No. 40 (2025): July-December
Artículos

Development of Research Writing at Postgraduate Level

Karina-Paola García-Mejía
Universidad Autónoma de Querétaro, México
Luisa-Josefina Alarcón-Neve
Universidad Autónoma de Querétaro, México

Published 2025-06-27

Keywords

  • research writing ,
  • academic literacy ,
  • post-graduate level ,
  • scientific text

How to Cite

García-Mejía, K.-P., & Alarcón-Neve, L.-J. (2025). Development of Research Writing at Postgraduate Level. Revista Panamericana De Pedagogía, 40. https://doi.org/10.21555/rpp.3452

Abstract

In the encounter of postgraduate students with writing linked to research, their general mastery of language comes into play, such as the use of spelling and grammatical conventions, and the discursive-textual knowledge of the scientific texts, together with specific styles of an academic community for posing questions, criticizing ideas, arguing, even reviewing and presenting background texts. However, it is generally assumed that those who reach this educational level already “know how to write”, as if this were a single linguistic-communicative process learned in schooling. This limited vision means that research writing is not considered in the pedagogical and didactic criteria of most master’s and doctoral programs. This essay reviews the characteristics of research writing as a composition aimed at transforming knowledge, and critically analyzes the effectiveness of different strategies to accompany the development of this writing, based on the revision and commentary of drafts, from the traditional thesis direction to collaboration among peers in writing circles.

