No. 39 (2025): enero-junio
Artículos

Foucault and education: the formation of certain (and other possible) subjects, subjectivations and subjectivations

José-Tomás Rodríguez-Galdames
Universidad Católica de Temuco, Chile
Categories

Published 2024-12-12

How to Cite

Rodríguez-Galdames, J.-T. (2024). Foucault and education: the formation of certain (and other possible) subjects, subjectivations and subjectivations. Revista Panamericana De Pedagogía, (39). https://doi.org/10.21555/rpp.3291

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Abstract

From educational thought, in the relationship between philosophy and education, one of the central themes is the subject and its subjectivation. From the contributions of the philosopher Michel Foucault’s thought and conceptual categories, nineteenth century institutions such as the school, turn out to be key and determinant in the formation of certain types of subjects, configured by the predominant power-knowledge relations in the educational institution. In this context and under a Foucauldian conceptual mapping methodology, this article addresses and discusses the role of education as an institution that deploys certain pedagogical devices, in view of the formation-production of certain subjects, subjectivations and subjections. Among the main findings we can mention that, although the educational institution is the producer of a certain type of subjectivation related to the formation of the so-called “human capital” or managerialism, it is also possible to think and generate other modes of subjectivation for the formation of analytical-critical and creative subjects, capable of developing from and with freedom between the local and the global; between individual responsibility and collective processes. We believe that our results may be useful to think and put into practice an educational thought and praxis that includes the differences and options from the subjects themselves, which, in a Foucauldian sense, aims at educating students for the “care of the self” and “care of the other”, or resistance of the subject to be turned into someone who does not project or desire from himself/herself.

