No. 33 (2022): enero - junio
Artículos

EXPERIENCES AROUND THE END OF THE DEGREE: ITS EXPRESSION THROUGH INTERNET MEMES

Fany Lucero González Carmona
Profesor de Asignatura A. Facultad de Estudios Superiores Iztacala

Published 2021-12-31

How to Cite

González Carmona, F. L. (2021). EXPERIENCES AROUND THE END OF THE DEGREE: ITS EXPRESSION THROUGH INTERNET MEMES. Revista Panamericana De Pedagogía, (33). https://doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2396

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

The present research aimed to know the experiences that young university students expressed around the end of the degree, through the use of internet memes. I start from the qualitative methodology and a sociocultural approach to understand that social networks on the internet are contexts of digital social practice and that internet memes serve as mediating cultural artifacts. 10 students from the last semester of the psychology degree participated, with whom I conducted 46 participant observation sessions, 104 digital observation sessions and two in-depth interview sessions with each one. The findings indicate that young university students experience this transition process between leaving the university and entering the job market as a demand that represents great anguish and uncertainty and is accompanied by the difficulties involved in breaking with student life. They expressed tension in the process of ceasing to identify themselves only as students to begin to assume themselves as psychologists; as well as by interacting with family and social expectations regarding life after graduation. This was revealed by the use and dissemination of memes on the social network Facebook where they shared and elaborated these experiences and emotions. Point it towards the fundamental need to approach the experiences of young people to develop strategies that allow under graduates and graduates to live this process accompanied by considering the socio-emotional elements involved in it.

References

  1. Arango, P. L. (2015). Una aproximación al fenómeno de los memes en Internet: claves para su comprensión y su posible integración pedagógica. Comun. Midia Consumo, 12(33), 109-131.
  2. Ballesteros, D. E. (2016). Circulación de memes en WhatsApp: ambivalencias de humor desde la perspectiva de género. EMPIRIA. Revista de metodología de ciencias sociales, 35, 21-45.
  3. Beers, K. (2010). Using the discourse analysis to assess social co-presence in the video conference environment. In L. Shedletsky & J. Aitken. Cases on Online Discussion and Interaction: Experiences and Outcomes. Information Science Reference.
  4. Castro, P. y González-Palta, I. (2016). Percepción de estudiantes de psicología sobre el uso de Facebook para desarrollar pensamiento crítico. Formación Universitaria, 9(1), 45-56.
  5. Chiecher, A. (2014). Un entorno virtual, dos experiencias. Tareas académicas grupales y socialización de emociones en Facebook. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 79(28), 129-143.
  6. Corsaro, W. (2005). El acceso al mundo infantil. Estrategias de investigación para la entrada al campo y la recolección de datos en un escenario preescolar. En C. G. Pérez, D. I de L. Alarcón, B. J. J. Yoseff y V. M. A. Salguero (Comps.). Psicología Cultural, 1, FES Iztacala, UNAM, 235-278.
  7. Davison, P. (2012). The language of internet memes. In M. Mandiberg (Ed.), The social media reader, New York University Press, 120-136.
  8. Delabra, R. B. A. (2021). Experiencias de inserción laboral de egresados de la carrera de psicología de la FES Iztacala: un análisis de dos generaciones. Tesis de maestría. Universidad Nacional Autónoma de México.
  9. Dreier, O. (2005). Trayectorias personales de participación a través de contextos de práctica social. En G. Pérez (Trad.), Psicología Cultural, 1, FES Iztacala, UNAM, 235-278.
  10. Flick, U. (2002). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
  11. Garabito, G. (2018). Trabajo y juventudes universitarias en México. Tendencias y complejidades. En A. Corica, A. Freytes y A. Miranda (Comps.). Entre la educación y el trabajo. La construcción cotidiana de las desigualdades juveniles en América Latina. CLACSO, 93-108.
  12. González, C. F. L. (2018). Los memes de internet como mediadores de las vivencias de estudiantes universitarios. En J. J. Dorantes (Coord.). Háblame de TIC. El Cyberbullying y otros tipos de violencia tecnológica en Instituciones Educativas (pp. 203-216). Editorial Brujas.
  13. González-Carmona, F. L. y Saucedo-Ramos, C. L. (2020). El trabajo en equipo mediado por Facebook: una iniciativa de estudiantes universitarios. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social, 6(1), pp. 161-182, https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.6.1.2020.201.161-182
  14. Guzmán, G. C. y Saucedo, R. C. (2007). Introducción. En La voz de los estudiantes. Experiencias en torno a la escuela (pp.7-19). Ediciones Pomares.
  15. Huerta, D. G. (2014). Las imágenes macro y los memes de internet: posibilidades de estudio desde las teorías de la comunicación. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, 6. Recuperado de http://www.suv.udg.mx/paakat/index.php/paakat/article/view/217/316
  16. Mondragón-Barrios, L. (2009), Consentimiento informado: una praxis dialógica para la investigación. Rev Invest Clin, 61(1), 73-82.
  17. OECD (2019), Higher Education in Mexico: Labour Market Relevance and Outcomes, Higher Education, OECD Publishing. Recuperado de https://dx.doi.org/10.1787/9789264309432-en
  18. Rosero, S. E. (2015) Memes: comunicación e identidad, análisis comunicacional de los memes de Crudo Ecuador como representación de la identidad ecuatoriana. Tesis de licenciatura. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.
  19. Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1990). La entrevista en profundidad. En Introducción a los métodos cualitativos de Investigación (pp. 100-132). Paidós-Studio.
  20. Valverde, V. K. (2015). Cuenca dentro de las redes sociales. Los memes, ¿un reflejo de nuestra cultura? Trabajo de titulación previo a la obtención del título de licenciada en ciencias de la Educación en Lengua, Literatura y Lenguajes Audiovisuales. Universidad de Cuenca, Ecuador.
  21. Vélez, H. J. (2012). Los memes de internet y su papel en los medios de comunicación mexicanos. Memorias de XXIV Encuentro Nacional AMIC. La investigación de la comunicación y su incidencia social. Análisis sobre la construcción del campo de estudio y la producción de conocimiento (pp. 113-122), Saltillo, Coahuila.
  22. We are Social & Hootsuite. (2021). Digital 2021 Global Overview Report. Recuperado de: https://wearesocial.com/digital-2021