relationship with certain film genres (horror, crime and forensic), the extraordinary link between filmic stereotyping and clinical psychology, the constant ambiguity with other disciplines which shows the difficulties of the scientific autonomy of psychology, or the concordance of our results with the studies of Sneider and Gabbard with a preference for the “Wonderful” type of stereotyping. In short, it is considered that the cinema, until a few years ago, has been making a stereotype of the psychology professional that has distorted our professional performance. This implies a necessary effort in our profession for scientific communication.

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Author Biographies

Marta E. Vivas Rodríguez, Universidad de Sevilla

Graduada en Psicología por la Universidad de Sevilla. Se encuentra realizando el Máster en Psicología de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid. Sus líneas de investigación se centran en la Educación Especial en discapacidades cognitivas del desarrollo. Ha formado parte del Barómetro de Opinión de la Infancia y la Adolescencia (España) y en la transferencia de conocimiento y divulgación de artículos científicos con muestras nacionales e internacionales.

Francisco Javier Cantero Sánchez, Universidad de Sevilla

Profesor contratado Doctor adscrito al Departamento de Psicología Social de la Universidad de Sevilla. Su trayectoria investigadora se ha centrado en el campo de la psicología social y más concretamente, dentro de la Psicología Social de la Salud y en los últimos años en la salud ocupacional. Doctor en el 2000 su tesis versó sobre un programa de carácter psicosocial para reducir la ansiedad de los niños que iban a ser intervenidos quirúrgicamente. Pertenece al grupo de investigación Comportamientos sociales y salud (SEJ 458). En la actualidad es coordinador del Máster Universitario en Psicología de la Intervención Social y Comunitaria. Sus libros y capítulos de libros se han publicado en editoriales internacionales de prestigio, al igual que sus artículos en revista de alto impacto.

Vanesa Salado Navarro, Universidad de Sevilla

Vanesa Salado Navarro, contratada predoctoral del área de Psicología Experimental de la Universidad de Sevilla (España), cuenta con una trayectoria académica y profesional dedicada al ámbito de las Ciencias del Comportamiento. Además de graduada en Psicología por la Universidad de Huelva, es licenciada en Psicopedagogía y Maestra de Educación Infantil por esta misma área. También, ha cursado el Máster de Intervención y Mediación con Menores de la Universidad de Sevilla y actualmente, se encuentra cursando el Máster Interuniversitario en Metodología de las Ciencias del Comportamiento y de la Salud por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), así como el Doctorado en Psicología en la Universidad de Sevilla. Por otro lado, forma parte del estudio Health Behaviour in School-aged Children y del Barómetro de Opinión de la Infancia y la Adolescencia (España) donde trabaja activamente en la transferencia de conocimiento y divulgación de diferentes artículos científicos con muestras nacionales e internacionales.

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