No. 39 (2025): Número en curso
Artículos

Pedagogical innovation and its contribution to the training of technical agricultural high school graduates for implementing sustainable practices

Celso Gustavo Dueñas Basurto
Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí, Ecuador
Eura María Zambrano Vera
Universidad Laica “Eloy Alfaro” de Manabí, Ecuador
Categories

Published 2024-10-30

How to Cite

Dueñas Basurto, C. G., & Zambrano Vera, E. M. (2024). Pedagogical innovation and its contribution to the training of technical agricultural high school graduates for implementing sustainable practices. Revista Panamericana De Pedagogía, (39). https://doi.org/10.21555/rpp.3214

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

Agricultural education faces environmental and social challenges in the 21st century and needs a profound transformation in the training of its future professionals. Pedagogical innovation and the use of strategies such as PBL, ICT, among others, promote a holistic vision of sustainable development. This article aims to analyze the potential of pedagogical innovation in the training of agricultural technical graduates in sustainable practices. The present investigation carried out with the participation of 30 students, 20 parents and 10 teachers of the Agricultural Technical Baccalaureate offer of the San Isidro Fiscal Educational Unit, yielded significant results. This study, which used methods ranging from bibliographic analysis to statistical techniques, was quasi-experimental, mixed, exploratory and descriptive in nature. Throughout the research, it was found that satisfaction with the pedagogical strategies increased; in general, parents felt very satisfied with the pedagogical strategies used, with a growth of 10%, which was initially 55%. This positive indicator reflects the confidence of parents in the training their children receive. This increase was observed when pedagogical innovation tools were implemented. However, despite these advances, some barriers persist that limit the full integration of these practices. Highlighting the need to adopt pedagogical strategies to specific contexts and continue research to improve rural education and promote sustainable development

 

References

  1. Aguirre Velasco, F. A. (2023). Las tecnologías de empoderamiento y participación como herramientas de innovación y aprendizaje a nivel de bachillerato técnico agropecuaria. Proyecto del Trabajo de Titulación Previo a la obtención del Título. Universidad Técnica del Norte. http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/14440/2/PG%201507%20TRABAJO%20GRADO.pdf
  2. Ávila, B. R. (2017). Aportes a la calidad de la educación rural en Colombia, Brasil y México: experiencias pedagógicas significativas. Tesis de doctorado. Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/doct_educacion_sociedad/12/
  3. Bernal Serpa, G. P., & Santader Patiño, E. T. (2020). Desarrollo de competencias laborales mediante aprendizaje basado en proyectos, con estudiantes de 3er año de bachillerato técnico, especialidad producciones agropecuarias (Unidad Educativa “El Tambo”). Trabajo de Especialización en Pedagogía para profesores de Bachillerato Técnico. Universidad Nacional de Educación. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1550
  4. Blanco-Brenes, A. C., Granados-Araya, C., Murillo-Masís, R., Navarro-Ceciliano, J., Ortega-Madriz, A., & Rojas-Delgado, M. (2020). Programa de capacitación para docentes de especialidades técnicas sobre la implementación de estrategias pedagógicas para fomentar la Educación para el Desarrollo Sostenible. Trabajo final de graduación para optar por el grado académico de licenciatura en Educación Técnica. Instituto Tecnológico de Costa Rica. https://repositoriotec.tec.ac.cr/handle/2238/12389
  5. Lara-Tambaco, R. M. (2022). Estrategias para optimizar la enseñanza-aprendizaje de la asignatura de Química en 1ero de bachillerato técnico agropecuario. Polo del Conocimiento, 7(4). https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3917
  6. Martínez Tomás, M., & Rodríguez Guardado, M. del S. (2022). Perspectivas de aprendizaje en ciencias experimentales en Centros de Bachillerato Tecnológico Agropecuario: Un comparativo por género. A&H Revista de Artes, Humanidades y Ciencias Sociales, 15, 100–124. https://revistas.upaep.mx/index.php/ayh/article/view/263
  7. Mendoza-Saltos, M. A., & Bolívar, O. (2022). La aplicación de las TIC y su repercusión en el aprendizaje del bachillerato técnico agropecuario. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada Yachasun, 6(11 ed. esp), 176–193. https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/246
  8. Monleon-Getino, A. (2015). El impacto del Big-data en la Sociedad de la Información. Significado y utilidad. Historia y Comunicación Social, 20(2), 427–445. https://doi.org/10.5209/rev_hics.2015.v20.n2.51392
  9. Rodríguez Macías, M., López Sánchez, M., & García Marrero, D. (2016). La cultura agropecuaria y el uso de las TIC en la formación pedagógica. Atenas, 4(36). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055146019
  10. Salas Fontalvo, F. J., & Meneses, S. (2023). Extensión rural y desarrollo social sostenible en la educación media de instituciones técnicas agropecuarias. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.19034.31681
  11. Scotta, V., Craparo, R., Valente Hervier, X., Boggio Sosa, M., & Espinosa, A. (2022). Educación para el desarrollo sostenible desde una visión integradora. Revista de Ingeniería y Ciencias Aplicadas, 3(1).
  12. Soto Arango, D. E., & Molina Pacheco, L. E. (2018). La Escuela Rural en Colombia como escenario de implementación de TIC. Saber, Ciencia y Libertad, 13(1), 275–289. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2086
  13. Tomaselli, A. (2018). La educación técnica en el Ecuador: el perfil de sus usuarios y sus efectos en la inclusión laboral y productiva. Naciones Unidad. https://hdl.handle.net/11362/43219
  14. Vanwildemeersch, E., Decombel, C., & Montalvo, N. (2017). Docentes de Bachillerato Técnico de primera: la alianza entre VVOB y la Subsecretaría de Fundamentos Educativos del Ecuador para una oferta integral de formación docente. En XI Seminario Internacional de la Red Estrado. https://www.vvob.org/sites/belgium/files/2016-ecu-docentos-bt-alianza-entre-vvob-subsecretaria.pdf
  15. Zambrano Rodríguez, R. E., & Barzaga Sablon, O. S. (2023). La deserción escolar en bachillerato técnico en la Unidad Educativa Fiscal Membrillo del Cantón Bolívar Manabí. Dominio de las Ciencias, 9(2), 1123–1147. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3332
  16. Zhuanaula González, Á. B., & Erazo Álvarez, C. A. (2022). Aprendizaje invertido como estrategia metodológica para la enseñanza en el bachillerato técnico especialidad agropecuaria. Polo del Conocimiento, 7(10), 844–861. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4760