Número 17 - 1999
Articles

Esencia retórica del mensaje publicitario

Antonio López Eire
Universidad de Bari

Published 2013-11-28

How to Cite

Eire, A. L. (2013). Esencia retórica del mensaje publicitario. Tópicos, Revista De Filosofía, 17(1), 129–152. https://doi.org/10.21555/top.v17i1.371

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Citas

Abstract

Taking into account the points of view of ancient Rhetoric and modern Pragmatics, the author demonstrates and explains the rhetorical character of the "language-acts" nowadays used in advertising. They have all the features of rhetorical "language acts" but adapted to the peculiar conditions and purposes of advertising as a deep-rooted social fact.

References

  1. Albaladejo, T. (1989). Retórica. Madrid: Síntesis.
  2. Austin, J. L. (1971). How to do Things with Words. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  3. Authier-Revuz, J. (1984). Hétérogénéités(s) énonciative(s). En Languages, 73: 98-113.
  4. Bakhtine, M. (1977). Le Marxisme et la Philosophie du langage. París: Minuit.
  5. Caplan, D. (1987). Neurolinguistics and linguistic aphasiology. An introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
  6. Duncan, S. (1973). Toward a Grammar of Dyadic Conversation. En Semiotica, 9: 29-46.
  7. Fernández, M. M. J. (1987). Le discours des Sames. Oralités, contrastes, énonciation. París: Didier.
  8. Ferraz-Martínez, A. (1995). El lenguaje de la publicidad. 2da ed. Madrid: Arco/Libros.
  9. García-Berrio, A. (1984). La Retórica como ciencia de la expresividad. (Presupuestos para una Retórica General). En Estudios de Lingüística, 2: 7-59.
  10. Grice, H. P. (1957). Meaning. En Philosophical Review, 66: 377 388.
  11. Gumperz, J. J. (1982). Discourse Strategies. Studies in Interactional Sociolinguistics I. Cambridge: Cambridge University Press.
  12. Hernández-Guerrero, J. A. (1999). Los poderes de la palabra y los fines de los recursos oratorios. En Téchne Rhetoriké, Reflexiones actuales sobre la tradición retórica. I. Paraíso (coord.) Valladolid: Universidad de Valladolid.
  13. Kerbrat-Orecchioni, C. (1990). Les interactions verbales I. París: Armand Colin.
  14. López-Eire, A. (1998). La retórica en la publicidad. Madrid: Arco/Libros.
  15. ____ (1999). Entre la dialéctica y la política. En Habis, 30: 87 110.
  16. Luria, A. R. (1970). Traumatic Aphasia. La Haya: Mouton.
  17. Paraíso, I. (1999). Retórica y Poesía: Comentario retórico sobre un poema de Gerardo Diego. En Téchne Rhetoriké, Reflexiones actuales sobre la tradición retórica. I. Paraíso (coord.) Valladolid: Universidad de Valladolid.
  18. Searle, J. (1969). Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press.
  19. Sperber, D., Wilson, D. (1994). La relevancia. Comunicación y procesos cognitivos. Madrid: Visor.
  20. Steinberg, D., Jakobovits, L. (1971). Semantics: A Interdisciplinary Reader. Cambridge: Cambridge University Press.
  21. Wittgenstein, L. (1988). Investigaciones filosóficas. Barcelona: Editorial Crítica.
  22. ____ (1989). Tractatus lógico-philosophicus. Madrid: Alianza Editorial.