A case study : El Correo Español as a means of information about the Asturian colony in Mexico (1889-1900)
Main Article Content
Abstract
The Porfiriato was a time when Spanish migration increased and, within it, Asturians became the majority group. In this context, El Correo Español served as the official information organ of the Hispanic colony settled in Mexico at the end of the 19th century and the beginning of the 20th, although in the particular case of those who came from the Principality, it was not only a mere media, also helped build a common vision for their region on both sides of the Atlantic. To this end, the publication had an agenda in which the news it privileged dealt with the railroad, mining and ports, three economic axes that were gaining momentum both in the European region, as well as in Mexico, and also of being part of a modernization process, they also fulfilled an enlightened desire to end the isolation that had characterized Asturias thanks to its peculiar geography.
Article Details
References
Anes, R. (1983). La industria asturiana en la segunda mitad del siglo XIX: de la industrialización a la expansión hullera, Revista de Historia Económica-Journal of Iberian and Latin American Economic History, I(2),13-29.
Anónimo (septiembre 8 de 1891). Correo de Asturias, El Correo Español, 1.
Anónimo (1889, 16 de noviembre). Provincias de España, El Correo Español, 35
Anónimo (1890, 16 de julio). Sección editorial,El Correo Español, 2.
Anónimo (1897, 16 de julio) Noticias de España, El Correo Español, s. p.
Anónimo (agosto 13 de 1892). Notas del Principado de Asturias, El Correo Español, s. p.
Anónimo (agosto 26 de 1891). El Puerto de Musel, El Correo Español, México”, 1.
Anónimo (diciembre 15 de 1899). Noticias de España, El Correo Español, s. p.
Anónimo (enero 5 de 1890). Provincias de España, El Correo Español, 3.
Anónimo (febrero 22 de 1894). Los carbones españoles, El Correo Español, 1.
Anónimo (febrero 24 de 1899). Notas españolas,El Correo Español, 1.
Anónimo (julio 16 de 1897). Noticias de España, El Correo Español, s. p.
Anónimo (julio 21 de 1899) Notas españolas, El Correo Español, 3.
Anónimo (julio 21 de 1899). Notas españolas”,El Correo Español, 3.
Anónimo (noviembre 12 de 1891). Correo de Asturias, El Correo Español, 1.
Anónimo (noviembre 2 de 1892). Noticias del Principado de Asturias, El Correo Español, s. p.
Anónimo (noviembre 9 de 1889). Provincias de España, El Correo Español, 2.
Anónimo (octubre 14 de 1891). Correo de Asturias, El Correo Español, México”, 1.
Anónimo (octubre 6 de 1892). Noticias del Principado de Asturias, El Correo Español, s. p.
Anónimo (septiembre 2 de 1891). Correo de Asturias, El Correo Español, 1
Anónimo (septiembre 26 de 1891), El Correo de Asturias, El Correo Español, 1.
Anónimo (septiembre 29 de 1891). Noticias de Asturias,El Correo Español, 1.
Anónimo (septiembre 3 de 1892). Inauguración del Puerto de ‘El Muzel’ [sic], El Correo Español, s. p.
Bailey, N. (1989.) La inversión extranjera en México. En Riordan R. (coomp.), México y Estados Unidos. El manejo de la relación (pp. 45-62), Siglo XXI Editores.
Carey, J. (1989). A Cultural Approach to Communication, Communication as Culture, 13-36.
Cerutti, M. (1999). Empresarios españoles en el Norte de México (1850-1912), Revista de historia económica, XVII, pp. 143-190.
Delgado Viñas, C (2010). Entre el puerto y la estación. La influencia de las infraestructuras de transporte en la morfología de las ciudades portuarias españolas (1848-1936),Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, XIV(30 , s. p. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-330.htm.
Elizalde, J. F. L. de (1889, 9 de noviembre) Sección editorial. Nuestros propósitos. Programa de “El Correo Español”, El Correo Español, 9-12.
Elizalde, J. F. L. de (1889, 9 de noviembre) Sección editorial. Nuestros propósitos. Programa de “El Correo Español”, El Correo Español, 9-12.
Fernández-Peña Bernaldo de Quirós, M. M. (2013). La oligarquía indiana. Asturias-Cuba. Opinión pública y propaganda (1898-1899) [Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Ciencias de la Información, Madrid].