References

  1. Acevedo, H. (2021). Neoliberalismo como gubernamentalidad: un análisis crítico de la subjetivación contemporánea. El banquete de los dioses, (9). https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ebdld/article/view/6937
  2. Aguilar, A. (2020). Reflexión en torno a la utilidad de la cartografía conceptual en la investigación. In C. U. CIFE (Ed.), Análisis y reflexiones en torno a la metodología de la investigación y el desarrollo humano.
  3. Aguilar-Pérez, M. G., Ortega-Pérez, J. R. (2007). Modernidad y subjetividad. Acalán, 48. https://www.unacar.mx/contenido/difusion/acalan48pdf/portada_inter.pdf
  4. Alegría, J. (2015). Modelos de subjetivación y disciplinamiento. En torno a la modelización de la educación. Revista digital docente Perspectiva, 16.
  5. Amorim, T. R. D. S., Alberto, M. D. F. P., Dos-Santos, D. P., & Pessoa, M. C. B. (2019). “Mandados e comandados por alguém”: Processos de Subjetivação formados pela Institucionalização. Revista Subjetividades, 18(3), 51. https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v18i3.6763
  6. Ball, S. J. (1993). Foucault y la educacion. Disciplinas y saber. Morata.
  7. Barragán-Castrillón, B. (2011). Experiencia y narración: ensayo sobre el conocimiento escolar como campo de subjetivación. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (32), 201-219. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/32
  8. Blackman, L., Cromby, J., Hook, D., Papadopoulos, D., & Walkerdine, V. (2008). Creating subjectivities. Subjectivity, 22, 1-27. https://doi.org/10.1057/sub.2008.8
  9. Chavarriagia-Cigo, L. F., & Ochoa-Cano, N. (2015). Efectos del disciplinamiento en la escuela en la configuración de la subjetividad [Tesis de Grado. Universidad de Manizales]. Colombia. http://hdl.handle.net/20.500.11907/1314
  10. Colombani, M. C. (2023). Tecnologías del yo, política y resistencia: Michel Foucault y las posibilidades de nuevas subjetividades. Revista Central de Sociología, 16(16). https://www.centraldesociologia.cl/index.php/rcs/article/view/153
  11. Cortés-Rodríguez, M. A. (2013). Poder y resistencia en la filosofía de Michel Foucault. Biblioteca Nueva.
  12. Cullen, C. A. (1997). Crítica de las razones de educar. Temas de filosofía de la educación (Vol. 15). Paidós.
  13. Cullen, C. A. (2016). Subjetividad y alteridad. En A. M. Salmerón-Castro, B. F. Trujillo-Reyes, A. Del-Huerto-Rodríguez-Ousset; M. De-la-Torre-Gamboa, Diccionario Iberoamericano de filosofía de la educación. Fondo de Cultura Económica, UNAM. https://www.fondodeculturaeconomica.com/dife/definicion.aspx?l=S&id=22
  14. De-Alba, A., & Martínez-Delgado, M. (Coords.) (2011). Pensar con Foucault. Nuevos horizontes e imaginarios en educación. IISUE/ Universidad Autónoma de Zacatecas.
  15. Delgadillo-Mosquera, J. F. (2013). La escuela, el poder y la producción de subjetividad [Trabajo Magister en Educación. Universidad San Buenaventura]. Santiago de Cali, Colombia.
  16. Delgado-Rubio, E., & Dionicio-Lozano, M. (2020). Sujeto, subjetivación y ontología de nosotros mismos: Una reflexión abierta e inconclusa. Pensamiento. Revista de Investigación e Información Filosófica, 76(290), 505-520. https://doi.org/10.14422/pen.v76.i290.y2020.004
  17. Díaz-Genis, A. (2016). La formación humana desde una perspectiva filosófica: inquietud, cuidado de sí y de los otros, autoconocimiento. Editorial Biblos.
  18. Etchegaray, R., Chorroarín, S., Pac, A., Erramouspe, P., Esperon, J. P., Mizrahi, E., & Razuk, A. L. (2009). Condiciones y limites de las nociones de sujeto, subjetividad e identidad. Argentina: Universidad Nacional de la Matanza.
  19. Foucault, M. (1995). Tecnologías del yo. Paidós.
  20. Foucault, M. (1996). La hermenéutica del sujeto. Altamira.
  21. Foucault, M. (1999). La ética del cuidado de sí como práctica de la libertad [Interview].
  22. Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio, población: curso en el Collège de France (1977-1978). Fondo de Cultura Económica.
  23. Foucault, M. (2011). El gobierno de sí y de los otros. Fondo de Cultura Económica.
  24. Foucault, M. (2019). Microfísica del poder. Siglo XXI.
  25. Gajardo, M. (2022). Desarrollo educativo en América Latina. Tendencias globales, desafíos regionales. En F. Miranda-López, & A. Martínez-Bordón (Coords.), Políticas, reformas y evaluación educativas en México y América Latina: Balance y perspectivas a futuro (pp. 103-132). Universidad Iberoamericana. https://ibero.mx/sites/all/themes/ibero/descargables/publicaciones/politicas_reformas_evaluacion_educativas.pdf
  26. Vázquez-García, F. (2009). De la microfísica del poder a la gubernamentalidad neoliberal. Nota sobre la actualidad filosófico-política de Michel Foucault.
  27. Grinberg, S. M. (2015). El gobierno de sí recargado: Educación, pedagogía y gubernamentalidad en las sociedades de gerenciamiento. Textura, 17(34), 10-31.
  28. Laiton, Y. (2014). La institución escolar en el gobierno neoliberal: una perspectiva desde Michel Foucault. Ciudad Pazando, 7(2), 138-156. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.cpaz.2014.2.a07
  29. Langer, E., & Buenaventura, B. (2016). Usos y prospectivas de Foucault en la educación a 30 años de su muerte. Fundación Luminis.