References

  1. Abiddin, N. Z., & Ismail, A. (2011). Attrition and completion issues in postgraduate studies for student development. International Review of Social Sciences and Humanities, 1(1), 15-29. https://www.irssh.com/yahoo_site_admin/assets/docs/2_NZB-1.15015009.pdf
  2. Abreu-Hernández, L. F., & De-la-Cruz-Flores, G. (2015). Crisis en la calidad del posgrado: ¿Evaluación de la obviedad, o evaluación de procesos para impulsar la innovación en la sociedad del conocimiento?. Perfiles educativos, 37(147), 162-182. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000100010&lng=es&tlng=es
  3. Aitchison, C. (2003). Thesis writing circles. Hong Kong Journal of Applied Linguistics, 8(2), 97-115.
  4. Aitchison, C., & Lee, A. (2006). Research writing: problems and pedagogies. Teaching in Higher Education, 11(3), 265-278. https://doi.org/10.1080/13562510600680574
  5. Aitchison, C., & Guerin, C. (2014). Writing groups, pedagogy, theory and practice. En C. Aitchison, & C. Guerin (eds.), Writing groups for doctoral education and beyond. Innovations in practice and theory (pp. 3-17). Routledge.
  6. Alarcón-Neve, L. J., & García-Mejía, K. P. (2022). Autopercepción de las(os) participantes de un círculo de escritura de tesis como escritoras(es) de investigación. Revisa Mexicana de Investigación Educativa, 27(94), 693-722. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662022000300693
  7. Alarcón-Neve, L. J., & García-Mejía, K. P. (2024). Comentarios escritos y orales en la revisión de textos entre pares de un círculo de escritura de tesis. Zona Próxima, 40, 92-117 https://doi.org/10.14482/zp.40.417.258
  8. Álvarez, G., & Colombo, L. (2021). Dialogic approaches to writing: student perspectives on two Argentinian doctoral initiatives. Teaching in Higher Education, 28(8), 1-15. https://www.doi.org/10.1080/13562517.2021.1952566
  9. Álvarez, G., & Difabio-de-Anglat, H. (2017). La actividad metalingüística en espacios de interacción entre pares: reflexiones en torno a un taller virtual orientado a la escritura de la tesis de posgrado. Perfiles educativos, 39(155), 51-67. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982017000100051&script=sci_abstract
  10. Álvarez, G., & Difabio-de-Anglat, H. (2019). Retroalimentación entre pares en un taller virtual de escritura de tesis de posgrado. Apertura, 11(2), 40-53. https://www.doi.org/10.32870/Ap.v11n2.1540
  11. Arancibia-Gutiérrez, B., Tapia-Ladino, M., & Correa-Pérez, R. (2019). La retroalimentación durante el proceso de escritura de la tesis en carreras de pedagogía: Descripción de los comentarios escritos de los profesores guías. Revista Signos. Estudios de lingüística, 52(100), 242-264. https://www.doi.org/10.4067/S0718-09342019000200242
  12. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior ANUIES. (1 de mayo de 2025). Anuarios Estadísticos de Educación Superior. https://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior
  13. Bitchener, J. (2018). The relationship between reading, thinking and writing the literature review component of a doctoral confirmation proposal. En S. Carter, & D. Laurs (eds.), Developing research writing: A handbook for supervisors and editors, 9-16. Routledge.
  14. Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica. https://www.aacademica.org/paula.carlino/3.pdf
  15. Carlino, P. (8-9 de septiembre de 2008). Desafíos para hacer una tesis de posgrado y dispositivos institucionales que favorecerían su completamiento. (Conferencia). Segundo encuentro nacional y primero internacional sobre lectura y escritura en educación superior. REDLEES (Red Nacional para el Desarrollo de la Lectura y Escritura en la Educación Superior), ASCUN (Asociación Colombiana de Universidades) y Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia. https://www.aacademica.org/paula.carlino/132
  16. Carter, S., & Kumar, V. (2017). “Ignoring me is part of learning”: Supervisory feedback on doctoral writing. Innovations in Education and Teaching International, 54(1), 68-75. https://doi.org/10.1080/14703297.2015.1123104
  17. Carter, S., & Laurs, D. (2018). Introduction: opening the books on research writing feedback. En S. Carter, & D. Laurs (eds.), Developing research writing: A handbook for supervisors and editors. Routledge.
  18. Castelló, M. (2022a). Escritura e identidad en contextos de investigación. Literatura y Lingüística, 46, 29-59. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000200029
  19. Castelló, M. (2022b). Research writing, what do we know and how to move forward. En M. Gustafsson, & A. Eriksson (eds.), Academic writing at intersections-Interdisciplinarity, genre hybridization, multilingualism, digitalization, and interculturality (EATAW), 89-122. WAC: Clearinghouse. https://wac.colostate.edu/docs/books/eataw2019/chapter4.pdf
