Competency-based training for gender equity in students of the National University of Education (Ecuador). Comparative study
Published 2024-11-10
How to Cite
Copyright (c) 2024 Revista Panamericana de Pedagogía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Abstract
This research is focused on competency training for gender equality in students at the National University of Education, since this is a big problem at a social level. The need to promote gender equality as a fundamental human right is highlighted. Therefore, the objective of the study is to make visible the results of the implementation of competency-based training on concepts of gender, sex, equity, violence and gender rights for students of the National University of Education. With a quantitative approach through the implementation of a pre-test/post-test study, with training involved. The results obtained show statistically significant improvements in all dimensions of the questionnaire applied, after training. The need to implement this type of training spaces for the entire university community is made visible in order to eradicate practices that perpetuate gender inequalities.
References
- Águila-Calero, G., Díaz-Quiñones, J. A., Díaz-Martínez, P. M., & Cruz-Pérez, N. R. (2016). Instrumento para determinar necesidades de conocimiento de los padres acerca de la adolescencia y su manejo. Medisur, 14(6). 748-759. https://www.medigraphic.com/pdfs/medisur/msu-2016/msu166j.pdf
- Aguilar-Barriga, N. (2020). Una aproximación teórica a las olas del feminismo: la cuarta ola. Femeris: Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, 5(2), 121-146. https://doi.org/10.20318/femeris.2020.5387
- Alfonso-García, M., Mendoza-Domínguez, I., & Martínez-Rivera, T. (2023). Talleres sobre la equidad de género en el sector rural mediante el empleo de la comunicación como método. Scripta Mundi, 2(1), 8-24. https://doi.org/10.53591/scmu.v2i1.51
- Álvarez-González, F. J., Fernández-de-Córdova, P. S., Piña-Morocho, G. G., Calcaño-Ortiz, E., Portilla-Faican, G. I., Rodríguez-Lozano, M. N., González-Díez, J., Restrepo-Echevarría, R., & Añazco-Ojeda, D. F. (2020). UNAE: Historia de un sueño hecho realidad. En F. J. Álvarez-González (Coord.). Golpe a la educación superior. El abandono de las universidades estratégicas del Ecuador (pp. 181-252). CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20210122032136/Golpe-educacion-superior.pdf
- Asamblea Constituyente (2008). Constitución de la República del Ecuador. https://acortar.link/u2Y3J
- Barros, V. F. A., Vasconcelos, R. M., Araújo, E., Amaral, L., & Ramos, I. (2018). A positive perspective to implementation of a gender equality plan: a question of design, time and participation. IEEE Frontiers in Education Conference, 1-5, https://doi.org/10.1109/FIE.2018.8659112
- Bezanilla, M. J., Fernández-Nogueira, D., Poblete, M., & Galindo-Domínguez, H. (2019). Methodologies for teaching-learning critical thinking in higher education: The teacher’s view. Thinking Skills and Creativity, 33. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.100584
- Bascón, M., Cala, M., & De-la-Mata, M. (2006). Género, argumentación y resolución de conflictos en adolescentes. Análisis a través del discurso. En I Jornadas Internacionales de Educación Intercultural. Almería, noviembre 2006.
- Carvajal, R., & Mariño, T. (2018). Diseño de un sistema de capacitación por competencias para mejorar el desempeño laboral [Tesis de maestría, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/28316/1/40%20GTH.pdf
- Consejo de Europa. Grupo de especialistas en Mainstreaming (1999). Mainstreaming de género. Marco conceptual, metodología y presentación de Buenas prácticas. Informe final de las actividades del Grupo de especialistas en mainstreaming (EG-S-MS). Serie documentos, 28. Madrid: Instituto de la Mujer, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
- Crawford, M. (2006). Transformations. Women, gender and psychology. McGraw-Hill.
