Articles
Published 2014-12-07
How to Cite
Calvo, P. (2014). Ética empresarial, responsabilidad social y bienes comunicativos. Tópicos, Revista De Filosofía, (47), 199–232. https://doi.org/10.21555/top.v0i47.667
Downloads
Download data is not yet available.
Altmetrics
Citas
Abstract
Since its beginnings, the conceptualisation of social responsibility has taken many forms, some of them related to philanthropy, patronage, strategy or business marketing among others. This paper defends the thesis that economic organization needs to manage those communicative goods, such as trust, reputation or reciprocity, evolved in the right development of their business activity and, therefore, on economic profit maximization. But for this, economic organization should implement a social responsibility to live up to expectations at stake; that is, to take into account the ethical dimension that underlies it.
References
- Apel, K. O. (1998) [1987]: Teoría de la verdad y ética del discurso, Barcelona: Paidós.
- Bowen, H. R. (1953): Social Responsibilities of Businessman, Nueva York: Harper and Row.
- Calvo, P. (2013): “Economía civil desde una ética de la razón cordial”, CIRIEC, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (79), 115-143.
- Camps, V y Cortina, A. (2007): “Las éticas aplicadas”, en C. Gómez y J. Muguerza (eds.), La aventura de la moralidad (Paradigmas, fronteras yproblemas de la ética), Madrid: Alianza, 444-463.
- Carroll, A. B. (1999): “Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct”, Business and Society, 38 (3), 268-295.
- COM (2001) 366 Final (2001): Libro Verde. Fomentar un marco europeo para la Responsabilidad Social de las Empresas, Bruselas, UE. Recuperado de http://www.jussemper.org/Inicio/Recursos/Actividad%20Corporativa/Resources/Libro%20verde.pdf. Consultado el 15 de junio de 2014.
- COM (2002) 551 Final (2002): Comunicación relativa a la Responsabilidad Social de las Empresas: una contribución empresarial al desarrollo sostenible, Bruselas, UE. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2002:0347:FIN:es:PDF. Consultado el 15 de junio de 2014.
- COM (2006) 136 Final (2006): Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo. Poner en práctica la asociación para el crecimiento y el empleo: Hacer de Europa un polo de excelencia de la Responsabilidad Social de las Empresas, Bruselas, UE. Recuperado de http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2006:0136:FIN:es:PDF. Consultado el 15 de junio de 2014.
- COM (2010) 629 Final (2010): Política de desarrollo de la UE en apoyo del crecimiento integrador y el desarrollo sostenible. Mejorar el impacto de la política de desarrollo de la UE, Bruselas, UE. Recuperado de http://ec.europa.eu/development/icenter/repository/GREEN_PAPER_COM_2010_629_POLITIQUE_DEVELOPPEMENT_ES.PDF. Consultado el 15 de junio de 2014.
- Conill, J. (2006a): Ética hermenéutica. Crítica desde la facticidad, Madrid: Tecnos.
- Conill, J. (2006b)[2004]: Horizontes de economía ética, Madrid: Tecnos.
- Cortina, A. (1990): Ética sin moral, Madrid: Tecnos.
- Cortina, A. (1992): Ética mínima, Madrid: Tecnos.
- Cortina, A. (1996): “El estatuto de la ética aplicada. Hermenéutica crítica de las actividades humanas”, Isegoría, 13, 119-134.
- Cortina, A. (2000) [1994]: “¿Qué es ética?”, en A. Cortina, J. Conill, A. Domingo y D. García-Marzá: La ética de la empresa. Claves para una nueva ética empresarial, Madrid: Trotta, 17-33.
- Cortina, A. (2003): “El quehacer público de las éticas aplicadas”, en A. Cortina y D. García-Marzá (ed.): Razón pública y éticas aplicadas. Los caminos de la razón práctica en una sociedad pluralista, Madrid: Tecnos, 13-44.
- Cortina, A. (2006): “La responsabilidad social corporativa y la ética empresarial”, en L. Vargas (Coord.): Mitos y realidades de la Responsabilidad Social Corporativa en España. Un enfoque multidisciplinar, Cizur Menor: Editorial Aranzadi, 109-120.
- Cortina, A. (2007): Ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía en el siglo XXI, Oviedo: Nobel.
- Cortina, A. (2008): “European Economic Ethics Research A Diagnosis”, Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik, (9/1), 10-27.
- Donati, P. y Calvo, P. (eds) (2014): New Insight Into Relational Goods (Monográfico de Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 14), Castellón de la Plana: Servei de Publicacions de la Universitat Jaume I.