  20. Chois-Lenis, P. M., Guerrero-Jiménez, H. I., & Brambilia-Limón, R. (2020). Una mirada análitica a la enseñanza de la escritura en Posgrado: revisón de prácticas documentadas en Latinoamérica. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 25(2), 535-556. https://www.researchgate.net/publication/341272620_Una_mirada_analitica_a_la_ensenanza_de_la_escritura_en_posgrado_revision_de_practicas_documentadas_en_Latinoamerica_536_Ikala
  21. Chois-Lenis, P. M., & Jaramillo-Echeverri, L. G. (2016). La investigación sobre la escritura en posgrado: Estado del arte. Lenguaje, 44(2), 227–259. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v44i2.4622
  22. Colombo, L., & Álvarez, G. (2021). Iniciativas didácticas basadas en la revisión entre pares y orientadas a la enseña-aprendizaje de la escritura de tesis a nivel de posgrado. Educación y Humanismo, 23(40), 1-18. https://doi.org/10.17081/eduhum.23.40.3995
  23. Corcelles-Seuba, M., Cano-Ortiz, M., Bañales-Gaz, G., & Vega, N. A. (2013). Enseñar a escribir textos científico-académicos mediante la revisión colaborativa: El trabajo final de grado en Psicología. Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 79-104. https://www.doi.org/10.4995/redu.2013.5593
  24. Esquivel-Becerril, D. R., Reyes-García, J. M., & Reyes-García, J. I. (3-5 de octubre de 2018). Los estudios de posgrado y la situación actual en México. XXII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Información. UNAM-ANFECA. https://repositorios.fca.unam.mx/investigacion/memorias/2018/7.06.pdf
  25. Fresán-Orozco, M. (2002). La asesoría de la tesis de doctorado. Una influencia permanente en la vida del investigador independiente. Revista de Educación Superior, 124, 103-122. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista124_S3A7ES.pdf
  26. García-Mejía, K. P., & Alarcón-Neve, L. J. (2024). El desafío de escribir la tesis de posgrado. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 5(2), 120-137. https://doi.org/10.24310/mar.5.2.2024.16444
  27. Guerin, C., & Aitchison, C. (2018). Peer writing groups. En S. Carter, & D. Laurs, (eds.), Developing research writing. A handbook for supervisors and advisors (pp. 51-55). Routledge.
  28. Guerin, C., & Aitchison, C. (2023). Finding confidence in writing: doctoral writing groups. En D. L. Elliot, S. S. E. Bengtsen, & K. Guccione (eds.), Developing researcher independence through the hidden curriculum (pp. 147-156). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-42875-3_13
  29. Godínez-López, A. C. (2023). Matricula de posgrado en México 2024: un análisis de tres programas de posgrado ofertados por instituciones públicas y privadas. Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas. UDEG. https://www.researchgate.net/publication/379147981_Matricula_de_posgrado_en_Mexico_2024_un_analisis_de_tres_programas_de_posgrado_ofertados_por_instituciones_publicas_y_privadas
  30. Hyland, K. (2011). The presentation of self in scholarly life: Identity and marginalization in academic homepages. Journal of English for Specific Purposes, 30, 286-297. https://doi.org/10.1016/j.esp.2011.04.004
  31. Ismail, A., Abiddin, N. Z., Hassan, R., & Ro’is, I. (2014). The profound of students’ supervision practice in higher education to enhance student development. Higher Education Studies, 4(4), 1-6. https://doi.org/10.5539/hes.v4n4p1
  32. Johns, A. M., & Swales, J. M. (2002). Literacy and disciplinary practices: opening and closing perspectives. Journal of English for Academic Purposes, 1(1), 13-28. https://doi.org/10.1016/S1475-1585(02)00003-6
  33. Kamler, B., & Thomson, P. (2014). Helping doctoral students write: Pedagogies for supervision (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315813639
  34. Kumar, V., & Aitchison, C. (2018). Peer facilitated writing groups: A programmatic approach to doctoral student writing. Teaching in Higher Education, 23(3), 360-373. https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1391200
  35. Kumar, V., & Stracke, E. (2007). An analysis of written feedback on a PhD thesis. Teaching in Higher Education, 12(4), 461–470. https://doi.org/10.1080/13562510701415433
  36. Larrosa, J. (2009). Experiencia y alteridad en educación. En C. Skliar, & J. Larrosa (eds.), Experiencia y alteridad en educación (pp. 13-44). Homo Sapiens.
  37. Lonka, K., Chow, A., Keskinen, J., Hakkarainen, K., Sandström, N., & Pyhältö, K. (2014). How to measure PhD students’ conceptions of academic writing? Journal of Writing Research, 5(3), 245-269. https://doi.org/10.17239/jowr-2014.05.03.1
  38. Lovat, T., Holbrook, A., Bourke, S., Dally, K., & Hazel, G. (2002). Examiner comment on theses that have been revised and resubmitted. AARE Conference, Brisbane, 1–23. https://www.aare.edu.au/data/publications/2002/lov02282.pdf
  39. Lovera-Falcón, P., & Uribe-Gajardo, F. (2017). Hacia una didáctica crítico reflexiva en la enseñanza de la escritura en educación superior. Lenguas Modernas, 50, 91-108. https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/49253