- De-Lucas-Larrea, B., Bouyanzari, Y., Apilánez-Piniella, E., Nobre, M., Viudes-de-Freitas, T., Carias-Reyes, A., Guevara, S., & Bouley, C. (2002). (Re) pensar los Derechos Humanos desde una perspectiva de género. Gakoa. https://www.mundubat.org/libro-mundubat-re-pensar-los-derechos-humanos-desde-una-perspectiva-de-genero-coleccion-gakoa-13
- Denyer, M., Furnémont, J., Poulain, R., & Vanloubbeeck, G. (2016). Las competencias en la educación: Un balance. Fondo de Cultura Económica. https://acortar.link/p30awd
- Dewey, J., & Dewey, E. (1950). Las escuelas de mañana. Editorial Losada.
- Dlamini, N. J. (2021). Gender-based violence, twin pandemic to COVID-19. Critical Sociology, 47(4-5), 583-590. https://doi.org/10.1177/0896920520975465
- Donoso-Vázquez, T., Montané, A., & Pessoa-de-Carvalho, M. E. (2014). Género y calidad en Educación Superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 157-171. https://doi.org/10.6018/reifop.17.3.204121
- Duarte-Cruz, J. M., & García-Horta, J. B. (2016). Igualdad, equidad de género y feminismo, una mirada histórica a la conquista de los derechos de las mujeres. Revista CS, 18, 107-158. https://doi.org/10.18046/recs.i18.1960
- Escudero-Escorza, T. (2019). Evaluación del profesorado como camino directo hacia la mejora de la calidad educativa. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 15-37. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.342521
- Fundación Mujeres (2008). Orientaciones para negociar medidas y planes de igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres en las empresas. Madrid: Instituto de la Mujer, Ministerio de Igualdad.
- García-Cano-Torrico, M., Hinojosa-Pareja, E. F., Buenestado-Fernández, M., & Jiménez-Millán, A. (2023). A statutory requirement: Teaching innovation for gender equality at university. Women’s Studies International Forum, 96. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2022.102673
- Gauchet, M. (2009). Vers une société de l’ignorance? Le Débat, 156, 144-166. https://doi.org/10.3917/deba.156.0144
- González-Robaina, M. (2023). Los estudios de género como base esencial para un desarrollo sostenible. Algunas consideraciones a partir del diseño e implementación del curso de capacitación en género. Revista Economía & Sociedad, 4(2), 48-55. https://doi.org/10.5377/aes.v4i2.16530
- Guil-Bozal, A., & Bascón-Díez, M. J. (2012). La construcción de la identidad de género, de la misoginia histórica a las nuevas perspectivas psicológicas de análisis. En I Congreso Internacional Comunicación y Género. Libro de actas. Facultad de Comunicación. Sevilla, 5-7 de marzo 2012. https://idus.us.es/handle/11441/33222
- Instituto de la Mujer (2008). Manual de aspectos básicos para elaborar un Plan de Igualdad en la empresa. Madrid: Instituto de la Mujer. https://acortar.link/KQopVK
- Jiménez-Cortés, R. (2005). El aprendizaje cultural de género desde la teoría sociocultural [Tesis de maestría, Universidad de Sevilla]. https://portalcientifico.uned.es/documentos/5e4fc31d29995245c6b249f4
- Kearns, M. C., D’Inverno, A. S., & Reidy, D. E. (2020). The association between gender inequality and sexual violence in the US. American journal of preventive medicine, 58(1), 12-20. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2019.08.035
- Kuennen, T. (2020). Not all violence in relationships Is “Domestic violence”. Brooklyn Law Review, 86, 43-51. https://acortar.link/VylzCT
- Lacey, R. E., Howe, L. D., Kelly-Irving, M., Bartley, M., & Kelly, Y. (2022). The clustering of adverse childhood experiences in the avon longitudinal study of parents and children: are gender and poverty important? Journal of Interpersonal Violence, 37(5-6), 2218-2241. https://doi.org/10.1177/0886260520935096
- López-Belloso, M., Silvestre-Cabrera, M., & García-Muñoz, I. (2021). Igualdad de género en instituciones de educación superior e investigación. Investigaciones Femeninas, 12(2), 263-270. https://doi.org/10.5209/infe.76643
