Teacher Leadership and Character Education: Keys to Educational Transformation in Paraguay
Published 2025-08-27
Keywords
- Teacher leadership,
- Character education,
- Values education,
- Paraguay,
- Educational quality
- Transformation ...More
Copyright (c) 2025 Revista Panamericana de Pedagogía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
This article examines the role of teacher leadership and character education as fundamental pillars in the process of educational transformation in Paraguay. Through a theoretical and contextual approach, it analyzes how practices of pedagogical, ethical, and distributed leadership contribute to improving educational quality and promoting students’ holistic development. Conceptual models, public policies, and relevant experiences that link teacher leadership with values education are discussed, and strategies for their effective integration into the Paraguayan education system are proposed.
References
- Aristóteles (2000). Ética a Nicómaco. [D. Ross, Trad.]. Alianza Editorial.
- Ávalos, B. (2011). La formación docente en América Latina: Revisión de la literatura. UNESCO-IIPE.
- Ávalos, B., & Gajardo, M. (2015). Educación y políticas docentes en América Latina: Avances y desafíos. OREALC/UNESCO.
- Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9781410617095
- Batlle, R. (2013). Aprendizaje-servicio y educación para la ciudadanía. Octaedro.
- Battistich, V. (2008). Character education, prevention, and positive youth development. Character Education Partnership.
- Berkowitz, M. W. (2020). The PRIMED model of character education. University of Missouri. Center for Character and Citizenship.
- Berkowitz, M. W., & Bier, M. C. (2004). Research-based character education. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 72-85. https://doi.org/10.1177/0002716203260082
- Bolívar, A. (2007). Educar para la ciudadanía: ¿Qué ciudadanía? ¿Qué educación? Revista de Educación, 342, 21–52.
- Bolívar, A. (2010). Liderazgo educativo: Nuevas perspectivas y retos. Editorial Síntesis.
- Bush, T. (2008). Leadership and management development in education. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781446213605
- Caena, F. (2021). Bridge over troubled water: Induction pointers for teacher leadership. Profesorado. Revista de Curriculum y Formacion del Profesorado, 25(2), 5-26. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i2.18534
- Consejo Nacional de Educación. (2023). Informe sobre el Plan Nacional de Transformación Educativa 2040. Asunción: Ministerio de Educación y Ciencias.
- Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123
- Cortina, A. (2007). Ética de la razón cordial: Educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Ediciones Nobel.
- Damon, W. (2004). What is positive youth development? The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 13–24. https://doi.org/10.1177/0002716203260092
- Fajardo, F., & Ulloa, M. (2016). Liderazgo pedagógico y mejora escolar. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18 (2), 45–62.
- Fullan, M. (2020). Leading in a culture of change (2° ed.). Jossey-Bass.
- Fundación Paz Global. (2022). Cumbre: Educación del Carácter para la Paz. https://legadoalasamericas.org/416
- González, A. (2018). Docentes en Paraguay: desafíos para la formación continua. Instituto Desarrollo.
- Kant, I. (2003). Fundamentación de la metafísica de las costumbres [M. García Morente, Trad.]. Espasa-Calpe.
- Kohlberg, L. (1984). Essays on moral development: The psychology of moral development (Vol. 2). San Francisco, CA: Harper & Row.
- Lapsley, D. K., & Narvaez, D. (2006). Character education. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology. Wiley, 4(6), 248-296.
- Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2008). Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership & Management, 28(1), 27–42. https://doi.org/10.1080/13632430701800060
- Lickona, T. (1991). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. Bantam Books.
- Lickona, T. (1996). Eleven principles of effective character education. Journal of Moral Education, 25(1), 93-100. https://doi.org/10.1080/0305724960250110
- Lickona, T. (2017). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. Bantam Books.
- Lickona, T., & Davidson, M. (2005). Smart & good high schools: Integrating excellence and ethics for success in school, work, and beyond. Center for the 4th and 5th Rs.
- Living Values Education. (2013). Paraguay – Valores para Vivir. https://livingvalues.net/paraguay
- Martín-Duarte-Ramírez, F. (2020). Liderazgo educativo en el siglo XXI. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 1(2), 86-111. https://doi.org/10.59654/r0hsn429
- Ministerio de Educación y Ciencias del Paraguay. (1998). Ley General de Educación N.º 1264/98. MEC. https://www.mec.gov.py
- Ministerio de Educación y Cultura. (1998). Ley General de Educación N.º 1264/98. Asunción: Dirección General de Currículum.
- Morales, L. (2018). Liderazgo distribuido en contextos escolares: Perspectivas y desafíos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48(1), 23–39.
- Murillo, F. J., & Krichesky, G. J. (2015). El liderazgo pedagógico en la escuela: Del modelo a la práctica. Editorial Narcea.
- Narvaez, D., & Lapsley, D. K. (2008). Teaching moral character: Two strategies for teacher education. Teacher Educator, 43(2), 156-172. https://doi.org/10.1080/08878730701838983
- Naval, C., & Arbués, E. (2016). La educación del carácter en la escuela: Retos y posibilidades. Revista Española de Pedagogía, 74(263), 179–196.
- Northouse, P. G. (2016). Leadership: Theory and practice (7th ed.). SAGE Publications.
- OECD. (2013). Leadership for 21st century learning: Educational research and innovation. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264205406-en
- OECD. (2015). Skills for social progress: The power of social and emotional skills. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264226159-en
- Pulido, L., & Aznar, I. (2011). Aulas felices: Programa de psicología positiva aplicada a la educación. Zaragoza: Gobierno de Aragón.
- Rivas, C. (2017). Educación del carácter y formación en valores: Fundamentos y propuestas educativa. Narcea Ediciones.
- Rivas, L. (2017). La educación del carácter: Fundamentos, evolución y aplicación. Editorial Narcea.
- Teach for All. (30 de 06 de 2025). Transformando la educación desde el liderazgo. Teach for All. A Global Network.
- Tríanes, M., & Fernández-Figares, M. (2011). Aprender a ser y convivir: Educación emocional y valores humanos. CEU Ediciones.
- UNESCO. (2015). Educación para la ciudadanía mundial: Preparar a los alumnos para los retos del siglo XXI. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244957.locale=es
- UNESCO. (2016). Informe mundial sobre la educación: La educación al servicio de los pueblos y el planeta. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245745_spa
- UNESCO. (2017). Docentes en transformación: Hacia una educación inclusiva, equitativa y de calidad. OREALC/UNESCO.
- Vaillant, D. (2015). El liderazgo pedagógico: Clave para mejorar la calidad educativa. Buenos Aires: Fundación Santillana.
- Yan, C. (2018). Eacher leadership in China: Opportunities and challenges. International Journal of Educational Development, 62, 35–42.