  40. Lozano-Blasco, R., Romero-González, B., & Soto-Sánchez, A. (2024). “¿Cómo sobrevivir al doctorado? Un meta-análisis del éxito en doctorandos. Educación XX1, 27(1), 105-129. https://doi.org/10.5944/educxx1.36566
  41. Luchilo, L. (2010). Programas de apoyo a la formación de posgrados en América Latina: tendencias y problemas. En L. Luchilo (ed.), Formación de posgrado en América Latina: Políticas de apoyo, resultados e impactos, 13-31. Eudeba. https://www.researchgate.net/publication/262711132_Apoyo_a_programas_de_posgrado
  42. Mancovsky, V. (2016). Un dispositivo de intervención-investigación con directores de tesis de posgrado en las facultades de Ciencias de la Educación y Ciencias de la Comunicación de la universidad de Málaga, desde una pedagogía doctoral. Revista del Instituto de Investigaciones en Educación, 7(9), 29-42. https://doi.org/10.30972/riie.092389
  43. Mancovsky, V., & Colombo, L. (2022). Pedagogía de la formación doctoral: ¿Quiénes son “los otros” en la elaboración de una tesis?. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(1), 105-114. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v3i1.13962
  44. Menin, O., & Temporetti, F. (2005). Reflexiones acerca de la escritura científica. Investigaciones, proyectos, tesis, tesinas y monografías. Rosario: Homo Sapiens.
  45. Mollis, M. (2010). Imágenes de Posgrados: entre la Academia y el Mercado y la Integración regional. En M. Mollis, J. Núñez-Jover, & C. García Guadilla (eds.), Políticas de posgrado y conocimiento público en América Latina y el Caribe: desafíos y perspectivas, 13-56. CLACSO. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/1067/3/krostch.pdf
  46. Moreno-Mosquera, E., & Soares-Sito, L. R. (2023). Escribir en el posgrado: el acompañamiento de tesis para su desarrollo como investigador(a). En A. Sánchez-Aguilar (coord.), Lectura y escritura académicas. Experiencias de acompañamiento en la Universidad (pp. 161-207). ITESO Universidad Jesuita de Guadalajara. https://rei.iteso.mx/items/e52e7c65-f57e-406b-9a03-22d6622b8cb6
  47. Ochoa-Sierra, L., & Moreno-Mosquera, E. (2019). Análisis de comentarios escritos de directores de tesis de posgrado. Revista Colombiana de Educación, 1(76), 143-171. https://www.doi.org/10.17227/rce.num76-5725
  48. Paré, A. (2014). Writing together for many reasons. Theoretical and historical perspectives. En C. Aitchison, & C. Guerin (eds.), Writing groups for doctoral education and beyond: Innovations in practice and theory (pp. 18-29). Routledge.
  49. Paré, A. (2017). Re-thinking the dissertation and doctoral supervision / Reflexiones sobre la tesis doctoral y su supervisión. Journal for the Study of Education and Development, 40(3), 407–428, https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1341102
  50. Paré, A. (2019). Re-writing the doctorate: new contexts, identities, and genres. Journal of Second Language Writing, 43, 80-84. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2018.08.004
  51. Piñero-Martín, M. L., Esteban-Rivera, E. R., Rojas-Cotrina, A. R., & Callupe-Becerra, S. F. (2021). Tendencias y desafíos de los programas de posgrado latinoamericanos en contextos de COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia, 26(93), 123-134. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29066223009
  52. Sabino, C. (1994). Cómo hacer una tesis. Panapo. http://www.hechohistorico.com.ar/Archivos/Varios/Como%20hacer%20una%20Tesis%20-%20Carlos%20Sabino.pdf
  53. Scardamalia, M., & Bereiter, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y Aprendizaje, 15(58), 43–64. https://doi.org/10.1080/02103702.1992.10822332
  54. Scardamalia, M., Bereiter, C., & Steinbach, R. (1984). Teachability of reflective processes in written composition. Cognitive Science, 8(2), 173–190. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0802_4
  55. Secretaría de Ciencia, Humanidades, Tecnología e Innovación SECIHTI. (1 de mayo de 2025). Portal de Consultas del Sistema Nacional de Posgrados (SNI). https://secihti.mx/consultas-snp
  56. Secretaría de Educación Pública SEP. (1 de octubre de 2024). Serie histórica y pronósticos de la estadística del Sistema Educativo Nacional. https://planeacion.sep.gob.mx/estadisticaeducativas.aspx
  57. Sistema Integrado de Información de la Educación Superior SIIES (1 de mayo de 2025). Estadística sobre la Educación Superior en México. https://www.siies.unam.mx/nacional.php
  58. Swales, J. M. (2016). Reflections on the concept of discourse community. ASp, 69. https://doi.org/10.4000/asp.4774
  59. Terán-Gallardo, O. (2011). Nivel de experticia del escritor y su relación con la calidad en la producción de textos escritos en estudiantes y profesores universitarios. Revista de Psicología, 1(1), 19-33. https://repositorio.uvm.cl/items/3ec6c513-88fd-46d1-a95d-46683b0b78ff
  60. Universidad La Salle. (2016). Manual de Tesis y Trabajos de Investigación. Universidad La Salle, Campus Victoria, Tamaulipas. https://www.lasallevictoria.edu.mx/descargas/alumnos/Manual_de_Tesis_y_Trabajos_de_Inv.pdf