- López-Francés, I., Viana-Orta, M. I., & Sánchez-Sánchez, B. (2016). La equidad de género en el ámbito universitario: ¿un reto resuelto? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(2), 349-361. https://doi.org/10.6018/reifop.19.2.211531
- Magar, V., Heidari, S., Zamora, G., Coates, A., Nothemba, P., & Swaminathan, S. (2019). Gender mainstreaming within WHO: not without equity and human rights. The Lancet, 393(10182) https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)30763-9
- Mimbrero-Mallado, C., Pallar-Parejoès, S., & Cantera-Espinosa, L. M. (2017a). Competencias de igualdad de género: Capacitación para la equidad entre mujeres y hombres en las organizaciones. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 17(2), 265-286. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1609
- Mimbrero-Mallado, C., Pereira-da-Silva, J., & Cantera-Espinosa, L. (2017b). Competencias de género y cultura
- del trabajo en una federación. Psicologia & Sociedade, 29, 1-10. https://doi.org/10.1590/18070310/2017v29157579
- Moreno-Elizalde, M. L. (2018). Reseña. El feminismo es para todo el mundo. Polyphōnía. Revista de Educación Inclusiva, 2(2), 222-229. https://n2t.net/ark:/13683/pyNR/rph
- Nongmeikapam, M., Pavitra, K. S., Gojendra, S., & Bhuyan, D. (2022). Handling victims of gender violence: A touch of sensitivity and sensibility. Indian Journal of Psychiatry, 64(3). https://doi.org/10.4103/0019-5545.341912
- Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuestas para el desarrollo humano. Paidos.
- Olarte, J. C. (2012). Aprendizaje organizacional y proceso de consultoría. Voces y silencios. Revista latinoamericana de Educación, 3(1), 70-86. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.05
- Organización de las Naciones Unidas (2016). El progreso de las mujeres en el mundo 2015-2016: Transformar las economías para realizar los derechos. Estudos Feministas, 24(2), 589-614. https://doi.org/10.1590/1805-9584-2016v24n2p589
- Powell, S., Ah‐King, M., & Hussénius, A. (2018). ‘Are we to become a gender university?’ Facets of resistance to a gender equality project. Gender, Work & Organization, 25(2), 127-143. https://doi.org/10.1111/gwao.12204
- Purba, R., Herman, H., Purba, A., Hutauruk, A. F., Silalahi, D. E., Julyanthry, J., & Grace, E. (2022). Improving teachers’competence through the implementation of the 21st century competencies in a post-covid-19 pandemic. Jurnal Masyarakat Mandiri, 6(2), 1486-1497. https://doi.org/10.31764/jmm.v6i2.7340
- Sánchez-Tarazaga, L., & Ferrández-Berrueco, R. (2022). Aplicación del método Delphi en el diseño de un marco para el aprendizaje por competencias. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 219–235. https://doi.org/10.6018/rie.463611
- Shields, S. A., Zawadzki, M. J., & Johnson, R. N. (2011). The impact of the workshop activity for gender equity simulation in the Academy (WAGES–Academic) in demonstrating cumulative effects of gender bias. Journal of Diversity in Higher Education, 4(2), 120-129. https://doi.org/10.1037/a0022953
- Tantekin-Erden, F. (2009). A course on gender equity in education: Does it affect gender role attitudes of preservice teachers? Teaching and Teacher Education, 25(3). 409-414. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.11.001
- Tatah, F. E., & Ndakeyo, D. (2023). The role of men in promoting gender equality and challenging patriarchy. American Journal of Gender and Development Studies, 2(1), 1-13. https://gprjournals.org/journals/index.php/AJGDS/article/view/189
- Torres, E. J. M., Lozano, L. A., & Rodríguez, W. N. (2013). Formación de promotores por la equidad de género desde la infancia. Revista Cubana de Salud Pública. 39(5), 893-902. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=47549
- Varela, N. (2019). Feminismo 4.0. La cuarta ola. Ediciones B.
- Zamudio-Sánchez, F. J., Ayala-Carrillo, M. R., & Arana-Ovalle, R. I. (2014). Mujeres y hombres: Desigualdades de género en el contexto mexicano. Estudios sociales, 22(44), 251-279. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-45572014000200010&lng=es&tlng=es