Mexican cinema, media coloniality and women’s audiences on digital platforms: A case study in Aguascalientes
Main Article Content
Abstract
This article makes a qualitative approach to the audiences of university women of cinema in digital platforms in the city of Aguascalientes. Its main purpose is to recover their appropriation of visual narratives, as well as to inquire about their perception of the current panorama of media coloniality and data colonization. This study inquires about stereotypes, roles and aspirational models of gender represented in the film material, as well as the opening to a new political positioning as spectators and users of other forms of exhibition to theatrical projection.
Article Details
References
» Couldry, N. y U. Mejías (2019). Making data colonialism liveable: how might data’s social order be regulated? Internet Policy Review. Journal on internet regulation, 8 (2).
» ------ (2018). Data colonialism: rethinking big data’s relation to the contemporary subject. Television & Media, 20, pp. 336-349.
» Curiel, O. (2007). Crítica poscolonial desde las prácticas políticas del feminismo antirracista. Nómadas, (26), pp. 92-101.
» Hinojosa, L. (2014). Economía política del cine mexicano: dos décadas de transformaciones. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, pp. 94-102.
» Iglesias, N. (2000). Identidad, género y recepción cinematográfica. Danzón y su lectura de género, El Colegio de la Frontera Norte [tesis].
» Instituto Federal de Telecomunicaciones (IFT) (2020). Segunda Encuesta 2020. Usuarios de Servicios de Telecomunicaciones. Consultado el 8 de enero 2021. En línea: http://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/usuarios-y-audiencias/segundaencuesta2020.pdf
» ------ (2019). Encuesta Nacional de Consumo de Contenidos Audiovisuales 2019. Consultado el 8 de enero de 2021. En línea: http://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/medios-y-contenidos-audiovisuales/01encca2019vp.pdf
» Instituto Mexicano de Cinematografía (IMCINE) (2019). Anuario estadístico de cine mexicano 2019, México: Secretaría de Cultura / IMCINE.
» Lagunes, A. (2013). Estrategia Digital Nacional, Gobierno de la República. Consultado el 28 de diciembre de 2020. En línea: https://www.inr.gob.mx/Descargas/trc/EstrategiaDigital.pdf
» Martínez, C. (2020). Netflix debe ofrecer 30% de contenido nacional. El Universal, 18 de marzo. Consultado el 6 de enero 2020. En línea: https://www.eluniversal.com.mx/cartera/netflix-debe-ofrecer-30-de-contenido-nacional
» Mejías, U. y N. Couldry (2019). Datification.Internet Policy Review. Journal on internet regulation, 8 (4).
» Millán, M. (1999). Derivas de un cine en femenino, México: Programa Universitario de Estudios de Género/UNAM/Porrúa.
» Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OECD) (2018). Plataformas digitales y competencia en México. Consultado el 28 de diciembre 2020. En línea: http://oe.cd/dpcm
» Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Danilo de Assis Clímaco, et. al., Cuestiones y horizontes de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO, pp. 777-832.
» Ricaurte, P. (2019). Data Epistemologies, The Coloniality of Power, and Resistance. En Television & Media, 20 (4), pp. 350-365.
» Servicio de Administración Tributaria (SAT) (2020). Plataformas tecnológicas. Consultado el 8 de enero 2021. En línea: http://omawww.sat.gob.mx/plataformastecnologicas/Paginas/PersonasFisicas/personasfisicas_inicio.html
» Solís, S. y A. Amador (2022). Una mirada decolonial al cine mexicano. Arte e Investigación (21), pp. 1-12.
» Solís, S. (2018). La importancia del desarrollo de la teoría cinematográfica feminista en México: un llamado al análisis del género y el cine. Debate feminista (55), pp. 81-103.
» Stacey, J. (1994). Star Gazing. Hollywood and Female Spectatorship, Londres: Routledge.
» Thornham, S. (1999). Feminist Film Theory. A Reader, Nueva York: NYU Press.
» Torres San Martín, P. (2008). La recepción del cine mexicano y las construcciones de género: ¿formación de una audiencia nacional? La ventana. Revista de estudios de género, 3(27), pp. 58-103