- Feenstra, R. A. (2012): Democracia monitorizada en la era de la nueva galaxia mediática. La propuesta de John Keane, España: Icaria Editorial.
- Feenstra, R. A. y Casero, A. (2014): “Democracy in the digital communication environment: A typology proposal of political monitoring processes”, International Journal of Communication, (8), 2448–2468.
- Freeman, R. E. (1984): Strategic Management: A Stakeholders Approach, Boston: Pitman.
- Fehr, E. y Gächter, S. (2002): “Altruistic Punishment in Humans”, Nature, 415 (6868), 137-140.
- García-Marzá, D. (2003): “La responsabilidad por la praxis: La ética discursiva como ética aplicada”, en A. Cortina y D. García-Marzá (ed): Razón pública y éticas aplicadas. Los caminos de la razón práctica en una sociedad pluralista, Madrid: Tecnos, 159-190.
- García-Marzá, D. (2004): Ética empresarial: del diálogo a la confianza, Madrid: Trotta.
- García-Marzá, D. (2005): “Diálogo y responsabilidad: bases éticas de la confianza en la empresa”, Revista Icade (64), 91-108.
- García-Marzá, D. (2007): “Responsabilidad social de la empresa: una aproximación desde la ética empresarial”, Veritas, 2 (17), 183-204.
- González, E. (2002): “Defining a Post-Conventional Corporate Moral Responsibility”, Journal of Business Ethics, (39), 101-108.
- González, E. (2007): “La teoría de los Stakeholders. Un puente para el desarrollo práctico de la ética empresarial y de la responsabilidad social corporativa”, Veritas, 2 (17), 205-224.
- González, E. (2012). “Perspectiva de los grupos de interés en la RSE”, en E. Raufflet, J. F. Lozano, E. Barrera y C. García de la Torre (eds.): Responsabilidad Social Empresarial, México: Pearson, 91-103.
- González, E. y García-Marzá, D. (2006): “Responsabilidad Social Empresarial (RSE) en Europa: la apuesta por un nuevo modelo de empresa. Una revisión crítica desde la ética empresarial”, Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, (6), 157-170.
- Habermas, J. (1987) [1981]: Teoría de la acción comunicativa. Vol. 1 y 2, Madrid: Taurus.
- Habermas, J. (1991) [1984]: Escritos sobre moralidad y eticidad, Barcelona: Paidós.
- Habermas, J. (2000) [1991]: Aclaraciones a la ética del discurso, Madrid: Trotta.
- Habermas, J. (2002) [2001]: Acción comunicativa y razón sin trascendencia, Madrid: Paidós.
- Hirschman, A. O. (1984): “Against Parsimony: Three Easy Ways of Complicating Some Categories of Economic Discourse”, Bulletin of the American Academy of Arts and Sciences, XXXVII-8, 11-28.
- Kant, I. (2010) [1785]: Fundamentación para una metafísica de las costumbres, Madrid: Alianza.
- Kosfeld, M., Heinrichs, M., Zak, P. J., Fischbacher, U. y Fehr, E. (2005): “Oxytocin Increases Trust in Humans”, Nature, 435(1), 637-677.
- Lozano, J. F. (2004): Códigos éticos para el mundo empresarial, Madrid: Trotta.
- Lozano, J. F. (2011): Qué es la ética de la empresa, Barcelona: Proteus.
- Lozano, J. M. (1999): Ética y empresa, Madrid: Trotta.
- Lozano, J. M. (2009): La empresa ciudadana como empresa responsable y sostenible. Madrid: Trotta.
- Ortega y Gasset, J. (2004) [1929]: La rebelión de las masas, Madrid: Alianza.
- Ostrom, E. (2003): “Toward a Behavioral Theory Linking Trust, Reciprocity, and Reputation”, en E. Ostrom y J. Walker (eds.): Trust & Reciprocity. Interdisciplinary Lessons from Experimental Research, New York: Russell Sage Foundation, 19-79.
- Sen, A. (1986) [1977]: “Los tontos racionales: una crítica de los fundamentos conductistas de la teoría económica”, en F. Hahn y M. Hollis (Comp.): Filosofía y teoría económica, México: Fondo de Cultura Económica.
- Sen, A. (2000) [1999]: Desarrollo y libertad, Barcelona: Planeta.
- Sen, A. (2003): “Ética de la empresa y desarrollo económico”, en A. Cortina (ed.): Construir confianza, Madrid: Trotta, 39-54.
- Webb, S. y Webb, B. (1897): Industrial Democracy, Londres: Longmans, Green and Company.