No. 39 (2025): Número en curso
Artículos

Psychopedagogical intervention at the UAQUE Foundation: case study of students with Autism Spectrum Disorder

Diego Armando Lamprea Altuve
Universidad de las Américas y el Caribe
Categories

Published 2024-11-09

How to Cite

Lamprea Altuve, D. A. (2024). Psychopedagogical intervention at the UAQUE Foundation: case study of students with Autism Spectrum Disorder. Revista Panamericana De Pedagogía, (39). https://doi.org/10.21555/rpp.3194

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

The objective of the present study was focused on describing the psychopedagogical intervention carried out to improve skills and competencies in reading, writing and calculation in girls diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD). We worked under an action research methodology with a qualitative approach and a descriptive scope. The participants were 2 girls, the first 9 years old who is in the second grade of primary school and the second 14 years old in the 9th grade of secondary school, both diagnosed with ASD. The instruments used were the UAQUE Psychopedagogical Assessment Formats (school year 2023 - 2024). Regarding the results, a significant improvement is evident in the skills and competencies in reading, writing and calculation of both participants. It is concluded that the psychopedagogical intervention contributed to the improvement of the quality of life of the participants; However, there are areas of opportunity for improvement such as the need for continuous training of professionals in the intervention of various diagnoses, the application of the necessary flexibility and adaptations for specific cases in special education, the design of new instruments for academic monitoring. of this population, among others.

References

  1. American Psychiatric Association, APA (2014). Guía de consulta de los diagnósticos del DSM-5. https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/Forms/DispForm.aspx?ID=6
  2. Asunción, M., Mas, R., Fernández, M., & Pastor, G. (2018). Influencia del sesgo de género en el diagnóstico de trastorno de espectro autista: una revisión. Escritos de Psicología, 11(1). https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092018000100005
  3. Barquero, P., Barquero, A., & Turlán, V. (2021). Trastorno del espectro autista: comprensión y prácticas diarias. Revista Sanitaria de Investigación, (2) 6. https://revistasanitariadeinvestigacion.com/trastorno-del-espectro-autista-comprension-y-practicas-diarias
  4. Cabrera, D. (2007). Generalidades sobre el autismo. Revista colombiana de Psiquiatría, (36)1. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0034-74502007000500016&script=sci_arttext
  5. Coto, M. (2007). Autismo infantil: el estado de la cuestión. Revista de Ciencias Sociales, 2(11), 169-180. https://www.redalyc.org/pdf/153/15311612.pdf
  6. Coto, M. (2013). Síndrome de Asperger. Guía práctica para la intervención en el ámbito escolar. Asociación sevillana de Síndrome de Asperger online. https://www.asperger.es/index.php?V_dir=MSC&V_mod=download&f=2017-5/10-13-58-50.admin.Guia_Asperger_Intervencion_Escolar_ASSA.pdf
  7. Fundación UAQUE (2023). Formatos de valoración psicopedagógica.
  8. Fundación UAQUE (2024). Modelo de Atención. Educación Inclusiva – Salud.
  9. García-Sánchez, J. N., Fernández-Martínez, M., & Fidalgo-Redondo, R. (2003). Intervención psicopedagógica en el espectro autista: ilustración en el ámbito educativo. En F. Alcantud-Marín (Coord.). Intervención psicoeducativa en niños con trastornos generalizados del desarrollo (pp. 116-127). https://www.researchgate.net/publication/261721656_Intervencion_psicopedagogica_en_el_espectro_autista_ilustracion_en_el_ambito_educativo
  10. Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta edición). McGraw-Hill.
  11. González-Núñez, P. (2020). Glenn Doman y su método de educación alternativa. La mente es maravillosa. https://lamenteesmaravillosa.com/glenn-doman-y-su-metodo-de-educacion-alternativa/
  12. Massani-Enríquez, J. F., García-Navarro, C. X., & Hernández-Ochoa, E. (2015). La evaluación psicopedagógica de niños (as) con trastornos del espectro autista mediante el perfil psicoeducativo. Revista Universidad y Sociedad, 7(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000200021&lng=es&tlng=es
  13. Mulas, F., Ros-Cervera, G., Millá, M. G., Etchepareborda, M. C., Abad, L., & Téllez-de-Meneses, M. (2010). Modelos de intervención en niños con autismo. Revista de Neurología, 50(Supl 3), S77-84. https://neurologia.com/articulo/2009767
  14. InGeniu (2022). El método Singapur. https://www.metodosingapur.org/m%C3%A9todo-singapur
  15. Olaf, N. (2015). El Sistema LUZ. https://sistemaluz.cl/about.html
  16. Organización Mundial de la Salud. OMS (2023. Autismo. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders