Divinities and New Age beliefs. Of its narrative architectures in the digital age
Main Article Content
Abstract
How many of us who involved in academia or research have a religious background or cultivate some type of belief linked to expressions of faith? How many researchers interested in the study of myths or expressions of faith are questioning the importance and impact of digital social networks in the construction and circulation of narratives that support these beliefs? These questions are some of those that guide an article whose objective is to analyze the ways in which content producers on social networks and video channels construct narratives linked to beliefs around a plurality of divinities. To do so, empirical evidence collected in the first and second stages of the field work of the project Myths, beliefs and new expressions of faith in the mentalities of Latin America is taken as a reference. A study from digital scenarios, whose design is phenomenological, taking Facebook, Instagram, TikTok and YouTube as units of analysis, for which online observation and semi-structured interviews have been considered as research techniques, so that qualitative content analysis is the resource that allows us to find meaning in that portion of life worlds that are recreated in those digital environments that contribute to giving a sense of community to believing users who appropriate narratives where myths and beliefs are present.
Article Details
References
Balladares-Burgos, J., & Avilés-Salvador, M. (2020). Percepciones y sentidos de lo sagrado en las generaciones digitales. Perseitas, 8, 142-159. https://doi.org/10.21501/23461780.3530
Bauman, Z. (2017). La globalización: Consecuencias humanas. Fondo de Cultura Económica.
Bustamante Donas, J. (2015). Que estás en los cielos: diálogo interreligioso y nuevas formas de religiosidad en las redes sociales. SCIO. Revista de Filosofía, 11, 53-76. https://riucv.ucv.es/handle/20.500.12466/390
Bustamante Gutiérrez, P. A., Paba Correa, M., & Tusarma Batero, J. V. (2022). Fake news, posverdad y discurso conspiranóico. A propósito de Facebook y el Covid-19 [Universidad Tecnológica de Pereira]. https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/0128c2ae-7aa0-434b-8729-ad93a5ef6f71/content
Campbell, J. (2014). Los mitos. Su impacto en el mundo actual (6a. ed.). Kairós.
Carozzi, M. J. (1999). La autonomía como religión: la nueva era. Alteridades, 9(18), 19-38. https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/439
Carpio Jiménez, L., Barrazueta, P., & Sinche, A. (2019). Ideología religiosa en redes sociales. Análisis del mensaje de youtubers católicos. En V Congreso Internacional Comunicación y Pensamiento (pp. 95-112). https://idus.us.es/bitstream/11441/91392/1/capitulocinco.pdf
Castells, M. (2005). La era de la información. Tomo 1: La sociedad red (2a. ed.). Alianza Editorial.
De Freitas Santos, I., & De Oliveira Lima, M. É. (2020). “Caminhada com Maria” virtual: uma festa popular em diálogo com o digital. Revista Internacional de Folkcomunicação, 18(41), 54-69. https://doi.org/10.5212/rif.v.18.i41.0003
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2008). Introducción general. La investigación cualitativa como disciplina y como práctica. En El campo de la investigación cualitativa (pp. 43-102). Gedisa editorial.
Díaz Brenis, E. (2019). La New Age. Religiones Latinoamericanas, 4, 143-160. https://www.religioneslatinoamericanas.com.mx/wp-content/uploads/2020/06/rl-4_7_dicc81az-brenis.pdf
Equipo editorial Etecé (14 de septiembre de 2020). Creencia - concepto, función, tipos y ejemplos populares. Concepto. https://concepto.de/creencia
Estrada, J. A. (2019). Ateísmo y espiritualidad. Comillas, 1437, 49-58. https://revistas.comillas.edu/index.php/razonyfe/article/view/10756/10143
Fundación la Caixa (18 de julio de 2023). La importancia de la dimensión espiritual al final de la vida. https://fundacionlacaixa.org/documents/2278030/4959604/espiritualidad.pdf
Fuster Guillén, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-215. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
Galindo Cáceres, J. (2018). La tercera orilla: Religión popular y vida urbana. Razón y Palabra, 22(100), 19-33. https://revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1125
Gallardo Vergara, R., & Arriagada Burgos, C. (2022). Espiritualidad y neoliberalismo: Self en participantes chilenos de la Nueva Era. Psicología USP, 33. https://doi.org/10.1590/0103-6564e200184
García Dual, C. (2011). Diccionario de mitos (2ª. ed.). Siglo XXI España.
García Pereira, B. (2017). Pensamiento y cultura posmoderna. Un estado de la cuestión. [Universidad de Cantabria. Facultad de Filosofía y Letras]. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/12203/GarciaPereiraBorja.pdf?sequence=1
Gracia, A. (2020). Espiritualidad, nueva era y religión: un abordaje etnográfico de categorías en fricción. Religião e Sociedade, 40(3), 73-94. https://doi.org/10.1590/0100-85872020v40n3cap03
Guerrero, B. (2020). Religiosidad popular en el Norte Grande de Chile: uso de redes sociales. Sociedad y Religión, 30(53), 97-123. https://www.redalyc.org/journal/3872/387264556005/html/
Guan, T., Liu, T., & Yuan, R. (2021). Combatiendo la desinformación: cinco métodos para contrarrestar las teorías de conspiración en la pandemia de Covid-19 [Facing disinformation: Five methods to counter conspiracy theories amid the Covid-19 pandemic]. Comunicar, 29(69), 71-83. https://doi.org/10.3916/c69-2021-06
Hernández Soto, M. J. (2021). La vida religiosa y las redes sociales en tiempos de pandemia. Sítesis, 1-5. https://hdl.handle.net/20.500.11777/4742
Izcara Palacio, S. (2014). Manual de investigación cualitativa. Fontamara Editorial; Universidad Autónoma de Tamaulipas; FOMIX.
Len, G. (2014). New Age. El desafío. Stella Maris.
Lyotard, J. F. (2006). La condición postmoderna (4a. ed.). Cátedra.
Marín-Casanova, J. A. (2011). Tics de la Postmodernidad, o cómo se acabó el cuento de (la Historia y la Filosofía en) la modernidad. En J. Almagro Jiménez (Ed.), Representaciones de la postmodernidad: Una perspectiva interdisciplinar (pp. 23-68). Junta de Andalucía. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3757703
Martínez Miguélez, M. (2006). Ciencia y Arte en la metodología cualitativa. Trillas.
Nogués Carulla, R. M. (2011). Dioses, creencias y neuronas: una aproximación científica a la religión. Fragmenta Editorial.
Otálora Cotrino, L. (2012). Mitos y ritos modernos la fabricación de creencias en los medios de comunicación. Alteridades, 22(44), 99-114. https://www.redalyc.org/pdf/747/74728323006.pdf
Rojas Mesa, J., & Bernal Granados, C. (2008). Investigación etnográfica en ambientes digitales: una experiencia metodológica en dos proyectos de doctorado en el contexto de la educación superior en Colombia. Hallazgos, 5(9), 167-188. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2008.0009.09
Ruiz Figueroa, M. (2002). La espiritualidad New Age y el sufismo. Estudios de Asia y África, 117, 97-136. https://doi.org/10.24201/eaa.v37i1.1597
Salazar Carrasco, C. (2014). Antropología de las creencias: religión, simbolismo, irracionalidad. Fragmenta editorial.
Solís Nicot, Y. B. R. (2020). Hagiografías en la era de la Web 2.0. Historia y Grafía, 54, 193-230. https://doi.org/10.48102/hyg.vi54.282
Villalba Sánchez, A. R., & Zambrano Ballén, E. (2019). Los medios de comunicación social como herramientas de evangelización en la era digital [Pontificia Universidad Javeriana]. https://redcol.minciencias.gov.co/Record/JAVERIANA2_3a3e6e8f83c5f7be57aeb8b46836a1cb
Wallerstein, I. (2004). Análisis del sistema mundo. Una introducción. Siglo XXI.