The social function of cinema in times of pandemics
Main Article Content
Abstract
This paper proposes a series of reflections on cinema and how it was reconfigured during the Covid-19 pandemic in our country. Cinema, as an industry, brings together several spheres, among the most important of which are production, distribution and exhibition. In the latter, audiences play an important role. Since cinema first appeared, it has never ceased to amaze us with the different social functions it has fulfilled for audiences. However, with the arrival of the coronavirus, during the confinement, other functions seemed to reveal themselves, in this text we propose some of them, in the interest of helping to think about cinema as a dynamic, vigorous communication phenomenon in the context of the pandemic and in the face of the so-called new normality.
Article Details
References
»Alfaro, H & Ochoa A. (1998). La república de los cines. México, Clío.
»Almacellas, M. A. (2004). Educar con el cine (22 películas). Madrid, Ediciones Universitarias Internacionales.
» Ayala Blanco, J. (2021), Cine y Covid. Nuevos acercamientos estéticos y narrativos. Facebook ofcial de la ENAC. Consultado el 3 de marzo de 2022. En línea: https://www.facebook.com/enacunam/videos/486234272601835
» Coria, L. F. (2006). Taller de cineflia. México, Paidós.
» Cousins, M. (2004). Historia del cine. Londres, Blume.
» De los Reyes A. (1984). Los orígenes del cine en México, 1896-1900. México, FCE-SEP.
» De los Reyes, A. (1992). La vida en México en el siglo XX-1. Y cuando el cine llegó a México. Youtube ofcial de la Filmoteca UNAM. Consultado el 30 de marzo de 2022. En línea: https://www.youtube.com/watch?v=P2_vk0H0bWQ
» Ferro, M. (1980). Cine e historia. Barcelona, Gustavo Gilli.
» Freud, S. (1997). El malestar en la cultura. España, Alianza editorial.
» García Riera. E. (1974). El cine y su público. México, FCE.
» Gubern, R. (2014). Historia del cine. Barcelona, Anagrama.
» Hobsbawm, E. (1998). Historia del siglo XX. Buenos Aires, Grijalbo Mondadori.
» Imbert, Gérard. (2010). Cine e imaginarios sociales. El cine posmoderno como experiencia de los límites. (1990-2010). Madrid,
Cátedra.
» Lara, R. (2022). El cine en el entorno digital pospandemia. Facebook ofcial de la FES Aragón, UNAM. Consultado el 6 de abril de 2022. En línea: https://www.facebook.com/FESAragon.comunicacion/videos/552963576089242
» Marketing News. (2021). Las plataformas de ‘streaming’, las grandes benefciadas por los nuevos hábitos creados por la pandemia. Blog ofcial de Marketing News. Consultado el 4 de abril de 2022. En línea: https://www.marketingnews.es/investigacion/noticia/1165647031605/plataformas-de-streaming-grandes-benefciadas-nuevos-habitos-creados-pandemia.1.html
» Metz, CH. (1977). El signifcante imaginario. Psicoanálisis y cine. Barcelona, Paidós.
» Monsiváis, C. (2003). “Función corrida (el cine mexicano y la cultura popular urbana)”, en José Manuel Valenzuela Arce (Coordinador) Los estudios culturales en México. México, FCE.
» Morin, É. (2001). El cine o el hombre imaginario. Barcelona, Paidós.
» Rosenstone, A. R. (1997). El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la historia. Barcelona, Ariel.
» Sadoul, G. (1969). Las maravillas del cine. México. FCE.
» Shohat, E. & Stam, R. (2002). Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. España, Paidós.
» Sorlin, P. (1977). Sociología del cine. La apertura para la historia de mañana. México, FCE.
» Tena Núñez, R. A., García Ayala, J. A., Heredia Alba, F. (2012). Escenópolis, la urbanización impulsada por las artes escénicas en el siglo XXI. México, Plaza y Valdés.
» Tuñón, J. (1995). "Imagen-imaginación-imaginario: jardín público del cine y secreto de la historia” en Carmen Nava y Alejandro
Carrillo (Compiladores), México en el Imaginario. México, UAM Xochimilco.
» Zavala, L. (2000). Elementos del discurso cinematográfco. México, UAM.