Número 22 - 2002
Articles

Biographic Aspects and Biography of Joseph de Tonquédec: Notes for the Discussion on Blondelian Immanence

Luis Fernando Valdés
Universidad Panamericana

Published 2013-11-28

How to Cite

Valdés, L. F. (2013). Biographic Aspects and Biography of Joseph de Tonquédec: Notes for the Discussion on Blondelian Immanence. Tópicos, Revista De Filosofía, 22(1), 71–94. https://doi.org/10.21555/top.v22i1.304

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Citas

Abstract

French theologian Joseph de Tonquédec, S.J., develops a large and dense discussion concerning the notion of immanence, used by Maurice Blondel, in order to explain his thought about the openness of the spirit to the supernatural. However, there is not much information about this theologian, well known by his opposition to Blondel. In this article, the author presents a summary of that polemic, and then offers systematically and almost exhaustively the information about the life and works of Tonquédec, and also offers a bibliography about his stance. All this material can be useful as a documentary basis in order to set the context, development and reception, of the critical positions on blondelian immanence in France from 1912 to 1949.

References

  1. Blondel, M. (1893). L’Action. Essai d’une critique de la vie et d’une science de la pratique. ​Paris: Bibliothèque de Philosophie Contemporaire.
  2. ____ (1896). Lettre sur les exigences de la pensée contemporaire en matière d’apologétique et ​sur la méthode de la philosophie dans l’étude du problème religieux. En Annales De ​Philosophie Chrétienne, 33.
  3. ____ (1990). Carta sobre las exigencias del pensamiento contemporáneo en materia de ​apologética y sobre el método de la filosofía en el estudio del problema religioso. J. M. Basi (trad.) Bilbao: Universidad de Deusto.
  4. ____ (1996). La Acción. J. M. Isasi y C. Izquierdo (trads.) Madrid: BAC.
  5. ____ (1997). OEuvres complètes, II: 1888-1913. La philosophie de l’action et la crise ​moderniste. C. Troisfontaines (ed.) Paris: PUF.
  6. Blondel, M., Valensin, A. (1965). Correspondance, III: (1912-1947). Paris: Aubier-​Montaigne.
  7. Blondel, M., Wehrlé, J. (1969). Correspondance, II. Paris: Aubier Montaigne.
  8. Colomer, E. (1986). El pensamiento alemán de Kant a Heidegger. Vol. 1. Barcelona: Herder.
  9. De Tonquédec, J. (1929). Les príncipes de la Philosophie thomiste. La critique de la ​connaissance. Paris: Bibliotèque des Archives du Philosophie, Beauchesne.
  10. ____ (1932). Immanence. Essai critique sur la pensé de M. Blondel. 3ra. Ed. Paris: ​Beauchesne.
  11. Del Toro, A. (1962). Realismo II, 3. Neoescolásticos. En GER, 19.
  12. ____ (1989). Neotomismo y filosofía y teología en el siglo XX. En Gran Enciclopedia ​Rialp, 36.
  13. Escudero-Imbert, J. (1997). El difícil pontificado de Pio XI. En Cien años de pontificado ​romano. De León XIII a Juan Pablo II. J. J. Saranyana (ed.) Pamplona: EUNSA.
  14. Garrigou-Lagrange, R. (1913a). Autour du blondélisme et du bergsonnisme. En Revue ​thomiste, 21: 351-371.
  15. Garrigou-Lagrange, R. (1913b). Les methods de l’Apologétique. En Revue thomiste, 21: 471-​485.
  16. Gorce, M. M. (1935). Le néo-réalisme bergsonien-thomiste. En Sophia, 3: 35-48.
  17. Izquierdo, C. (1999). La necesidad para nosotros de adherirnos a lo sobrenatural. En Scripta ​Theologica, 31: 531-540.
  18. Jugnet, L. (1963). Traditionnel et modern: le R. P. de Tonquedec. En La Pensée Catholique, ​84: 24-43.
  19. Kuhn, H. (1973). La filosofía del espíritu y los idealismos recientes. En La teología del siglo ​XX. Perspectivas, corrientes y motivaciones en el mundo cristiano y no cristiano. ​H. Vorgrimler (ed.) (231-240). Vol. 1. Madrid: BAC.
  20. Mancini, I. (1975). Kant e la teologia. Assisi: Cittadella.
  21. Valdés, L. F. (2000a). La apertura del espíritu a lo sobrenatural. El planteamiento ​blondeliano y su recepción. Tesis doctoral. Promanusciprto. Pamplona: Universidad de ​Navarra.
  22. ____ (2000b). La filosofía de la inmanencia en Fides et Ratio, 59: Una alusión a Maurice ​Blondel. En Tópicos, 19.
  23. ____ (2002). La apertura del espíritu a lo sobrenatural. El planteamiento blondeliano y su ​recepción. En Excerpta e dissertationibus in sacra theologica, 42.
  24. Villanova, E. (1992). Historia de la teología cristiana. Vol. 3. Barcelona: Herder.
  25. Wenin, C. (1963). Chronique France. En Revue Philosophique, 61.
  26. Wild, C. (1973). La herencia de Kant y del idealismo alemán. En La teología del siglo ​XX. Perspectivas, corrientes y motivaciones en el mundo cristiano y no cristiano. H. Vorgrimler (ed.) (241-248). Vol. 1. Madrid: BAC.