New habits, practices, modes of appropriation and rituals of Mexican film consumption in times of pandemic: a case study in Monterrey, Nuevo León

Main Article Content

Lucila Hinojosa Córdova

Abstract

The general objective of this research was to identify and analyze the habits, practices, modes of appropriation and consumption rituals of Mexican films of the inhabitants of the Monterrey metropolitan area who remained in seclusion due to the COVID-19 pandemic, in a context of massive closure of movie theaters due to the restrictions caused by the pandemic and, paradoxically, in the face of a growing new golden age for Mexican cinema. This research was conducted with a qualitative approach; it is an exploratory study in which the in-depth interview technique was used. The sample consisted of 43 volunteer subjects, homebound adults, of both sexes and ranging in age from 41 to 86 years old. The results show that the change was more significant among older adults, who mentioned that going to movie theaters meant a lot to them, since, along with attending casinos, they were their only distractions before the pandemic, although they also mentioned that they are now getting used to watching movies on TV via streaming platforms, particularly Netflix, although they feel they have not mastered the technology for their enjoyment. Regarding the consumption of Mexican films, older adults do not like new films very much, they still prefer those of the Golden Age of the last century and, although they mentioned that in those they have seen recently they observe that in some way they represent the reality of our country, they said that because of their subject matter they consider that they are aimed at a younger audience.

Article Details


Author Biography

Lucila Hinojosa Córdova, Universidad Autónoma de Nuevo León, Monterrey

Doctora en Ciencias de la Comunicación Social. Profesora investigadora de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT, nivel II.  Libros: Hinojosa-Córdova, L. (2020). Huellas de luz. Travesías de investigación, historias y experiencias cinematográficas en Monterrey, México. Salamanca, España: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. Artículos científicos: Hinojosa-Córdova, L. (2022). Cine transnacional como interfase entre lo global y lo local en México. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVIII (1), 63-73. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/index

References

»Alfaro, Y. (2021). Crece 12% contratación de streaming por confinamiento: IFT. En Milenio.com, sección Negocios. Consultado el 5 de mayo de 2021.En línea: https://www.milenio.com/negocios/crece-contratacion-de-plataformas-de-streaming-por-confinamiento.

» Anuarios Estadísticos del Cine Mexicano 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020. CDMX: Instituto Mexicano de Cinematografía.

Cámara Nacional de la Industria Cinematográfica (CANACINE) (s/f), Resultados Definitivos 1º de enero a 31 de diciembre de 2021. Consultado el 15 de febrero de 2022. En línea: https://canacine.org.mx.

» Camargo, R. (2021). La guerra del streaming. Nuevos jugadores y adopción acelerada. Computerworld México. Consultado el 12 de abril de 2021. En línea: https://computerworldmexico.com.mx

» García, M.T., Albornoz, L.A y Gómez, R. (2021). Netflix and the transnationalization of the audiovisual industry in the Ibero-American space. Comunicación y Sociedad, 1-17. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2021.82388

» González, F. (2021). ¿Consumo de streaming por generaciones?, Misik te comparte cinco interesantes datos. En Merca.2.0. Consultado el 28 de julio de 2021. En línea: https://www.merca20.com/consumo-de-streaming-por-generaciones-misik-te-comparte-cinco-interesantes-datos/

» Hinojosa, L. (2019). Nueva época de oro para el cine mexicano: una mirada local en el horizonte mundial del mercado cinematográfico. Palabra Clave, 22 (3), e2235, 1-25. DOI: http://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.55

» Instituto Federal de Telecomunicaciones (IFT) (2021). Contratación y patrones de consumo de los usuarios de telecomunicaciones fijas antes y durante la pandemia ocasionada por la COVID-19 (2020). En línea: www.ift.org.mx.» Piedras, E. (2021). Mercado de contenidos en metamorfosis. El Economista. Consultado el 3 de junio de 2021. En línea: www.eleconomista.com.mx

»Piedras, E. (2021). Mercado de contenidos en metamorfosis. El Economista. Consultado el 3 de junio de 2021. En línea: www.eleconomista.com.mx