García Quirós, P. (s. f.). Minería y ferrocarril minero en Asturias a finales del siglo XIX. Docutren. http://www.docutren.com/HistoriaFerroviaria/Gijon2003/pdf/p14.pdf.
González Loscertales, V. (1977). Política del Porfriato, emigración peninsular y emigración canaria a México: análisis comparativo de la emigración peninsular y canaria en Morales Padrón, F. I coloquio de Historia Canario-Americano, (pp. 384-403), Cabildo de Gran Canaria, 1977, http://mdc.ulpgc.es/cdm/ref/collection/coloquios/id/155.
Grupo de Trabajos Ferroviarios (s. f.). Ferrocarril de Langreo. http://www.grupotrabajosferroviarios.es/langreo.html
Gutiérrez Domínguez, M. del M. (2016). La Batalla de Covadonga en México. Imaginarios en torno a la Reconquista (1889-1900), Estudios de Historia Moderna y Contemporánea de México, 51, 37-52
INEGI (S. F.) Censo general de la República Mexicana, https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/1900/
Jovellanos, G. M. de. (1781). “Informe sobre la ley agraria”, en Obras de Don Gaspar Melchor de Jovellanos. Nueva edición, Tomo II (pp. 33-287), Establecimiento Tipográfco de D. F. de P. Mellado.
Jovellanos, G. M. de. (1781). Discurso económico sobre los medios de promover la felicidad de Asturias dirigido a su Real Sociedad por Don Gaspar Melchor de Jovellanos, Madrid, S. E. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc377t8
Lepidus, H. (1927-1928). Historia del periodismo mexicano en Romero de Terreros, M. (traductor). Anales del Museo Nacional de Arqueología, Historia y Etnografía, Imprenta del Museo Nacional de Arqueología, Historia y Etnografía, cuarta época, 380-471.
Llordén Miñambres, M y R. Rodríguez. (1998) Álvarez. Patrimonio documental y bibliográfco asturiano, Universidad de Oviedo
Mikelarena F, y M. P. Azpilicueta (1996). Algunas consideraciones acerca de la evolución de la población rural en España en el siglo XIX, Noticiario de Historia Agraria, 6(12). 12, 1996, 91-118.
Moreno Lázaro, J. (2007). La otra España. Empresas y empresarios españoles en la Ciudad de México durante la Revolución, América Latina en la Historia Económica. Revista de Investigación, 27, 109-156.
Ocampo Suárez-Valdés, J. (2000-2001). Caminos y economía (II) Jovellanos y la carretera de Castilla (un informe y tres cartas inéditas), Cuadernos de estudios del siglo XVIII, Oviedo, 10-11, 2000-2001, 75-92.
Peris Torner, J. (s. f.). Ferrocarriles Económicos de Asturias (Oviedo, Infesto , Arrióndas y Llanes). En Ferrocarriles de España, España. https://www.spanishrailway.com/ferrocarriles-economicos-de-asturias-ii/
Pozuelo, A. Y. (2009). “Las relaciones masónicas entre Asturias e Hispanoamérica en los siglos XIX y XX. Estado de la cuestión, Revista de Estudios Históricos de la Masonería Latinoamericana y Caribeña, San José, Costa Rica, 1(1), 262-281.
Quirós Linares, F. (1980). El puerto de Gijón, Ería: Revista cuatrimestral de geografía, 1, 179-221.
Rodríguez Terente, L. M., C. Luque Cabal y M. Gutiérrez-Claverol (2006). Los registros mineros para sustancias metálicas en Asturias, Trabajos de Geología, 26, 19-55.
Rodríguez, J. J. (1992). Asturias y América, Editorial Mapfre.
Rosas Salas, S. F. (2011). Inmigración, inversión e industria en Puebla. La trayectoria empresarial de los hermanos Díaz Rubín, 1878-1914, Tzintzun. Revista de Estudios Históricos, 53, 11-46.
Rueda Hernánz, G. (2006).España 1700-1900, Ediciones Istmo. 2006.
Rueda, G. (2006). España 1790-1900, Ediciones Istmo.
Vallina, M (2014). Relación puerto-ciudad, Regeneración urbanística y territorial integrada: Gijón, 7-20.