  30. Larrosa, J. (1995). Escuela, poder y subjetivación. Ediciones de La Piqueta.
  31. Lorenzini, D. (2008). “El cinismo hace de la vida una aleturgie”. Apuntes para una relectura del recorrido filosofico del ultimo Michel Foucault. Revista Laguna, 23, 63-90. https://core.ac.uk/download/pdf/214828091.pdf
  32. Moreira-Martins, L. A., & Peixoto-Junior, C. A. (2013). Deslocamentos na Governamentalidade: a subjetivação como resistência ético-política em Foucault. Revista Psicologia Política, 13(27), 245-259. https://psykebase.es/servlet/articulo?codigo=7431653
  33. Morras, V. (2006). Dussel, Inés y Caruso, Marcelo. La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar. Santillana, Buenos Aires, 1999, 224 páginas. Clio & Asociados(9-10), 163-165. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10324/pr.10324.pdf
  34. Murcia-Monsalvo, Y. A. (2023). Caracterización de un concepto de resistencia en Michel Foucault [Trabajo de Grado. Universidad del Norte]. http://hdl.handle.net/10584/11369
  35. Noguera-Ramírez, C. E. (Comp.) (2018). Alfredo Veiga-Neto y los estudios foucaultianos en educación (1ª. ed.). Universidad Pedagógica Nacional.
  36. Ortiz, J. E. (2023). La subjetivación en el último Foucault: un modo de reconocer y minimizar efectos de dominación. Claridades. Revista de Filosofía, 15(1), 11-40. https://doi.org/10.24310/claridadescrf.v15i1.13687
  37. Ovejero-Bernal, A., & Pastor-Martín, J. (2001). La dialéctica saber-poder en Michel Foucault: un instrumento de reflexión crítica sobre la escuela. Aula Abierta, 77, 99-110. http://hdl.handle.net/10651/27469
  38. Pedranzani, B. E., Martin, L. M., & Díaz, C. R. (2013). Pensando las subjetividades hoy: el papel de la escuela y el currículum. Revista Contextos de Educación, 15(13).
  39. Piedrahita-Echandía, C. L., Díaz-Gómez, Á., & Vommaro, Pablo (Comps.) (2015). Pensamientos críticos contemporáneos: Análisis desde Latinoamérica. CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20151112014322/pensamiento.pdf
  40. Pincheira, I., Flem, I., Follegati, L., Sanhueza, D., & Sir, H. (Eds). (2016). Máquinas del saber, mecanismos del poder, prácticas de subjetivación. Actas 1ª Jornada transdisciplinar de estudios en Gubernamentalidad.
  41. Pineau, P. (1996). La escuela en el paisaje moderno. Consideraciones sobre el proceso de escolarización. In H. Cucuzza (Ed.), Historia de la educación en debate. Miño y Dávila Editores. https://labrujuladocente.files.wordpress.com/2014/03/pineau01.pdf
  42. Pineau, P. (1999). Premisas básicas de la escolarización como construcción moderna que construyó a la modernidad. REC: Revista de estudios del Currículum, 2(1), 39-61. http://hdl.handle.net/11162/25213
  43. Pineau, P. (2001). ¿Por qué triunfó la escuela?, o la modernidad dijo:“Esto es educación”, y la escuela respondió:“yo me ocupo”. En P. Pineau, I. Dussel, M. Caruso, La escuela como máquina de educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad (pp. 27-52). Paidós. https://isp-sal.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2020/03/2-La-escuela-como-maquina-de-educar.-Pineau.-1.pdf
  44. Pineau, P. (2010). Escolarización y subjetividad moderna. Diploma Superior en Gestión Educativa. FLACSO Argentina.
  45. Pineau, P., Dussel, I., & Caruso, M. (2001). La escuela como máquina de educar: tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. Paidós.
  46. Pulido-Cortés, O., Suárez-Vaca, M. T., & Espinel-Bernal, O. O. (Comps) (2017). Pensar de otro modo. Herramientas filosóficas para investigar en educación. Tunja UPTC. https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/3304
  47. Ramiro-Quiroga, A. (2017). Escuela y producción de subjetividad: El papel de la educación en las sociedades del gerenciamiento y el paradigma de la gestión escolar. IXTLI. Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 4(8), 221-235. http://ixtli.org/revista/index.php/ixtli/article/view/86
  48. Rodríguez-Neira, T. (1995). Poder y saber. (La micropolítica foucaultiana y la práctica escolar). Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 7, 163-181. https://doi.org/10.14201/3075
  49. Runge, A. (2020). Analítica pedagógica de la subjetivación y del reconocimiento: los aportes de Michel Foucault y Judith Butler para pensar la interacción educativa. In O. C. Espinel (Ed.), Educación y pensamiento contemporáneo: práctica, experiencia y educación (pp. 191-216). Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://repository.uniminuto.edu/items/baba2cf1-aca1-4c78-bb7f-91244fd4fc1a
  50. Salazar-Rendón, M. A., & Castaño-Urdinola, J. T. (2023). Resistir no es aguantar: en busca de la noción de resistencia. Sociedad y Economía 50, e10111995. https://doi.org/10.25100/sye.v0i50.11995
  51. Veiga-Neto, A., & Noguera Ramírez, C. E. (2010). Gubernamentalidad neoliberal: implicaciones para la educación. Revista Educación y Pedagogía, 58, 213-235.
  52. Zuluaga-Garcés, O. L., Vitarelli, M., Veiga-Neto, A., Schérer, R., Saldarriaga, O., Sáenz, J., Runge, A. K., Rifà, M., Quiceno-Castrillón, H., Noguera, C., Narodowski, M., Martínez-Boom, A., Echeverri, J., Caruso, M., & Aguilar, D. (2005). Foucault, la pedagogía y la educación: pensar de otro modo (1ª. ed.).